عبور شاخص کل بازار سرمایه از کانال 80 هزار واحدی

شاخص بورس، آخرین روز کاری تیرماه (شنبه) را با رشد 508 پله ای و تثبیت جایگاه در کانال 80 هزار واحدی به پایان رساند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در معاملات امروز بیش از 693 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 376 میلیارد ریال در 43 هزار و 727 نوبت خرید و فروش شد. 
البته، بخش عمده افزایش ارزش معاملات امروز بورس ناشی از پذیره نویسی اوراق پتروشیمی گچساران بود.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 167 واحد بالا رفت.
شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 128 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 97 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 592 واحد، شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 526 واحد و شاخص بازار دوم بورس 165 واحد فزایش یافت.
نمادهای کگل (صنعتی و معدنی گلگهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وامید (گروه سرمایه گذاری مبین) و فباهنر (مس شهید باهنر) امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
برترین گروه بورسی در بازار امروز به گروه شیمیایی تعلق داشت که در آن 83 میلیون سهم به ارزش 123 میلیارد ریال همراه بود.
همچنین، گروه فلزات اساسی به ارزش 110 میلیارد ریال و رایانه به ارزش 96 میلیارد ریال در رده های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند.
به نظر کارشناسان، ارایه گزارش های سه ماهه شرکت که با تعدیل های مثبت همراه بودند، از عوامل اصلی رشد و جذاب شدن بازار سرمایه در هفته های گذشته بود.
رشد قیمت برخی کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) در بازارهای جهانی نیز از عوامل دیگر جذابیت بازار سرمایه به شمار می رود. رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، باعث سودآوری شرکت های معدنی و فلزی در داخل کشور می شود.
احتمال کاهش سود بانکی و چشم انداز مثبت تیم اقتصادی کابینه دوازدهم نیز از عوامل دیگر رونق بازار سرمایه در روزهای اخیر است.

** رشد سه واحدی آیفکس
فرابورس ایران آخرین روز معاملاتی تیرماه را با سبزپوشی آیفکس (شاخص فرابورس) و معامله 110 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 869 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
شاخص کل فرابورس با رشد سه واحدی، در نزدیک جایگاه 924 واحدی ایستاد که عمده رشد آن از جانب نماد پتروشیمی زاگرس، تحقق یافت.
بیشتر اوراق تسهیلات مسکن نیز افت اندک قیمت داشتند. بهای این اوراق در دامنه قیمتی 747 هزار تا 780 هزار ریال در نوسان بود.
در معاملات امروز، 58 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 44 میلیارد ریال داد و ستد شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاران 469 هزار ورقه بهادار را به ارزش 463 میلیارد ریال خرید و فروش کردند که اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با معامله بیش از 107 هزار ورقه به ارزش تقریبی 105 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید