چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم؟

همه می‌دانیم که صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در واقع اعتماد به نفس و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند. متأسفانه اغلب رهبران و مدیران اعتماد به نفس کافی ندارند. اما چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم. لازم نیست تمام ساختمان روح و روان خود را بکوبیم و از نو بسازیم. با گام‌هایی کوچک، اما مؤثر می‌توانیم در محیط کار اعتماد به نفس داشته‌باشیم، در ادامه تعدادی از این روش‌ها معرفی شده‌اند.

 

۱. از منطقه امن خود خارج شوید

برای پروژه‌های جدید داوطلب شوید. با این کار مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزید. البته علایق و سلایق خود را فراموش نکنید، ولی ضمن حمایت از خواسته های درونی‌تان، گاه به گاه خود را به چالش بکشید و در اتاقک امن و بی‌خطر عادات و وظایف معمولی خود اسیر نشوید. مثلا برای سخنرانی یا ارائه‌های موجود در سازمان داوطلب شوید. با این کار اعتماد به نفس به شکل قابل توجهی رشد می‌کند.

۲. چشم‌اندازی از آرزوهایتان داشته‌باشید

 

دوست دارید چگونه باشید یا چه پست و شغلی داشته باشید. به تصورات و آرزوهایتان سروسامان بدهید. گلف‌بازان همیشه قبل از ضربه، به توپ و موقعیت آن پس از ضربه فکر می‌کنند و با تصور حرکت توپ، درک بهتری از نوع ضربه کسب می‌کنند. برای رسیدن به موقعیت دلخواه و کسب اعتماد به نفس لازم برای آن، باید بتوانید چشم‌انداز مناسبی از آن در آینده داشته‌ باشید. مثلا برای اینکه مدیر موفقی بشوید، خود را در آن موقعیت تجسم و سعی کنید مانند مدیران لباس بپوشید، حرف بزنید و رفتار کنید.

 

۳. مهارت‌های خود را ارزیابی و بررسی کنید

روراست باشید و مهارت‌های خود را بنویسید و همواره در تلاش باشید مهارت‌های خود را توسعه بدهید. ببینید محیط کاری‌تان به چه توانایی‌هایی نیاز دارد و تلاش کنید اولین نفر در کسب آن ویژگی‌ها و توانایی‌ها باشید. با کسب مهارت‌های متفاوت حتی فکر پرسشی نظیر «چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم» هم به ذهن‌تان خطور نخواهد کرد. اریکا دوآن (Erica Dhawan)، مدیر عامل شرکت کاتنشال (cotential)، در نشست اخیر رهبری و مدیریت بانوان، به اهمیت هوش ارتباطی یعنی ترکیب افراد، شبکه‌ها، قوانین و فرایندهای مختلف برای موفقیت بیشتر پرداخته است. پس برای اینکه بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، باید مهارت‌های مختلف ارتباط با افراد، آگاهی از قوانین و… را در خود توسعه بدهیم.

۴. محیط مناسب را خودتان خلق کنید

وقتی محیط کار دلخواه شما نیست و شایستگی‌های شما به خوبی دیده نمی‌شود، سعی کنید با افرادی مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید و با آنها تیم مخصوص به خودتان را بسازید. در محیطی که خلق می‌کنید، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما بهتر نمود می‌یابد و سایرین نیز جذب شما خواهند‌ شد. اما در محیطی که خلق می‌کنید، صداقت را از یاد نبرید، در این صورت افراد مشابه با سرعت به سمت تیم شما متمایل می‌شوند.

چشم‌ اندازی از آرزوهای‌ تان داشته‌ باشید - چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم

۵. از محیط، اعتماد به نفس دریافت کنید

 

افرادی که قادرند با مدیریت بروکراسی بیش از حد، تصمیم‌های سریع بگیرند، اعتماد به نفس بالایی در محیط کاری کسب می‌کنند. بر اساس پژوهش‌های اخیر، ۶۲درصد از رهبران کسب و کار معتقدند حجم بالای پیچیدگی‌ها در فرایندهای متداول سازمانی، مانع عملکرد مؤثر و بهره‌وری می‌شود. این یعنی بهترین فرصت برای کارمند، تا با یافتن سهمی در کاهش این پیچیدگی‌ها، جایگاه مناسبی پیدا و اعتماد به نفس و شجاعت بیشتری از محیط دریافت کند. برای کمک در امور نفس‌گیری که سرعت فرایندها را می‌کاهند، می‌توانید خود را به‌عنوان یک حلال مشکلات معرفی کنید. این عنوان جدید به شما اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای تزریق می‌کند.

۶. آن قدر تقلید کنید تا یاد بگیرید

 

در داستان‌های کودکانه، معمولا جغد دانا به سایر حیوانات جنگل گوشزد می‌کند، شما شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستید. این حرف کاملا صحیح است و واقعیت دارد. شما شایستگی‌های فراوانی دارید، فقط باید این توانایی‌ها و شایستگی‌ها را بشناسید و کشف کنید. به خودتان اعتماد کنید، با ترس‌هایتان روبه‌رو بشوید و از شکست نترسید. جلو بروید و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر و بیشتر کنید.

۷. همان کسی بشوید که آرزویش را دارید

برای آنچه آرزو دارید، تلاش کنید. هیچ چیز مانعی برای تغییر شما نیست. عمر کوتاه‌تر از آن است که دست روی دست بگذارید و تنها به آرزوهایتان فکر‌ کنید. باید عمل کنید و نهراسید. در این راه بهتر است از یک دوست کمک بگیرید؛ دوستی که او نیز خواهان تغییر است. با این کار انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید یکدیگر را نظارت و کنترل کنید. نقاط مثبت و منفی هم را به یکدیگر بگویید و همدیگر را تشویق کنید.

اگر بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، نصف راه موفقیت شغلی را طی کرده‌ایم. اعتماد به نفس باعث می‌شود هم از لحاظ حرفه‌ای رشد کنیم و هم اوقات بهتری در میان همکاران و محیط کاری تجربه کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید