محمدفرید سپری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سال گذشته تولید گندم هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان پول وارد استان کرد و با توجه به اینکه برای سال جاری ۱۰ درصد تولید گندم کشور به استان کردستان ابلاغ شده، با تحقق این امر پیش بینی می شود حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حق کشاورزان وارد استان شود.

وی با اشاره به رشد ۷.۵ درصدی اقتصاد در بخش کشاورزی کشور، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه نقش جایگاه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور حائز اهمیت بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: تا پایان سال گذشته، ۸۲ درصد انرژی غذایی هر فرد ایرانی از بخش کشاورزی تامین شده است که وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد این رقم را به ۸۵ درصد افزایش دهد.

سپری یادآور شد: باید در راستای اجرای اقدامات کشاورزی تفکر، تحلیل و حقیقت یابی سر لوحه کار باشد و ارائه پیشنهادات مناسب منتج به نتایج بسیارخوبی شود.

وی توجه به تولید اقتصادی محصولات کشاورزی را به عنوان یک اولویت عنوان کرد و بیان کرد: محصول گندم کردستان به عنوان یک برند با توجیه اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است که تولید با کیفیت این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۴۰ درصد پروتئین و ۴۵ درصد انرژی مواد غذایی از محصول گندم تامین می شود و تولید با کیفیت این محصول بسیار مهم است پس مبارزه با آفات گندم از جمله زنگ زرد و سن مادر، استفاده از قارچ کش ها در مزارع گندم آبی و گندم دیم مناطق پرباران باید به موقع انجام شود.

سپری اظهار داشت: استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور حائز رتبه و جایگاه برتر است و از همین رو شایسته است تولید با اهداف اقتصادی در استان مدنظر باشد.

وی همچنین از تولید ۲۷ هزار تن بذر برای سال جاری خبر داد و افزود: تحلیل و بررسی موانع و راهکارهای تقویت این مهم لازم و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به بهره وری آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد در هکتار، ادامه داد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری می تواند نقش مهمی در افزایش عملکرد در هکتار ایفا نماید البته تاکنون بیشتر از میانگین کشوری در استان اجرا شده است.

سپری یادآور شد: در مبحث گلخانه ها باید تحرک ایجاد کرد، ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس راهکار مناسبی برای این تحرک به صورت فراگیر است و فعالسازی مجتمع های گلخانه ای و فعالیت پررنگ تر شرکت شهرک های کشاورزی که بستر بسیار مهمی برای توسعه این مهم است، مورد انتظار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تشکل های کشاورزی از تجربیات بسیار خوبی بهره مند هستند و ایجاد ارتباط با آنها برای بکارگیری توانمندیشان حائز اهمیت و مفید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: نظام نوین ترویج ضریب نفوذ دانش را در مزارع افزایش می دهد و مهمترین موضوع در نظام نوین ترویج تدوین برنامه عملیاتی برای هر پهنه است افرادی از حوزه تحقیق به عنوان محقق معین در مراکز جهاد کشاورزی دهستان پاسخگوی مسائل و مشکلات حوزه در عرصه‌ها برای مروجان و مسئولان پهنه هستند پس تنها ملاک فعالیت مزارع گندم نبوده همه زیرمجموعه های سازمان باید حلقه مفقوده خود را در نظام نوین ترویج احیاء کنند.

سپری اظهار داشت: توزیع نهاده ها به عنوان یک مبحث خیلی مهم به ویژه در سال جاری که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده موجب افزایش تولید شود و با رفع مشکل تامین کود نظارت بر توزیع به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.