توضیحات ربیعی درباره بازار کار و ایجاد شغل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد دارد هر کسی از شغل حرف می‌زند، باید بداند از چه پدیده‌ای صحبت می‌کند و واقعیت اقتصاد ایران در ایجاد شغل کدام است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی ربیعی در نشست خبری تشریح برنامه های اشتغال دولت اظهار داشت: ما امروز سه میلیون و 200 هزار بیکار داریم و 22 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت شاغل هست. در سال 1404 باید به 31 میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شود. این در شرایطی است که ما در همان دوران همچنان با بیکاری روبه‌رو خواهیم بود و نرخ بیکاری را باید کاهش دهیم. این نشان می‌دهد که جهت‌گیری‌های ما چگونه باید باشد.

وی با بیان این‌که نرخ تورم یکی از عوامل بی‌ثبات‌کننده و یا ثبات بازار کار است، افزود: شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نرخ تورم به هر اندازه افزایش پیدا کند، برنامه‌های خروج از رکود را هم با چالش روبه رو می‌کند.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم بر ایجاد اشتغال، نرخ تورم است که به اعتقاد من، این شاخص را درست پیموندیم.

ربیعی عنوان کرد: در حوزه رشد اقتصادی، شرایط در یک بازه زمانی طولانی منفی بوده است. متاسفانه پایین‌ترین متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت دهم ثبت شده؛ این در حالی است که در آن دوران بیشترین درآمد ارزی را داشتیم.

وی متذکر شد: با وجود این‌که در آغاز به کار دولت یازدهم تحریم‌ها همچنان برقرار بود، متوسط رشد اقتصادی به 4.2 درصد رسید و این رقم درخشان است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بررسی همچنان رشد اقتصادی و تورم طی سال‌های پس از جنگ، حاکی از آن است که دولت هشتم و دولت یازدهم بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند. یعنی متوسط رشد 4.2 درصد و رشد 12.1 درصد بی‌سابقه بوده است. اما در دولت نهم و دهم با وجود افزایش درآمدهای ارزی، اما بدترین عملکرد را در ایجاد اشتغال داشته است.

ربیعی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کم در دولت قبل، ادامه داد: در رابطه با رشد اقتصادی باید بگویم از 1966 ا 2014 برابر با 2.4 درصد به طور متوسط رشد اقتصادی کشور بوده است. در حالی که کشورهای منطقه خاورمیانه بعضا 4.8 درصد رشد در این سال‌ها داشته‌اند.

وی افزود: یک فرآیند طولانی از برنامه‌ها باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود و میزان رشد می‌تواند پایه‌های ایجاد اشتغال باشد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ما باید روند رشد اقتصادی را در این سال‌ها تثبیت کنیم و در عین حال، رشد را با کیفیت کنیم.

ربیعی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین مشکلات در ایجاد اشتغال، تشکیل سرمایه، بهره‌وری، فساد و... بوده است. فساد هزینه‌های رشد اقتصادی و هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی 8 درصد را پیش‌بینی کردیم که طی برنامه پنجم، تا پایان برنامه باید 40 درصد رشد داشته باشیم. قطعا مسیری بسیار سخت و دشوار است. باید عوامل متعددی که در رشد اقتصادی سهیم هستند را باید سامان دهیم.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من سیاست توزیعی را بازدارنده رشد می‌دانم و باید به سمت سیاست‌های تولیدی برویم.

ربیعی با اشاره به اتفاقات بازار کار در دولت یازدهم، عنوان کرد: در حوزه نرخ مشارکت افراد تمایل بیشتری برای به دست آوردن شغل نشان دادند، با وجود این‌که شرایط مساعد نبود، اما افراد امیدوار شدند. همین موضوع به جمعیت فعال ما اضافه کرد.

وی متذکر شد: اتفاق دیگر، در حوزه پنجره جمعیتی بود. این‌که ما امروز با پدیده بحران بیکاری روبه‌رو هستیم، نرخ رشد جمعیت بود. جمعیت در دورانی افزایش پیدا شد که کمترین سرمایه‌گذاری را داشتیم.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یک دوره 84 تا 92 حدود 5 میلیون و 700 هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شد.

ربیعی ادامه داد: به طور معمول در شرایط تولید کشور وقتی در بخش تکنولوژی، فناوری، مدیریت، حمایت مالی، اعمال نظارت‌های کلینیکی و بازار و مصرف مشکلاتی پیش می‌آید، یک بنگاه افول پیدا می‌کند و رو به تعطیلی می‌رود. این فرآیند از آغاز دولت نهم شروع می‌شود. حتی سیاست‌های زودبازده اثربخش نیست.

وی افزود: شرایط بحرانی از سال 90 به بعد شروع می‌کند. زمانی که من وزیر کار دولت یازدهم شدم، تعداد 2 هزار و 100 بنگاه مشکل‌دار و بحرانی در معرض تعطیلی بود که احتمال می‌رفت یک‌سال دیگر بخواهد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ما در این سال‌ها با برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و تسهیلاتی که دادیم، 400 بنگاه را احیا کردیم و ما هنوز کماکان یکی از مسایل‌مان تثبیت شغل است.

ربیعی عنوان کرد: ما سه مسیر را برای این‌که چگونه بتوانیم بر مساله بیکاری فایق آییم، دنبال کردیم. اولین برنامه ما، تثبیت شغل موجود بود. ما در بخش کشاورزی سالانه 50 هزار شغل را تثبیت کردیم. در بخش صنایع بزرگ ریزش نیرو داشتیم، اما در صنایع کوچک و متوسط افزایش نیرو را تجربه کردیم.

وی تصریح کرد: الان در مصاحبه‌ها می‌گویند میلیون‌ها شغل ریزش کرد. من این حرف‌ها را متوجه نمی‌شوم. کلا در بخش صنعت کارخانه‌ای حدود 3 میلیون و 400 نفر کار می‌کنند. یعنی همه این‌ها بیکار شده‌اند؟ هیچ‌کارخانه‌ای یک‌شبه نمی‌خوابد؛ مگر این‌که زلزله‌ای رخ داده باشد. یک فرآیند 6 تا 10 ساله وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که ما در تثبیت شغل به خصوص با پرداخت 16.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط موفق بودیم، تصریح کرد: مسیر دوم، مسیری ناشی از ایجاد شغل است.

ربیعی عنوان کرد: ما اگر بتوانیم رشد اقتصادی 5 درصد را امسال تجربه کنیم، رشد مداوم 4 ساله کمک بزرگی بر ایجاد اشتغال می‌کند. اما ما با پدیده رشد اقتصادی‌ای روبه‌رو هستیم که اشتغال زیادی همراه خود ندارد.

وی متذکر شد: در بخش رشد اقتصادی در صنعت نفت آخرین محاسبات نشان می‌دهد که در این صنعت برای یک پالایشگاه معمولی باید 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم. در ابتدای کار ساخت‌وساز نیروی زیادی به‌کار گرفته می‌شود، اما وقتی پالایشگاه شروع می‌کند، هزار نفر بیشتر در این پالایشگاه مشغول نیستند. ایجاد یک پالایشگاه پتروشیمی حدود 3 سال حداقل طول می‌کشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که یک پتروشیمی یک میلیون تومانی 4 هزار میلیارد تومان قیمت تمام شده‌اش است. اگر این پتروشیمی را بخش خصوصی ایجاد کند، حدود 400 شغل را با خود دارد. تجربه نشان می‌دهد در بخش‌های نیمه‌دولتی یا دولتی تعداد بیشتری نیرو گرفته می‌شود و تا 700 نیرو را می‌تواند داشته باشد. بنابراین قیمت یک شغل در پتروشیمی حدود 3 میلیارد تومان است.

ربیعی ادامه داد: افراد برجسته‌ای در حوزه صنعت پتروشیمی در ایران وجود دارند. اگر فرض بگیریم ما همه صنایع پایین‌دستی‌های پتروشیمی را هم ایجاد کنیم، سه تا چهار سال حداقل طول می‌کشد که صنایع پایین‌دستی یک پتروشیمی ایجاد شود. که اگر  همه پایین‌دستی‌های پتروشیمی فعال شوند، شغل ایجاد شده حدود 32 هزار نفر خواهد بود.

وی با بیان این‌که در صنعت فولاد هر شغل 700 میلیارد تومان پول می‌خواهد، متذکر شد: ما الان این هزینه‌ها را بر این اساس می‌گوییم که تورم و قیمت ارز بالا نرود.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بنابراین ما یک مسیر ایجاد شغل را هم از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، دنبال کردیم.

ربیعی عنوان کرد: در گذشته می‌گفتند هر یک درصد رشد، 100 هزار شغل ایجاد می‌کند، اما الان این روند تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: برنامه سوم ما، رشد اشتغال فراگیر ضد فقر بوده است. 

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: هر کسی از شغل حرف می‌زند، باید بداند از چه پدیده‌ای صحبت می‌کند و واقعیت اقتصاد ایران در ایجاد شغل کدام است.

 

دیدگاه تان را بنویسید