زانا کهنه‌پوشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احداث واریانت تیژتیژگاران در مسیر جدید سنندج - مریوان از طرح‌های مهم و اولویت دار حوزه راه و شهرسازی کردستان محسوب می‌شود که اجرای آن سال ۱۳۸۲ شروع شده و تا سال ۹۶ حدود ۴۶ درصد پیشرفت داشت.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۶ برای این طرح یک هزار میلیارد ریال و پس از آن تاکنون یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: با صرف این میزان اعتبار پیشرفت فیزیکی طرح احداث واریانت تیژتیژگاران از ۴۷ درصد ابتدای سال ۹۶ اکنون به ۸۵ درصد رسیده است.

رییس اداره راه و شهرسازی مریوان با بیان اینکه با توجه به اینکه برخی اقدامات هزینه بر این طرح باقی مانده است، یادآور شد: اتمام کامل این طرح مهم نیازمند هزینه کرد یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر است.

کهنه‌پوشی تاکید کرد: عملیات احداث راه در ۳۰ کیلومتر از ۵۲ کیلومتر این طرح به اتمام رسیده و ۱۸ کیلومتر از این مسیر نیز آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال آتی به بهره برداری برسد، گفت: این طرح دارای چندین تونل است که بزرگترین آن باغان به طول حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر بود که سال گذشته عملیات حفاری آن به اتمام رسید و هم اکنون در حال تکمیل بخش های مختلف است.

جاده فعلی سنندج به مریوان با ۱۲۲ کیلومتر طول، دارای پیچ‌های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش ۲۴ کیلومتری طول این مسیر به ۹۸ کیلومتر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان نیز از حدود ۲ و نیم ساعت به کمتر از ۲ ساعت با امنیت بیشتر کاهش می‌یابد.

محور قدیمی مریوان - سنندج اکنون به جاده ای ترانزیتی تبدیل شده و دولت تدبیر و امید درصدد است برای کاهش خطرها و افزایش امکان توسعه، قدرت اقتصادی این شاهرگ را بیشتر کند.

مرز باشماق مریوان به عنوان یکی از گذرگاه های مرزی کشور نقشی کلیدی در صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور بازی می کند و خودروهای حامل کالاهای صادراتی از این جاده تردد می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.