۶ حقیقت مهم درباره اقتصاد ایران

ایران که از نظر استراتژیک در بالای تنگه هرمز و خلیج فارس قرار دارد و هر دوی اینها مسیرهای مهمی برای حمل نفت خام هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کشور ما یک اقتصاد گذار و مختلط دارد که صنایع تولید نفت و گاز بر آن تسلط دارند و ۱۰٪ از تمام ذخایر جهان را در خود جای داده است. ایران پتانسیل بالایی برای توسعه دارد و عضو کشورهای نکست ایلِوِن است (N-111). اقتصاد ایران به صورت مرکزی کنترل می‌شود و بخش دولتی آن نسبتا بزرگ است. دولت قیمت‌ها را  کنترل می‌کند، و به برخی محصولات یارانه‌هایی تعلق می‌گیرد. کشور ما در گذشته از نظر اقتصادی یک کشور منزوی بود اما پس از لغو برخی تحریم‌های مربوط به برنامه‌های هسته‌ای توافق‌نامه‌هایی را با دیگر کشورها امضا کرد و اوضاع اقتصاد ایران بهبود یافت.

حقایقی مهم درباره اقتصاد ایران

مروری بر اقتصاد ایران

سال مالی ایران از ۲۱ مارس تا ۲۰ مارس سال بعد است. تولید ناخالص داخلی اسمی ایران معادل ۴۱۶ میلیارد دلار است و در رده‌ی ۲۹ام قرار دارد و برابری قدرت خرید آن ۱.۳۷۵ میلیارد دلار است که آن را در رده‌ی ۱۸ام قرار می‌دهد. سهم هر بخش در تولید ناخالص داخلی به این صورت برآورد می‌شود: خدمات ۵۰.۳٪، صنعت ۴۰.۷٪ و کشاورزی ۹.۱٪. سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی ۴۷۶ دلار است و در رده‌ی ۹۶ام جهان و از نظر برابری قدرت خرید با ۱۷۴۰۰ دلار در رتبه‌ی ۷۱ام جهان قرار دارد.

تولید ناخالص داخلی ۴.۳٪ در سال ۲۰۱۴ ، ۴.۴٪ در ۲۰۱۶ رشد داشته است و  برآورد می‌شود ۴.۹٪ در سال ۲۰۱۷ رشد کند. اجزای تولید ناخالص داخلی در ایران به این صورت است: مصرف خانگی -۴۵.۴٪، مصرف دولتی ۱۴.۱٪، سرمایه‌گذاری ثابت خالص ۳۱.۱٪، سرمایه‌گذاری در دفاتر دارایی ۱.۲٪، صادرات کالا و خدمات ۲۰.۸٪ و واردات کلا و خدمات -۱۲.۷٪. نرخ تورم در ایران ۷.۵٪ است و ۱۸.۷٪ از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری نیز ۱۲.۸٪ برآورد می‌شود. ایران درآمدی معادل ۵۶.۱۱ میلیارد دلار دارد و ۷۰.۱۲ میلیارد دلار را صرف نرخ‌های تبدیل می‌کند. کسری بودجه ۳.۵٪ از تولید ناخالص داخلی را مصرف می‌کند.

۱.صنایع اصلی ایران

اقتصاد ایران تحت سلطه‌ی تولید نفت و گاز است که بزرگ‌ترین منبع درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. صنایع اصلی دیگر شامل پتروشیمی‌ها، صنایع تولید کود، سود سوزآور، کارخانه‌های خودروسازی، داروسازی، مخابرات، انرژی، مصالح ساختمانی، نساجی، سیمان، فلزات و فرآوری مواد غذایی است.

۲.صادرات اصلی ایران

در سال ۲۰۱۵ صادرات چیزی حدود ۷۸.۹۹٪ میلیارد دلار برای ایران عایدی به همراه داشت. صادرات اصلی آن نفت بود که ۸۰٪ صادرات کل را شکل می‌داد. دیگر اقلام صادراتی آن شامل تولیدات پتروشیمی، مواد شیمیایی، خودرو، میوه، مغزها، و فرش است.

۳.شرکای اصلی صادرات ایران

شرکای اصلی صادرات ایران شامل چین با ۲۲.۲٪، هند با ۹.۹٪، ترکیه با ۸.۴٪ و ژاپن با ۴.۵٪ واردات از ایران است.

۴.واردات اصلی ایران

برآورد می‌شود در سال ۲۰۱۵ ایران ۷۰.۶۳٪ میلیارد دلار را صرف واردات کرده است. کالاهای وارداتی اصلی شامل مواد خام صنعتی و کالاهای واسطه، مواد غذایی و کالاهای مصرفی، کالاهای سرمایه‌ای، و خدمات فنی است.

۵.شرکای اصلی واردات ایران

شرکای اصلی واردات ایران شامل امارات متحده‌ی عربی با ۳۹.۶٪، چین با ۲۲.۴٪، کره‌ی جنوبی با ۴.۷٪ و ترکیه با ۴.۶٪ صادرات به ایران است.

۶.چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران

اقتصاد ایران با چالش‌های بی‌شماری دست وپنجه نرم می‌کند از جمله کنترل قیمت‌ها، فساد، و سیاست‌های محدودکننده‌ای که رشد و گسترش بخش خصوصی را تضعیف می‌کنند. ایران از نرخ بالای بیکاری و تورم رنج می‌برد که منجر شده است شهروندان آن در جستجوی کار به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و موجب فرار مغزها شده است.

پس از آن‌که اقتصاد ایران پیروی از محدودیت‌های تجاری سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را رد کرد، دولت این کشور توافق‌نامه‌هایی را با کشورهای دیگر از جمله آلمان و ایالات متحده امضا کرد تا اقتصادش را بازسازی و فرصت‌های اقتصادی جدیدی ایجاد کند. ایران هنوز هم در حال کردن بر روی سیاست‌هایی برای بهبود فرصت‌های تجاری و استخدامی برای مردم است و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را مورد حمایت قرار می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید