کاهش ۱.۵ هزار میلیاردی ارزش بازار و رکود ادامه دارِ بورس تهران

درحالی که به روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ نزدیک می شویم رکود بازار سهام را در برگرفته و حتی ارزش بازار در ۵ روز گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شاخص بورس اوراق بهادار تهران که در چهارم اسفند سال جاری در تراز ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحدی قرار داشت در ۵ روز کاری گذشته ۳۷۲ واحد کاهش یافت و به رقم ۷۷ هزار و ۴۷۵ واحدی رسید.

در این مدت شاخص آزاد شناور از تراز ۸۵ هزار و ۲۷۲ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۹۶۲ واحدی رسید و با این حساب ۳۱۰ واحد افت را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول از کانال ۵۵ هزار و ۱۰۹ واحدی تا رقم ۵۵ هزار و ۲۹ واحدی کاهش یافت و شاخص بازار دوم نیز با افت یک هزار و ۸۱۷ واحدی در تراز ۱۶۴ هزار و ۶۸۳ نشست.

در روزهای اخیر روند رکودی بیش از پیش بر بازار سهام سایه افکنده و حجم و ارزش معاملات روند دلگرم کننده‌ای نشان نمی‌دهد. به طوری که ارزش بازار در پنج روز گذشته از ۳۲۶ هزار میلیارد تومان تا ۳۲۴ هزار میلیارد تومان پایین آمده و در نتیجه نزدیک به ۱.۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این شرایط برای واپسین روزهای سال رضایت بخش نیست.

در حالی که نزدیک شدن به سال جدید شمسی و انتخابات ریاست جمهوری می‌توانست به طور سنتی خبر از رونق بیشتر در بازار سرمایه و مخصوصا بازار سهام دهد شرایط در هفته های گذشته عکس این موضوع را نشان می دهد.

از طرفی دیگر چندی پیش اعلام شد که تا پایان سال جاری عرضه اولیه‌ای انجام نمی‌شود عده‌ای معتقد بودند که این تصمیم ناشی از ناموفق بودن عرضه اولیه شرکت دارویی برکت است و این موضوع را چندان خوشایند نمی‌دانستند و به نحوی آن را پاک کردن صورت مسئله قلمداد می‌کردند. این اقدام نیز می‌تواند از عواملی باشد که رکود را در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ در بورس تهران دامنه دارتر کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید