کسب‌وکارهای اینترنتی به اعتماد کاربران نیاز دارند

کسب‌وکارهای اینترنتی به عنوان بخشی از خانواده تجارت الکترونیک توانسته با خود مزایایی از جمله کاهش نیاز به تردد در سطح شهر به همراه بیاورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اما با وجود این مزیت و سایر مزایا از جمله کاهش آلودگی هوا، گستره بالای انتخاب و دسترسی ساده‌تر، همچنان چالش‌هایی مانند ناشناخته بودن این حوزه برای مسئولان مانند سدی در مسیر پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی به چشم می‌خورد. 
بی‌اعتمادی از سوی کاربران نیز چالش دیگری است که رشد کسب‌وکارهای اینترنتی را دچار چالش کرده است. با وجود آنکه استقبال از این دسته از کسب‌وکارها نسبت به گذشته افزایش یافته، هنوز هم موجی از بی‌اعتمادی نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی در میان مردم احساس می‌شود. در این میان تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به عنوان صدایی واحد از سوی این دسته از کسب‌وکارها می‌تواند امید به رفع چالش‌هایی از جمله بی‌اعتمادی مردم را بیشتر کند. 
از ابتدای رونق گرفتن کسب‌وکارهای اینترنتی تاکنون شکایت‌های مردمی از فروشگاه‌های اینترنتی از سوی سازمان نماد اعتماد الکترونیک دنبال می‌شد، اما رسیدگی به این شکایت‌ها به دلیل آشنا نبودن این مرکز با سازوکار فروشگاه‌های اینترنتی در برخی از موارد به ثمر نمی‌رسید و همین موضوع زمینه را برای دلسردی مردم از خرید اینترنتی فراهم کرده بود. اما ازآنجایی‌که اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی خود از متخصصان و فعالان اینترنتی تشکیل‌شده، قرار است این تشکل به مرجعی برای رسیدگی به شکایت‌ها تبدیل شود و اعتماد مردم را به‌سوی این دسته از کسب‌وکارها بازگرداند. به نظر می‌رسد از این مسیر می‌توان فضا را برای مبادلات مالی بر بستر اینترنت فراهم کرد. باید توجه داشت که درحال‌حاضر حجم خریدوفروش اینترنتی از خریدوفروش کل کشور، رقمی حدود یک درصد است و اگر قرار است از طریق تجارت الکترونیک به دنبال افزایش درآمدهای ناخالص ملی باشیم، باید تمام تلاش خود را برای از بین بردن موانع و رونق بخشیدن به خریدوفروش اینترنتی انجام دهیم.

*رضا الفت‌نسب- عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی

 

دیدگاه تان را بنویسید