علیرضا الوندی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان عوارض مالیات بر ارزش افزوده از اول سال جاری تا پایان دی ماه و به هزار و 224 منطقه جمعیتی دارای دهیاری و شهرداری استان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: مبالغ تخصیصی عوارض مربوطه به استناد ماده 123 برنامه پنجم توسعه، به هر شهرستان بر اساس جمعیت بین دهیاریها و شهرداری های آن شهرستان توزیع شده است.
به گفته وی شهرداری ها به دلیل دارا بودن جمعیت بیشتر، سهم بیشتری را نیز به خود اختصاص داده اند.
مدیر کل سازمان امور مالیاتی کردستان ادامه داد: همچنین در 10 ماهه سال جاری 170 میلیارد ریال به بخش سلامت به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل مالیات و عوارض ارزش افزوده که مودیان به این اداره کل پرداخت کرده اند، واریز شده است.
وی در ادامه به وضعیت استان در زمینه تحقق درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: استان کردستان از جمله استان هایی است که به دلیل عدم وجود واحدهای تولیدی مناسب، فعال و موثر از اقتصاد پویایی برخوردار نبوده و اقتصاد این استان بیشتر متکی به کشاورزی و خدمات است که منابع مناسبی جهت اخذ مالیات نیست.
الوندی افزود: بر این اساس سالیانه علیرغم اینکه تمام شاخص های موجود استان(ازجمله جمعیت و مساحت) که نزدیک به 2 درصد از کل کشور است میزان وصولی استان هر ساله کمتر از نیم درصد از کل وصولی مالیات کشور است.
وی یادآور شد: سال جاری نیز رکود اقتصادی حاکم بر کشور اثر منفی بر بازار و اصناف این استان نیز گذاشته و کردستان در رتبه سی و یکم تحقق درآمدهای مالیاتی در میان ادارات کل کشور قرار گرفته است.
مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان کردستان با اشاره به وصول درآمدهای مالیاتی در استان گفت: از کل درآمدهای مالیاتی استان 65درصد در بخش مالیات های مستقیم و 35 درصد در بخش مالیات های غیر مستقیم وصول شده است.
وی افزود: در منبع اشخاص حقوقی غیر دولتی 25درصد، حقوق کارکنان 30درصد، مشاغل(پزشکان، مهندسین، وکلا، بنگاه های اتومبیل و معاملات ملکی، اصناف و بازاریان و ...)10 درصد، ارث و سرقفلی و نقل و انتقال و متفرقه 10درصد و عوارض گمرک و واردات، برق، آب ، گاز و تلفن 25درصد کل مالیات وصولی را تشکیل می دهند.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.