گران فروشی مالکان آپارتمان های نوساز در برخی مناطق تهران

منطقه 4 تهران که در برخی از ماه‌های سال گذشته، رتبه اول بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرده بود، طی چند ماه اخیر در پله دوم قرار گرفته و بعد از منطقه 5 میزبان بیشترین معاملات آپارتمان مسکونی در شهر تهران است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اختلاف قابل توجه میان قیمت پیشنهادی و قطعی آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز در منطقه 4 نشان می‌دهد انتظار فروشندگان برای افزایش قیمت بیش از نرخ تورم نسبت به قیمت معاملات سال گذشته، بیجا و غیر قابل تحقق است.

قیمت آپارتمان مسکونی در بسیاری از محله‌های منطقه 4 در حدود قیمت میانگین تهران یعنی مترمربعی چهار میلیون و 500 هزار تومان است و همین موضوع سبب شده بسیاری از متقاضیان خرید مسکن این منطقه را با دقت مورد جست‌وجو قرار دهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه اغلب محله‌های این منطقه دارای قدمت ده‌ها ساله هستند و از این رو سال‌ها است که توسعه به این منطقه راه پیدا کرده است. منطقه 4 همچنین به دلیل وسعت زیادی که دارد و در تقسیمات شهری بزرگ‌ترین منطقه پایتخت به شمار می‌آید، ساخت‌وسازهای زیادی را تجربه کرده و ظرفیت میزبانی از جمعیت زیادی را هم دارد. همه این موارد باعث شده که این منطقه شرقی به یکی از مناطق مصرفی شهر تهران تبدیل شود که عمده معاملات مسکن در آن انجام می‌شود.

اما مقایسه میان قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت و قیمت قطعی معاملات ثبت شده در خرداد ماه در مورد واحدهای مسکونی این بازه سنی نشان می‌دهد فاصله معناداری میان این دو نرخ وجود دارد. اغلب فروشندگان آپارتمان‌های نوساز به ویژه با سن کمتر از سه سال با قیمت‌های بالاتر از قیمت میانگین معاملات منطقه قیمت‌گذاری شده‌اند. به‌عنوان مثال در حالی که قیمت آپارتمان نوساز در محدوده میدان هروی، عمدتا بین مترمربعی 5 تا 7 میلیون تومان است، آپارتمان‌های بسیاری با قیمت 8 تا 10 میلیون تومان در این محدوده فایل شده است.

این تمایل به قیمت‌گذاری بالا در مورد محله‌های ارزان‌تر منطقه 4 هم صدق می‌کند. به‌عنوان مثال میانگین قیمت آپارتمان نوساز در محله حکیمیه 4 میلیون و 300 هزار تومان است در حالی که آپارتمان چهار سال ساخت 130 مترمربعی در این منطقه به دلیل برخورداری از دو پارکینگ با قیمت بالاتر از آپارتمان‌های کلید نخورده و معادل مترمربعی چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

اما مراجعه به سامانه اطلاعات بازار املاک ایران و مشاهده قیمت‌های قطعی معاملات صورت گرفته در 20 روز نخست خرداد ماه در منطقه 4 حاکی از این است که قیمت واقعی معاملات حداکثر حول و حوش نرخ تورم افزایش یافته و خبری از حباب قیمتی یا حتی افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها در این منطقه نیست. از این رو می‌توان به فروشندگان هشدار داد اگر قصدشان برای فروش آپارتمان جدی است، ناچار هستند در تعیین قیمت پیشنهادی، نرخ تعادلی منطقه خود را مدنظر قرار دهند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید