مهارت چالش اصلی بازار کار ایران

وزیر کار چالش اصلی بازار کار ایران را مهارت دانست و تاکید کرد: امروز نرخ مشارکت روز افزون زنان و فارغ‌التحصیلان و فقدان مهارت پیچیدگی در سمت عرضه نیروی کار را ایجاد کرده و همین مساله مدیریت بازار کار را جدی‌تر کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی ربیعی در جمع خبرنگاران در حاشیه کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار، اظهار کرد: مدیریت بازار کار و سیاست‌گذاری بازار کار یک دانش است و کمتر در کشور ما به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: تصور غلط در کشور این است که تولید را راه بیندازیم تا رشد شکل بگیرد و رشد خود به خود اشتغال بیافریند، اما این تصور سه دهه است که دیگر در دنیا جواب نمی‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: زمانی صنعت خودرو شغل اول دنیا بود، اما الان چنین پدیده‌هایی است که سه دهه دیگر وجود ندارد، چون مدیریت بازار کار در سمت عرضه و تقاضا نیاز به برنامه ریزی‌ دارد.

ربیعی با بیان این که سال‌ها در کشور با فقدان سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده‌ایم و باید به دنبال کیفیت و کمیت آن باشیم، اظهار کرد: حتی‌ وام‌های بانکی هم در سال‌های گذشته جهت‌گیری خاص برای رشد و تولید را تجربه نمی‌کردند یا به سمت تجدیدپذیری می‌رفتند یا در کار تجارت وارد می‌شدند.

وی با بیان این‌که عدد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه بسیار پایین است، ادامه داد: این فقدان سرمایه‌گذاری در رشد ما ایجاد مشکل کرده است، چرا که از یکسو کاهش قدرت خرید را داریم که مصرف داخلی را تحت تاثیر قرار داده است و از سویی دیگر در اتصال به بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌های خارجی دچار مشکل شدیم و این امر رشد ناشی از تولید را با چالش مواجه کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اقتصاد ما در بهترین حالت خود اگر شش درصد رشد داشته باشیم ظرفیت ایجاد تنها 500 هزار شغل را دارد لذا با کسری 500 هزار شغل دیگر مواجه خواهیم بود اگر مدیریت بازار کار را به بهترین شکل انجام ندهیم.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود چالش اصلی بازار کار ایران را مهارت دانست و تاکید کرد: امروز نرخ مشارکت روز افزون زنان و فارغ‌التحصیلان و فقدان مهارت پیچیدگی در سمت عرضه نیروی کار را ایجاد کرده و همین مساله مدیریت بازار کار را جدی‌تر کرده است.

وی گفت: ما معتقدیم نیروی کار باید آماده ورود به بازار کار شود و قبل از آن مهارت لازم را ببینند و در سمت تقاضا باید با رشد شش درصدی بین 400 هزار تا 500 هزار شغل ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه رشد فراگیر، اظهار کرد: این برنامه را در مقابل رشد بدون اشتغال و اشتغال بدون رشد باید دنبال کنیم و کانون محوری برنامه رشد فراگیر رفتن به سمت رسته‌های پرکشش اشتغال است و اگر بتوانیم حداقل نیم درصد از GDP خود را به سمت سیاست‌های بازار کار ببریم در این بخش اشتغال قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

به گفته ربیعی، رسته‌های پرکشش اشتغال این روزها بیشتر در بخش خدمات مولد نظیر بسته‌بندی، گردشگری،ICT و صنایع جانبی بخش کشاورزی است.

وی در عین حال با اشاره به پیش بینی ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد شغل در برنامه ششم خاطر نشان کرد: درصددیم تا با تخصیص این اعتبار طی چند سال آینده به سمت رسته‌های پرکشش اشتغال و هزینه کردن در این حرکت کنیم و در کنار تربیت نیروهای ماهر در رسته‌های پرکشش نظام تامین مالی مناسب برای این رسته‌ها را نیز تعریف کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تجارب دنیا نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته ۲.۲ جی دی پی خود را برای مدیریت بازار کار اختصاص داده‌اند ولی ما با مشکلاتی که در بودجه داریم چنین انتظاری نداریم و اگر ۰.۵ جی دی پی خود را برای سیاست‌های بازار کار اختصاص دهیم قابل تامل است.

ربیعی سهیم کردن دولت در مزد کارگران، کارورزی، آماده سازی نیروی کار برای ورود به بازار و اشتغال فراگیر را از جمله طرح‌های محوری وزارت کار به منظور مدیریت بازار کار و ساماندهی نیروهای آماده ورود به بازار کار عنوان کرد.

وی در پایان گفت: در کنار اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه امسال پیش بینی شده ارقام دیگری هم در بخش بودجه‌های وزارتخانه‌های دیگر وجود دارد مثل صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق وزارت ارتباطات و ... که امیدواریم با این ارقام بتوانیم مدیریت بازار کار ظرف سه سال آینده را بهبود بخشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید