امیر قادری شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنا به پیشنهاد استاندار کردستان، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب کرد طرح های موضعی را در خصوص این تپه ها از طریق شهرداری سنندج با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان و از طریق کمیسیون ماده پنج آماده کند.
وی با اشاره به اینکه سنندج به شهر هزار تپه و شهر تپه ها معروف است اظهار کرد: تپه ها می توانند به عنوان یک برند مطرح شوند؛ پس باید در این زمینه برندسازی انجام گیرد.
قادری با بیان اینکه تپه ها در سنندج عاملی برای رقابت با سایر شهرهای مراکز استان ها هستند گفت: از آنجا که شهر سنندج از نظر مجسمه سازی، موسیقی و صنایع دستی جایگاه خاصی دارد، بنابراین تلفیق این موارد می تواند این شهر را به یک شهر منحصر به فرد و ویژه تبدیل کند.
وی ادامه داد: تپه ها این قابلیت را دارند که به عنوان نشانه های شاخص شهری مطرح شوند و در شناسایی شهر، خلق فضای عمومی و همچنین در منظرسازی شبانه و روزانه مؤثر باشند.
معاون عمرانی استاندار کردستان بیان کرد: از دیگر عرصه هایی که می تواند محل نفش آفرینی کلیدی و اثرگذار مهم تپه ها باشد، گردشگری، محیط زیست و اقتصاد شهر است.
قادری با اشاره به اینکه تپه ها پتانسیلی ارزشمند در سنندج هستند گفت: با این مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، هم از دست اندازی به این تپه ها جلوگیری خواهد شد و هم به خلق و ایجاد فضاهای عمومی نیز کمک خواهد شد؛ ضمن آنکه می توان با تعریف فعالیت های گردشگری در اقتصاد شهر سنندج نغییراتی انجام داد.
وی از تصویب طرح جامع ناحیه شرقی استان کردستان در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد و افزود: این طرح شامل ویژگی های جمعیتی و اقتصادی، نحوه استقرار مراکز جمعیتی، شناخت محوطه های دارای ارزش باستانی و همچنین الگوی توسعه کالبدی پیشنهادی است.
شهر 500 هزار نفری سنندج در سال ۲۰۰۷ میلادی لقب شهر هزار تپه را از سوی سازمان جهانی توریسم به خود اختصاص داد و در فهرست شهرهای زیبای جهان قرار گرفت.
این دومین شهر بزرگ کردنشین و بیست و سومین شهر بزرگ ایران، مرکز استان کردستان در غرب ایران است. نام سنندج دگرگون شدهٔ سنه‌دژ بوده و سنه دژ نیز دگرگون شده نام سینه دژ است.
سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی با ارزشی برخوردار بوده که بناهای مسکونی و عام‌المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد و بازار در آن باقی‌مانده‌است.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.