دکتر ابراهیم قادری روز چهارشنبه در نشست کمیته دانشگاهی تشخیص زودهنگام سرطان اظهار داشت: هدف اصلی دانشگاه علوم پزشکی استان، غربالگری افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله در مراکز بهداشتی جهت تشخیص سرطان کولورکتال یا روده بزرگ و تشخیص سریع این بیماری و اقدام برای درمان است.

وی غربالگری اولیه در تشخیص سرطان را ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری هستند، شناسایی زودهنگام و تشخیص سرطان در کاهش مرگ و میرها تغییر معناداری ایجاد می‌کند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه به غربالگری، ثبت آمار و پیشگیری از سرطان در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: شایع‌ترین سرطان‌ها در استان، سرطان پستان، معده، پوست، کولورکتال و سرطان با محل اولیه نامشخص است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اهمیت به مقوله غربالگری در بحث سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن را امری بسیار مهم اعلام کرد و اظهار داشت: برای دستیبابی به این امر نیازمند همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف نظام سلامت هستیم.
دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی با خود مراقبتی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: مهمترین موارد در پیشگیری و کنترل سرطان، آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان است که با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت های فیزیکی منظم، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می توان از سرطان پیشگیری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.