افزایش قیمت سکه‌های کوچک

قیمت قطعات کوچک سکه در حالی طی روزهای اخیر با شیب صعودی همراه شده که طی روزهای ابتدایی اسفند، نیم سکه و ربع سکه حدود ۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۸ هزار تومان در بازار افزایش قیمت پیدا کرده‌ اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، طی روزها و هفته‌های گذشته نرخ قطعات کوچک سکه تغییر و تحول زیادی پیدا کرده و به دلیل افزایش تقاضا در آخر سال با جهش قیمت همراه شده است.

قیمت نیم سکه و ربع سکه در حالی در این مدت شیب صعودی یافته که سکه تمام طرح جدید و همچنین انواع طلا با ثبات نسبی همراه است و این افزایش قیمت چندان برای آن‌ها محسوس نبوده است.

با وجود آنکه قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر روند افزایشی داشته است و انتظار می‌رفت که تاثیر خود را بر روی بازار داخلی نیز بگذارد اما این اتفاق رخ نداد و به دلیل نزولی شدن نرخ دلار و ورود آن به کانال ۳۷۰۰ تومان، قیمت طلا و سکه تمام در بازار داخلی از ثبات نسبی برخوردار شد و همان طور از تحلیل برخی کارشناسان و ناظران بازار طلا و سکه برمی‌آید بازار داخلی بیش از آنکه تحت تاثیر مناسبات بین المللی و نرخ‌ها و شاخص‌های‌ جهانی باشد متاثر از نرخ ارز است.

اما در مورد افزایش قیمت قطعات کوچک سکه در روزهای اخیر اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن تقاضا برای این اقلام از سکه عنوان می‌شود.

محمد کشتی‌آرای در این باره عنوان کرد که یک هفته پیش از ایام فاطمیه تقاضا برای خرید سکه به ویژه قطعات کوچک‌تر سکه افزایش پیدا کرد که باعث افزایش قیت قطعات کوچک سکه به نسبت سکه تمام طرح جدید شده است.

بررسی‌ها از بازار آزاد طی یک هفته اخیر نشان می‌دهد که نیم سکه بیش از ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

نیم سکه در ابتدای هفته گذشته (یکم اسفند) حدود ۶۴۰ هزار تومان در بازار آزاد عرضه شد. در ادامه و در چهارمین روز از اسفند نرخ این نوع سکه به ۶۵۳ هزار تومان رسید و در اوایل هفته جاری با ادامه این روند با شیبی تندتر با قیمت ۶۸۵ هزار تومان در بازار فروخته شد که رکورد جدیدی برای نیم سکه در جاری به حساب می‌آید.

در همین بازه زمانی در میان دیگر انواع سکه، ربع سکه با افزایش ۴۰ هزار تومانی همراه شد. این نوع سکه روند خود رو در نخستین روز ماه جاری با قیمت ۳۴۵ هزار تومان آغاز کرد و در ادامه به ۳۶۰ هزار تومان و در نهایت در ابتدای این هفته به ۳۸۵ هزار تومان رسید.

این روند افزایشی برای یکی دیگر از انواع سکه یعنی سکه گرمی نیز محسوس بود. در این همین مدت نیم سکه از نرخ ۲۱۷ هزار تومان به ۲۳۵ هزار تومان رسید تا در مجموع طی حدود یک هفته ۱۸ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کند که این میزان افزایش دست کم طی یک سال اخیر برای سکه گرمی بی سابقه است.

به گفته برخی از کارشناسان این احتمال وجود دارد که قیمت قطعات کوچک سکه در روزهای پایانی سال به روند صعودی خود ادامه دهد اما با وجود به نظر می‌رسد که این وضعیت موقتی باشد و پس از به پایان رسیدن نقطه اوج تقاضا در این ایام از سال، مجددا قیمت این نوع از سکه‌ها از بازار به وضعیت تعادلی برسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید