فریبا رضائی روز چهارشنبه در جلسه نجات بخشی تالاب زریبار مریوان اظهار داشت: با توجه به ثبت تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر باید همه طرح‌ها، برنامه‌ها و هرگونه بهره‌برداری از این تالاب براساس قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست و در راستای پایداری این اکوسیستم تهیه و اجرایی شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که تلاب زریبار یکی از مهمترین اکوسیستم‌های غرب کشور در زمینه حفاظت تنوع زیستی است چند مدیریتی و کم توجهی به وضعیت آن می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به آن وارد کند.

وی با اشاره به اینکه این تالاب ارائه دهنده خدمات زیاد معیشتی  به مردم منطقه، تعدیل شرایط اقلیمی و رونق گردشگری طبیعی در استان است، افزود: متولی اصلی این تالاب اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است که با نظارت بیشتر و تدابیر علمی و کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی برای دستیابی به توسعه پایدار دریاچه تلاش خواهیم کرد.

رضائی یادآور شد: در سنوات گذشته امور مربوط به حوزه گردشگری تالاب به شهرداری مریوان واگذار شده بود که با توجه به آسیب شناسی و کارکارشناسی انجام شده در خصوص تفاهم نامه منعقد شده در این رابطه تجدید نظر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: به دنبال این هستیم که با تمهدیدات جدید و کارآتر در راستای حفظ تالاب ارزشمند زریبار اقدمات موثر و مفیدی انجام دهیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان کردستان هم در این جلسه به اجرای طرح پایلوت گردشگری برای ۱۵ هکتار از تالاب و پناهگاه حیات وحش اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تمامی امور عمرانی، گردشگری و بهره‌برداری باید تحت قوانین و مقرارت تدوین شده سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهار گانه باشد.

شهاب محمدی اضافه کرد: طرح تفصیلی دیگری نیز توسط کارشناسان مجرب در زمینه بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای تالاب در آینده نزدیک با نگاه جامع و همسو با حفاظت، مدیریت و تداوم چرخه اکوسیستم پناهگاه حیات وحش زریوار به اجرا در می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.