زاهد شمی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با رسانه‌ای شدن بیماری کورونا و شیوع آن در شهر ووهان چین و ترس از انتشار آن به دیگر کشورها، این مهم مطرح شد که با همکاری اعضای گروه راه‌حل‌های جامع و علمی برای حل این اپیدمی در جامعه ارائه شود.

وی افزود: در همین راستا ایده تولید بیولوژیکی اتانول از شکر را مطرح کردم که متاسفانه با بررسی امکانات موجود به نتیجه‌ای نرسیدیم.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه کردستان گفت:  با مطالعه منابع موجود در این زمینه و مقایسه اجزای موجود در فرمولاسیون یک ماده ضدعفونی کننده، به لازم بودن جزء ضروری موجود در فرمولاسیون ضدعفونی کننده پی بردم.

وی در ادامه با اشاره به تولید یک محصول در شرکت میدیا شیمی مستقر در پارک علم و فناوری کردستان گفت: نتیجه گرفتم که با تغییرات ساختاری این محصول احتمالاً بتوان این نوع افزودنی را که وارداتی بوده و تنها در انحصار تعدادی شرکت پیشرفته می‌باشد و جزء اصلی و ضروری ضدعفونی کننده‌های بیمارستانی به شمار می‌آید، تولید کرد.

شمی اضافه کرد: با تلاش شبانه‌روزی تهیه عملی آزمایشگاهی را شروع کرده و خوشبختانه بعد از چند روز موفق به اصلاح محصول موجود در شرکت و تهیه فرمولاسیون با ساختار شیمیایی مشابه با نمونه‌های خارجی شدند و بررسی ساز و کار این محصول و مقایسه ساختار شیمیایی آن با نمونه‌های خارجی موجود کارایی این افزودنی قابل تایید بود که  مطالعات میکروبی اولیه کارایی ضد میکروبی این فرمولاسیون را اثبات کرد.

وی افزود: افزودنی به کار گرفته شده در این ماده ضدعفونی کننده بر خلاف اتانول که ماندگاری کمی دارد به دلیل ماهیت پلیمری، ماندگاری زیاد و  کارایی ضدعفونی کننده پایایی خواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان یادآور شد: این افزودنی‌ها جزء کالاهای استراتژیک بوده و در انحصار شرکت‌های پیشرفته می‌باشد و در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود و چنانچه استفاده شود، وارداتی است بنابراین نیاز به تولید این نوع مواد به ویژه در شرایط حاد کنونی حائز اهمیت ویژه خواهد بود.

شرکت میدیا شیمی با مدیر عاملی عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان مستقر در پارک علم و فناوری موفق به تولید پایلوت نوعی از افزودنی‌های نمک‌های آمونیوم نوع چهارم پلیمری بر پایه مایعات یونی پلیمری شده که نه تنها در کشور تولید نمی‌شود بلکه منابع نشان می‌دهند که این فرمولاسیون ویژه در کشورهای پیشرفته نیز تولید نشده است.

در آمار منتهی به ظهر روز گذشته (ظهر چهارشنبه) ۲۲ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شد، گفت: اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۱۸۹ نفر از افراد بستری به این بیماری قطعی است.

 آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با ۷۳ نفر، بانه ۳۸ نفر، سنندج ۲۹ نفر، کامیاران هشت نفر، قروه ۱۳ نفر، مریوان پنج نفر، دیواندره هشت نفر، بیجار ۱۲ نفر، دهگلان ۲ نفر و سروآباد یک نفر است که بسیاری از این افراد با کسب بهبودی خود از بیمارستان ترخیص شده اند.

تاکنون ۵۲۳ نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، ۱۸۹ نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش ۲۶۴نفر نیز منفی بود البته جواب آزمایش افراد باقی مانده هنوز مشخص نشده است.

 تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا از ابتدای درگیری استان با این بیماری تا به امروز  به ۲۰ نفر رسیده که  این تعداد شامل ۱۱ نفر در سقز، سه نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، سه نفر در قروه، یک نفر در بیجار و یک نفر هم در بانه است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از  ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.