تقویت ۱۵ واحدی شاخص کل بورس تهران

در دومین روز معاملات تالار شیشه‌ای در این هفته سهامداران حقیقی در نمادهای تاثیر گذار بر دماسنج بازار، کفه عرضه را سنگین کردند و حقوقی‌ها سعی در جمع‌ آوری سهم‌ها کردند. در این روز علی رغم کاهش ۷۰ واحدی شاخص کل هم وزن، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۵ واحد رشد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امروز یکشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران پس از فراز و فرودهای متعدد در نهایت حدود ۱۵ واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و در تراز ۷۹ هزار و ۸۷۰ واحدی قرار گرفت، اما شاخص کل هم وزن با حدود ۷۰ واحد افت تا رقم ۱۷ هزار و ۱۶۹ واحدی پایین آمد.

علاوه بر این شاخص قیمت هم وزن با ۵۳ واحد افت رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار شناور پس از ۱۰ واحد کاهش تا رقم ۸۶ هزار و ۸۹۵ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول امروز توانست ۸۷ واحد افت کند، اما شاخص بازار دوم با افت ۴۰۳ واحدی مواجه شد.

در معاملات دومین روز تالار شیشه‌ای در این هفته گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲۵ واحد تاثیر مثبت در شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت. در این نماد حدود ۹۸ درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و بیش از ۷۸ درصد از عرضه‌ها توسط حقیقی‌ها صورت گرفت به‌ طوری که دو میلیون و ۴۸۱ هزار سهم توسط حقیقی‌ها عرضه و از مجموع کل عرضه‌های حقیقی و حقوقی، حقوقی‌ها سه میلیارد و ۹۵ هزار سهم را جمع‌ آوری کردند.

دیگر نمادی که در رشد دماسنج بازار موثر بود نماد مخابرات ایران با تاثیر ۲۲ واحدی بر شاخص است که در این نماد نیز بیش از ۹۳ درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و کمتر از هفت درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین در این نماد سه میلیون و ۴۹۷ هزار سهم معادل حدود ۷۶ درصد از عرضه‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شد.

فولاد مبارکه نیز توانست ۱۶ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بگذارد، اما در این نماد نیز بیش از ۸۵ درصد از خریدها مربوط به افراد حقوقی بود اما این بار کفه عرضه حقوقی‌ها نسبت به افراد حقیقی می‌چربید به‌ طوری که حقوقی‌ها هفت میلیون و ۱۸ هزار سهم را عرضه کردند و از میان مجموع عرضه‌های حقیقی و حقوقی هشت میلیون و ۸۵۲ هزار سهم را خریدند.

در گروه فلزات اساسی نمادهایی همچون سهامی ذوب آهن اصفهان، نورد آلومینیوم، شرکت آهن و فولاد ارفع بیش از سه درصد در قیمت پایانی افت کردند و نمادهایی همچون صنایع فولاد آلیاژ یزد و مس شهید باهنر با افت بیش از چهار درصدی در قیمت سهام شان مواجه شدند. روند افت و خیزهای سهام در این گروه غالبا رو به کاهش بود.

در طرف مقابل پالایش نفت تهران با بیش از ۱۱ واحد تاثیر منفی بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشت. در این نماد بیش از ۷۶ درصد از خریدها مربوط به افراد حقوقی و بیش از ۸۸ درصد از عرضه ها مربوط به سهامداران حقیقی بود.

در نماد پالایش نفت بندرعباس که دیگر نماد کاهنده شاخص بود ۷۶ درصد از خریدها را حقوقی‌ها انجام دادند و بیش از ۸۸ درصد از فروش‌ها مربوط به افراد حقیقی بود. به طور کلی در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای شرایط قیمت سهم‌ها روند کاهشی را تجربه کرد.

در گروه خودرو نیز شرایط چندان متفاوت نبود و اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها با افت در قیمت سهام‌ شان مواجه شدند به طوری که مهندسی صنعتی روان فن‌آور، قطعات اتومبیل ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بیش از چهار درصد افت کردند و ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا و آهنگری تراکتورسازی ایران نیز شرایط کاهشی را تجربه کردند.

گروه قند و شکر نیز امروز تقریبا یک دست قرمز بود و اکثریت نمادهای آن هم در قیمت آخرین معامله و هم قیمت پایانی شاهد روند کاهشی بودند. تعدادی از این نمادها با صف فروش همراه شدند. سیمانی‌ها نیز امروز از جو منفی بازار در امان نماندند و اکثریت قریب به اتفاق آنها در قیمت آخرین معامله افت را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۸۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۵۴ میلیون و ۲۶۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۶ هزار و ۱۵ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس امروز ۱.۳ واحد افت کرد و به رقم ۹۰۴.۳ رسید. ارزش معاملات فرابورس تهران به رقم ۱۱۵ میلیارد و ۴۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۵۴ میلیون و ۲۸۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸ هزار و ۶۸۸ نوبت داد و ستد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید