آخرین اخبار از موسسه مالی کاسپین

در حالی پیش‌بینی که شده بود تا اواخر فروردین‌ماه امسال نقل و انتقال دارایی‌های هفت تعاونی‌ زیرمجموعه کاسپین به این موسسه تکمیل شود، آخرین خبرها حاکی از آن است که این روال در حال انجام بوده و تاکنون فرآیند انتقال کامل نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ظاهرا در این میان کارشکنی‌هایی نیز از سوی تعاونی‌های منحله شکل گرفته و در انتقال دارایی‌ها مقاومت می‌کنند. از سویی دیگر در شرایطی که منابع در درون این تعاونی‌ها باقی مانده، سپرده‌گذاران را برای دریافت وجوه خود به موسسه کاسپین و مقامات بالاتر حواله می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بعد از چند ماه از درگیر شدن موسسه کاسپین که در پایان سال ۱۳۹۴ موفق به کسب مجوز از بانک مرکزی شده بود، همچنان حواشی آن پابرجا بوده و هرچند روز یکبار سپرده‌گذاران این موسسه که مجموعه‌ای از سپرده‌گذاران تعاونی‌های آن هستند در مقابل بانک مرکزی و یا شعب کاسپین تجمع می‌کنند.

حسنات اصفهان، الزهرا مشهد، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، امید جلین مازندران، بدر طوس، پیوند مشهد و فرشتگان هشت تعاونی بودند که در جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز در مجموعه کاسپین گردآوری شدند و قرار بود بعد از تکمیل امور تعیین شده به طور کامل به کاسپین منتقل شده و این موسسه مسئول پاسخگویی به مخاطبان آنها باشد. اما قبل از انتقال کامل دارایی‌ها با برخی موارد موجب ایجاد انحراف در فرایند ساماندهی شد و آن را تحت الشعاع قرار داد.  

در مهمترین عوامل بهم ریختگی کاسپین و هجوم سپرده گذاران برای دریافت منابع، چند مورد قابل تامل که پیشتر هم مورد اشاره مقامات بانک مرکزی قرار گرفته وجود دارد. قصور و کوتاهی هیات مدیره کاسپین در ساماندهی تعاونی‌ها، صدور برخی احکام از سوی مراجع قضایی در مورد تغییر تابلوی تعاونی که قبل از انتقال دارایی‌ها انجام شد و البته اعلام رسمی دادستانی مبنی بر بدهی چند هزار میلیاردی فرشتگان از جمله این وارد است.

اما در جریان مسائل پیش آمده برای کاسپین پرداخت سپرده‌های مشتریان آن متوقف و عمدتا به زمانی بعد از مشخص شدن تکلیف تعاونی‌های زیرمجموعه و نقل و انتقال کامل دارایی‌های آن به موسسه موکول شد. این در حالی است که در آخرین گزارشی که در پایان سال گذشته از سوی نظارت بانک مرکزی اعلام شد، نقل و انتقال دارایی‌های پنج تعاونی حسنات اصفهان، الزهرا مشهد، دارمداران و کشاورزان مازندران، عام کشاورزان مازندران و امید جلین کامل شده و از آن پس موظف به پاسخگویی به سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها شدند.

در عین حال که در مورد دو تعاونی بدر طوس و پیوند مشهد هم روند ادامه داشت و قرار بود که تا پایان فروردین‌ماه این انتقال کامل شده و هفت تعاونی کاملا ساماندهی شوند. با وجود اتمام فروردین آخرین پیگیری‌ها از منابع مطلع حاکی از آن است که با توجه به فرآیند سنگین نقل و انتقال و ارزیابی دارایی‌های باقی‌مانده همچنان تکمیل نشده است. در این میان جدایی از این‌که به هرحال حضور سه گروه درگیر یعنی بانک مرکزی، هیات مدیره کاسپین و مراجع قضایی خود برای انجام امور می‌توانند روند را طولانی کند، مسائل دیگری همچون سنگ‌اندازی تعاونی‌های منحله نیز وجود دارد.

آن‌طور که به ایسنا اعلام شده این تعاونی‌های منحله اغلب در زمانی که هنوز نقل و انتقال دارایی‌های آنها تکمیل نشده است، هنگام مراجعه سپرده‌گذاران آنها را پس زده و به سمت موسسه کاسپین و یا مراجع دیگر برای دریافت منابع هدایت می‌کند. در حالی که شرط بازپرداخت منابع نقل و انتقال کامل دارایی‌های این تعاونی‌ها به موسسه کاسپین است ولی با توجه به آگاه نبودن سپرده‌گذاران نسبت به این موضوع تعاونی‌ها آنها را بازی داده و سرگردان می‌کند و از سوی دیگر خود نیز چندان برای پیشرفت امور همراهی ندارند.

اما در رابطه با تعاونی فرشتگان نیز باید یادآور شد که بیشترین تعداد سپرده‌گذاران معترض به کاسپین برای این تعاونی هستند و حدود ۴۰ درصد از دارایی‌های این موسسه مربوط به فرشتگان است. طبق آخرین اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی تعداد سپرده‌های این تعاونی بالغ بر ۷۳۰ فقره است که ۶۵۰ هزار مورد آن سپرده‌های زیر ۲۰ میلیون تومان تعلق دارد.

گرچه پایان فروردین‌ماه زمان نقل و انتقال کامل دارایی‌های این تعاونی اعلام نشده بود ولی با این حال حیدری - معاون نظارت بانک مرکزی - اعلام کرده بود:  سعی بر این است تا در بهار سال ۱۳۹۶،   ۶۵۰ هزار سپرده‌گذار زیر ۲۰ میلیون فرشتگان در اولویت پرداخت قرار گرفته و حدود ۹۰ درصد مجموع سپرده‌گذاران آن تا پایان فصل جاری ساماندهی شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید