آخرین تغییرات در بازار مسکن

تحقیقات میدانی از بازار مسکن مناطق مصرفی شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون سطح قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مصرفی-عمدتا تا 80 مترمربع-در مناطق معمولی و پرتقاضای شهر تهران حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما آیا مشتری هم هست؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هرچند قیمت‌های قطعی فروش مسکن در این مناطق، سطح کمتری از افزایش قیمت را در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در مقایسه با نرخ‌های پیشنهادی تایید می‌کند. پارسال میانگین قیمت فروش مسکن در شهر تهران حدود 5 درصد افزایش یافت که با توجه به سبقت بازار واحدهای مصرفی از سایر واحدها در ورود به فاز پیش‌رونق، برآورد می‌شود آپارتمان‌های مصرفی سال گذشته به‌صورت جزئی سطح بیشتری از افزایش قیمت را تجربه کردند.

با این‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در برخی مناطق مصرفی و پرتقاضا برای خرید مسکن در پایتخت، مالکان به خصوص مالکان واحدهای نوساز سطح قیمت‌های پیشنهادی خود را بیش از 10 درصد افزایش داده‌اند که این افزایش بیشتر در میان واحدهای کوچک‌متراژ و بعضا میان‌متراژ-تا 80 مترمربع-مشهود است. با این حال، یافته‌ها از کم و کیف افزایش قیمت‌های پیشنهادی در بازار واحدهای مصرفی حاکی است اولا این افزایش تنها محدود به برخی محلات است و همه محله‌های مصرفی شهر تهران را دربرنمی‌گیرد؛ به‌عنوان مثال اگر چه برخی مالکان در منطقه 5 تهران تا حدی قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند اما در سایر محلات مصرفی از جمله محله‌هایی از منطقه 4 و مناطق مصرفی نیمه‌جنوبی پایتخت، سطح قیمت‌ها کماکان فاصله چندانی با قیمت‌گذاری‌های سال گذشته ندارند و حتی بنا بر اذعان واسطه‌های فروش مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران، در برخی از این محله‌ها نه تنها سطح قیمت‌ها با قیمت‌های سال گذشته همخوانی دارد بلکه در مواردی که مالکان با مشکلات مالی مواجهند بعضا معاملاتی زیر قیمت منطقه یا ارزان‌تر از قیمت فروش واحدهای مشابه در سال گذشته انجام می‌شود.

با این حال حتی در مناطقی که مالکان سطح قیمت‌های پیشنهادی را افزایش داده‌اند در زمان انجام معامله اعمال تخفیف‌های موردی تا حد قابل قبولی سطح افزایش قیمت را متعادل می‌کند. تحقیقات میدانی از سطح قیمت‌های پیشنهادی و نرخ‌های قطعی فروش مسکن و مقایسه آن با پیش‌قیمت و نرخ نهایی فروش آپارتمان‌های مشابه طی مدت مشابه سال گذشته در مناطق مصرفی شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون در برخی از این مناطق همچون منطقه 5، سطح پیشنهادی قیمت‌ها و همچنین نرخ‌های قطعی فروش مسکن بین 5 تا 10 درصد یا اندکی بیش از آن، رشد داشته است.

این افزایش قیمت بیشتر در میان‌متراژهای مصرفی مسکن-زیر 80 مترمربع-مشهود است؛ با این‌حال واسطه‌های فروش مسکن در این مناطق ادعا می‌کنند می‌توانند در زمان انجام معامله درصدی از این افزایش قیمت را به نفع خریدار تعدیل کنند.

بهار امسال، سهم واحدهای 80 تا 90 مترمربع از کل معاملات انجام شده در بازار خرید مسکن 2 واحد درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و از 10 درصد به 12 درصد رسید؛ این موضوع نشان می‌دهد هرچند هنوز هم واحدهای کوچک‌متراژ و میان‌متراژ پرتقاضاترین بازه مساحتی در بازار فروش مسکن است و نیمی از معاملات خرید مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، اما امسال، در نتیجه استفاده بخش قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن، عملا بخشی از متقاضیان واحدهای کوچک‌متراژ، موفق شدند به بازار واحدهای میان‌متراژ راه پیدا کنند؛ با این حال، بخش دیگری از متقاضیان خرید مسکن که نقدینگی کمتری داشتند یا از توان مالی کافی برای بازپرداخت اقساط تسهیلات برخوردار نبودند اقدام به خرید واحدهای کوچک‌متراژ کردند. به همین دلیل افزایش تقاضا برای خرید واحدهای کوچک‌متراژ در بازار مسکن فصل بهار، نسبت به سال گذشته شکل محسوسی به خود نگرفت. هم اکنون وام بدون سپرده خرید مسکن برای زوج‌های جوان خانه اولی، با محاسبه میانگین 4 میلیون و500 هزار تومان قیمت تقریبی هر مترمربع آپارتمان مصرفی در شهر تهران حدود 35 تا 50 درصد از هزینه خرید یک واحد کوچک‌متراژ-50 تا 60 مترمربعی-را پوشش می‌دهد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید