دوباره دولت دوباره بورس خاکستری

بورس باید برای اغلب مردم از بعد شفافیت، بازدهی (البته به تناسب ریسک پذیری)، روحیه کمک به تولید ملی و ...جذاب باشد

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ضرب المثلی وجود دارد که می گوید : پول ترسو است. بازار سرمایه جایی است که ماده اولیه آن نقدینگی بوده و این نقدینگی در جایی سرمایه گذاری می کند که بتواند ریسک و بازده متناسب با خود را پیدا کند. به هر حال دولت دوازدهم دنباله دولت یازدهم بوده و سیاست های اقتصادی آن تا حد زیادی برای فعالین بازار سرمایه شناخته شده است. در فضای با ثبات و همراه با تعامل با دنیا می تواند تا حد زیادی به صورت های مالی شرکت ها، پیش بینی های انجام شده اتکا کرد. به هر حال بازار سرمایه در دولت آینده نیز به دنبال ثبات بازار می باشد.

در دولت گذشته نرخ سود بانکی علی رغم نرخ تورم تک رقمی اعلام شده کاهش ملموسی نداشته است. در صورتی که برای توجیه پذیر بودن تولید و سرمایه گذاری نرخ سود بانکی باید کاهش داشته باشد. در این دولت باید توجه اساسی به این مطلب مهم که هم برای بازار سرمایه و هم برای کل اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، توجه ویژه ای شود.

تغییر ساختار بانک ها و نظم دهی به فعالیت های آن ها نیز مطلب مهمی است که می تواند به اقتصاد کشور و در نهایت به بازار سرمایه و تولید کمک کند. باید این تغییر به گونه ای باشد که بنگاه داری بانک ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و بانک ها به سمت کمک در افزایش و بسط تولید داخلی کمک کنند.

همچنین باید به بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی برای پروژه های تولیدی و دارای ارزش افزوده نگاه ویژه ای شود. خارج کردن نقدینگی از بازار سرمایه که بیشترین شفافیت را در بین بازارهای رقیب دارا است، می تواند در نهایت به ضرر اقتصاد ملی باشد. تامین مالی شرکت ها باید به گونه ای باشد که به افزایش ظرفیت تولیدی و عملیاتی شرکت ها منجر شود، یعنی سرمایه گذاری شود و نباید نقدینگی حاصل از تامین مالی از طریق بازار سرمایه صرف هزینه های جاری و تسویه کوتاه مدت بدهی باشد.

وعده دولت در مورد عملیاتی کردن سهام عدالت را نیز باید مورد نظر قرار داد. افزایش فرهنگ سهامداری و سرمایه گذاری با توجه به بورس امکان پذیر است. بورس باید برای اغلب مردم از بعد شفافیت، بازدهی (البته به تناسب ریسک پذیری)، روحیه کمک به تولید ملی و ...جذاب باشد تا بتوان از منافع عملیاتی شدن سهام عدالت و به دنبال آن سهامدار شدن بخش بزرگی از جامعه، در جهت بیشتر کردن ارزش بازار سرمایه و افزایش توان شرکت های آن استفاده لازم را برد.

در نهایت امید است که در دولت دوازدهم توجه بیشتر و آگاهانه تری نسبت به بازار سرمایه شود به گونه ای که بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی در جهان و بنا به تعبیری دماسنج اقتصادی، در ایران نیز نمودی واقعی از اقتصاد باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید