علیرضا آقایی روز چهارشنبه در حاشیه آغاز به کار سیزدهمین همایش ملی نجوم و اختر فیزیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرفه این افراد، نجوم و دارای تحصیلات تکمیلی این رشته هستند که از اعضای هیات علمی و پژوهشگران به شمار می روند و علاوه بر آن تعداد قابل توجهی دانشجو نیز در این انجمن عضویت دارند و بیشترین اعضا هم علاقمندان آماتور هستند.

وی با بیان اینکه این انجمن از نظر تئوری جایگاه خوبی دارد و  بزرگان زیادی در کشورمان در کیهان شناسی نظری کار می‌کنند که بسیاری مراکز علمی نقاط مختلف کشور از جمله دانشگاه کردستان از چهره‌های شناخته شده  بین المللی به شمار می روند.

آقایی به ضعف انجمن در زمینه مشاهده‌ای به دلیل کمبود تجهیزات اشاره کرد و گفت: از این لحاظ، در داخل، خیلی حرفی برای گفتن نداریم، مگر اینکه داده‌های تلسکوپ‌های کشورهای دیگر را به عنوان مواد اولیه برداریم و بر مبنای آن پژوهش انجام دهیم.

وی راه اندازی طرح رصد خانه ملی را گامی برای پیشبرد اهداف این انجمن دانست و افزود: اگر بودجه مربوط به این طرح تامین و به بهره برداری برسد تحولی اساسی را شاهد خواهیم بود که از جمله آن تلسکوپ بزرگی با قطر ۳.۴ متر است و می توان کارهای بزرگ مشاهده ای با آن انجام داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، تعداد رصدخانه‌هایی که توان کارعلمی داشته باشد بسیار کم است و تنها در حد اجرام نزدیک به خودمان می توان از آن استفاده و کار داده گیری انجام داد و به تحلیل آن پرداخت.

رییس انجمن نجوم ایران گفت: در انجمن نجوم سالانه ۲ همایش ملی برگزار می شود که یکی در اردیبهشت در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان انجام می‌ گیرد و تا کنون ۲۲ گردهمایی پژوهشی نجوم در قالب آن انجام شده و دیگری بهمن انجام می شود  که امسال کردستان میزبانی سیزدهمین دوره آن را دارد.

آقایی یادآور شد: پنج سال قبل مدرسه زمستانی انجمن نجوم راه اندازی شده که شرکت کنندگان در آن با پژوهش‌های روز دنیا آشنا می‌شوند.

وی افزود: دومین گردهمایی منجمین آماتور ایران در دانشگاه تبریز هشتم و نهم اسفند برگزار می شود.

سیزدهمین همایش ملی نجوم و اختر فیزیک ایران امروز در دانشگاه کردستان آغاز شد و تا ظهر فردا پنجشنبه ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.