چرا قیمت سکه و طلا بالا رفت؟

طلا یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. به این معنا که در زمان تنش‌ها و تلاطم‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران به این بازار پناه می‌برند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، همین مسأله باعث می‌شود قیمت‌ها در این بازار طلایی بالا برود. پایگاه خبری سی‌ان‌ان مانی، هر روز شاخصی را به نام شاخص ترس و ریسک‌پذیری بررسی می‌کند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران و بازارها چه وضعیتی دارند. اگر این عدد زیر 50 باشد، به معنای ترس در میان سرمایه‌گذاران و بی‌ثباتی بازارهاست و اگر این عدد بالای 50 باشد، نشان می‌دهد بازارها در ثبات به سر می‌برند و سرمایه‌گذاران به همین دلیل، ریسک‌پذیری بالایی دارند. امروز این عدد، روی 25 قرار گرفته که به معنای ترس بالا در میان سرمایه‌گذاران است. همین مسأله باعث شده آنها به آغوش پناهگاه‌های امنی مانند طلا، پناه ببرند.

قیمت سکه در بازار ایران بالا رفت
روز گذشته، سکه تمام طرح جدید با روند صعودی قیمت نسبت به اواخر هفته گذشته، یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان فروخته شد. البته تحت تأثیر روند افزایشی اونس جهانی برخی انتظار نوسان بیشتری را برای فلز گرانبهای داخلی داشتند چرا که قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش‌های جهانی، طلا هفته گذشته تحت تأثیر تنش ها در کره شمالی و خاورمیانه که بازارهای سهام را تحت فشار قرار داد، حدود ۲.۵درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد هفتگی این فلز ارزشمند از ژوئن سال گذشته بود. نگرانی‌ها نسبت به سلاح‌های جدیدی که از سوی کره شمالی با نزدیک شدن ناوهای امریکایی به شبه‌جزیره کره آزمایش خواهند شد و همچنین نگرانی‌ها نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه، سرمایه‌گذاران را مضطرب نگه داشته‌ است.

به گفته فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «آرجی‌او فیوچرز»، به‌دلیل افزایش تنش ها در کره شمالی و ابهام پیرامون روابط امریکا با روسیه، انتظار می‌رود طلا شاهد تقاضای خرید قوی باشد که ممکن است کمک کند این فلز تا سطح ۱۳۰۰ دلار صعود کند با این‌همه ممکن است یک عقب نشینی جزئی در صورت سودگیری از افزایش اخیر قیمت‌ها روی دهد اما در مجموع قیمت طلا بالا خواهد ماند. حالا نیز پیش‌بینی 16 معامله گر وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که طلا در این هفته نیز به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.
البته بررسی‌ها نشان می‌دهد تأثیرپذیری ایران از این تغییرات جهانی چندان زیاد نبود و قیمت سکه، با شیب اندکی افزایش یافته است. قیمت دلار نیز با 0.03 درصد افزایش به 3760 تومان رسید و البته در جهان، این ارز  با کاهش ارزش روبه‌رو بوده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا موجب کاهش قابل توجه ارزش شاخص دلار شده و اعلام کرده که افزایش قدرت دلار، به ضرر اقتصاد این کشور است. این هم یکی دیگر از عواملی است که به بالا رفتن قیمت طلا، انجامیده است.
گزارش این نشریه معتبر امریکایی همچنین  نشان می‌دهد، به دنبال اظهارات ترامپ، شاخص ارزش دلار در بازار ارز کشورهای آسیایی با روند نزولی روبه‌رو شده و این ارز، به کمترین میزان در برابر ین ژاپن از نوامبر سال گذشته میلادی رسید.

این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که به دلیل شایعات در مورد افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو امریکا در اوایل ماه ژوئن، نرخ دلار تثبیت خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید