به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان؛ بهرام نصراللهی زاده در نشستی با حضور مدیران کل دستگاههای دولتی و فرمانداران شهرستانهای تابعه با اشاره به شکاف توسعه ای موجود میان استان کردستان با برخی استانهای مرکزی ایران، اظهار کرد: این توسعه نیافتگی در یک روند تاریخی ایجاد شده است اما امروز همه عزم ها برای جبران این شکاف تاریخی جزم شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه های زیرساختی قدمهای خوب و مثبتی برداشته شده است که نتایج آن در سالیان آینده برای مردم عزیز استان بیشتر ملموس خواهد بود.
وی افزود: امید بستن به بودجه عمومی کشور به تنهایی درد چندانی از این توسعه نیافتگی دوا نمی کند و ما معتقدیم که منتظر ماندن برای ابلاغ برنامه های توسعه استانی از سوی مرکز، تنها هدر دادن زمان است زیرا مجموعه ای محدود نمی توانند برای توسعه یک کشور 80 میلیونی برنامه ریزی کنند بلکه برنامه ها و طرحهای استانی باید توسط صاحبنظران و مدیران محلی متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های هر منطقه تدوین و توسط مرکز حمایت و اجرایی شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: توسعه استان به یک دغدغه ملی بدل شده و امروز کل حاکمیت خود را در مقابل عدم توسعه متوازن در کشور و ضرورت توجه ویژه به استانهایی مثل کردستان مسئول می داند.
نصراللهی زاده افزود: کمیته برنامه ریزی شهرستانها باید نگرشهای بین بخشی در شهرستانها ایجاد و شناسنامه توسعه بخشی و شهرستانی را تدوین کنند زیرا محورهای توسعه شهرستانها متفاوت است.
وی اضافه کرد: در حوزه زیرساخت های ضروری شهرستان و در حوزه فعالیت هایی که منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال و درآمد گردد، باید اولویت ها را به تفکیک شهرستانها تدوین کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: در لایحه بودجه کل کشور ردیفی تحت عنوان ارتقای شاخص های توسعه استان کردستان به مبلغ یک هزار میلیارد ریال اختصاص یافته که ضروری است برای نحوه هزینه آن و تعیین اولویت ها با رویکرد اشتغال زایی برنامه ریزی کنیم.
وی نظارت بر کیفیت کار و اجرای صحیح پروژه های عمرانی را از دیگر راهکارهای مدیریت صحیح هزینه ها نام برد و گفت: تصمیم گیری در صحنه واقعی پروژه ها و در میدان عمل باید صورت بگیرد نه در پشت درهای بسته مدیران.
نصراللهی زاده مشارکت مردم و نخبگان را در روند توسعه همه جانبه استان ضروری دانست و گفت: شایسته است مدیران با همفکری صاحبنظران برنامه های توسعه بخشی و شهرستانی را تدوین کنند.
وی هلدینگ های اقتصادی و بنیاد های غیردولتی را نیز فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در استان نام برد و گفت: شایسته است مدیران با شناسایی ظرفیت ها و جذابیت ها، نهادهای اقتصادی عمومی و غیر دولتی را باید برای سرمایه گذاری در استان ترغیب و طرحهای توسعه و بسته های حمایتی ملی را به منظور ایجاد ایجاد اشتغال بیشتر در استان پیگیری کنند.
نصراللهی زاده از صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت، صندوق توسعه ملی، بنیاد مستضعفان، شستا، ایدرو، ایمیدرو بعنوان نهادهایی نام برد که باید از توان و ظرفیت آنها برای توسعه استان استفاده ببریم.
وی اضافه کرد: ایجاد هر شغل یک جوان یا یک خانواده را از سرگردانی و فروپاشیدگی نجات خواهد داد بنابراین برای رفع مشکلات اجتماعی باید مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کنیم.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
کردستان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.