بانک مرکزی: بیت‌کوین نخرید

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت:«با توجه به نوسان شدید ارز دیجیتال، هنوز این ارز به طور رسمی از سوی بانک مرکزی شناخته نشده و ریسک خرید این نوع ارزها بالاست.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در در نشست خبری از برنامه این نهاد برای تدوین 6 سند برای ساماندهی کسب و کارهای نوین مالی خبر داد و گفت: در این زمینه سند مربوط به ارزهای دیجیتال تا پایان نیمه نخست سال آینده نهایی می شود.

وی افزود: در گام بعدی برای ارزهای دیجیتال بحث بومی سازی این نوع ارزها پیگیری می شود.

حکیمی با بیان اینکه رویکرد اصلی بانک مرکزی درباره ارزهای دیجیتال در دست تدوین است، گفت: همه بانک های مرکزی جهان در باره این ارزها وجود دارد و دامنه وسیعی از دیدگاه ها شامل ممنوعیت کامل تا امکان استفاده از آن را در برمی گیرد.

وی با اشاره به نوسان شدید این نوع ارز اظهار داشت: این ارزها یک عدم اطمینان و ریسک بالا را بوجود آورده و سبب شده تا بانک های مرکزی جهان از جمله ایران را دچار تردید کند که آیا می توان ذخایر را در قالب این ارزها نگهداری کرد یا خیر.

حکیمی ادامه داد: مقداری سوداگری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد و حتی بازاریابی هرمی را در این زمینه شاهدیم که در فضای مجازی دیده می شود.

وی به مردم هشدار داد: با توجه به نوسان شدید ارز دیجیتال، هنوز این ارز به طور رسمی از سوی بانک مرکزی شناخته نشده و ریسک خرید این نوع ارزها بالاست.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه سیاستگذار به جمع بندی برای شناختن آن به عنوان ارز رسمی نرسیده است، ریسک آن برای خرید و سرمایه گذاری بالاست ضمن آنکه امکان فریب سرمایه گذار وجود دارد.

وی افزود: برخی افراد و شبکه ها ابزارهایی ایجاد کرده اند که کوپن و ژتون ارز دیجتال را عرضه می کنند اما بانک مرکزی در این زمینه پیشنهاد نمی کند که در این زمینه ورود کنند.

حکیمی تاکید کرد: تا زمانی که سیاستگذاری نکنیم، نمی توانیم آن را ممنوع اعلام کنیم اما می توانیم به مردم هشدار هشدار دهیم.

وی تاکید کرد: ذات ارزهای دیجیتال مبتنی بر یک نرم افزار است و حتی اگر فیلتر شود، از مسیر دیگری فعالیت می کند. از این رو به مردم هشدار می دهیم که ریسک آن بالاست و درباره آن احتیاط کنند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در عین حال با تاکید بر اینکه این نهاد ناظر در حال رصد بازار ارز دیجتال است، گفت: یکی از مشکلات این بخش این است که بازاریابی هرمی و شبکه ای برای آن در حال انجام است که البته دستگاه های ذی ربط در برخورد با شبکه های هرمی، باید به آن ورود کنند.

حکیمی افزود: هرچند ارزش ارز دیجتال در یکسال گذشته 10 برابر شده اما نوسان رو به پاییین آن نیز زیاد است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید