چند درصد از فارغ‌التحصیلان کشور جذب بازار کار می‌شوند؟

یک کارشناس بازار کار معتقد است: در حالی که ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند تنها امکان جذب ۲۰ درصد از آنها وجود دارد. او تاکید دارد که با چنین روندی انطباق کار و جوینده کار اتفاق نمی‌افتد و با وجود مشاغلی که متقاضی کار ندارد، تا سالهای سال فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی اکبر لبافی در ارزیابی علل خالی بودن فرصتهای شغلی زیاد و عدم تمایل کارجویان و فارغ التحصیلان به برخی مشاغل، گفت:مشکل اساسی در این زمینه ماهیت مشاغلی است که در کشور وجود دارد و نوع نیازهایی است که افراد نسبت به شغل پیدا می‌کنند. امروز ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند ولی به طور میانگین تنها ۲۰ درصد آنها را می‌توانیم جذب کنیم.

وی با بیان اینکه انطباق میان شغل و شاغل در بازارکار وجود ندارد، ‌افزود:در حال حاضر مشاغلی هستند که متقاضی کار ندارند، درعین حال فارغ التحصیلان زیادی داریم که رغبتی به کار در بعضی از مشاغل نشان نمی‌دهند بنابراین با چنین رویکردی در آینده نزدیک دچار بحران شده و تا سالهای فارغ التحصیلان بیکاری را خواهیم داشت که آمادگی حضور در برخی مشاغل را با توجه به نوع و ماهیتش ندارند.

لبافی ادامه داد: بر اساس آمارها، در بخش صنعت نوع و ماهیت مشاغلی که می تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند فقط ۱۵ درصد و در بخش خدمات تنها ۲۰ درصد است. در بخش کشاورزی نیز این نسبت به ۱۰ درصد می رسد یعنی از ۱۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی تنها ۱۰ درصد آنها نوع و ماهیتشان طوری است که می‌تواند نیروی فارغ التحصیل جذب کند.

این کارشناس ارشد بازار کار در پاسخ به این پرسش که آیا شیک‌سازی عنوان مشاغل می‌تواند موجب جذب جویندگان کار و دانش‌آموختگان شود؟ گفت: منظور اطلاق عنوان شیک‌سازی نیست بلکه باید در فرایند اجرای شغل تغییراتی ایجاد کنیم و این نسبت‌ها را تغییر بدهیم یعنی روی نوع مشاغل و ماهیت آنها کار کنیم.

وی ادامه داد: مثلا کسی فارغ التحصیل دانشگاهی معتبر است ولی به دلایلی مثل نبود کار، سرپرست خانواده بودن و تامین هزینه‌های زندگی حاضر می‌شود نگهبانی یک کارخانه را بپذیرد اما در ماه‌های بعد این مساله به یک نارضایتی از محیط کار تبدیل می‌شود که نتیجه‌اش نافرمانی اجتماعی خواهد بود و در بهره‌وری نیروی کار و بازدهی کارخانه یا بنگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

لبافی افزود: امروز نمی‌توانیم از یک تحصیلکرده دکترا یا کارشناس ارشد بخواهیم در یک روستای کوچک مشغول کار شود و پشت تراکتور بنشیند حتی اگر خودش یک درصد بخواهد کار کند و عرق ملی داشته باشد، بازهم این کار نوعی ناهنجاری ایجاد می‌کند و بازار کار را به هم می‌زند چون در حرفه‌ای غیر از آنچه که درس خوانده مشغول به کار شده و با آنچه که تخصص گرفته، برایش وقت گذاشته و دانش آن را به دست آورده مغایرت دارد.

به گفته وی نمی‌توان فارغ التحصیلان را وادار کرد به سراغ چنین شغل‌هایی بروند چون سرخورده و نسبت به محیط کار معترض می‌شوند و این نارضایتی در کیفیت تولید، بازار کار و اقتصاد اثر می‌گذارد.

کارشناس بازار کار متذکر شد: در بخش کشاورزی اگر نوع و ماهیت مشاغلی که می‌تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند تنها ۱۰ درصد است می‌توان کشت و صنعت را تقویت کرد، کشاورزی گلخانه‌ای را گسترش داد و بسیاری از مشاغل سبک را مکانیزه کرد تا فارغ التحصیل رشته کشاورزی علاقمند به راه اندازی کسب و کار در این بخش شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید