زمان به تعادل رسیدن بازار نفت مشخص شد

همه اعضای اوپک معتقدند اگر اتفاق‌‎های عجیب و غریب نیفتد بازار نفت در سال ٢٠١٧ بازار به تعادل می‎رسد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بیژن زنگنه درباره پیشنهاد صادرات نفت کرکوک به ایران گفت: باید یک مشاور بین‌المللی بگیریم تا گزینه ‎های مختلف برای این پیشنهاد را بر اساس چارچوبی که برایش تعیین می کنیم، بررسی کند و توجیه فنی و اقتصادی این فعالیت را دربیاورد؛ چه فروش نفت کرکوک به ایران باشد و چه سوآپ.

وزیر نفت گفت: ایران آماده صادرات گاز به عراق است اما مشکلاتی برای دریافت منابع از عراقی ها وجود دارد زیرا آنها باید گشایش اعتبارات اسنادی (LC) داشته باشند.

وی افزود: مشکلاتی برای گشایش اعتبارات اسنادی و سختگیری بانک عراقی وجود دارد و باید این موضوع را حل کنیم. من به مقام های عراقی گفتم، امیدواریم در روزهای آینده حل شود و ما بتوانیم صادرات گاز به عراق را آغاز کنیم اما عراقی‎ها می‎گویند در سمت ما امنیت وجود ندارد.

سیاست‎های ترامپ به سود فعالان صنعت نفت آمریکاست

زنگنه به تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا درباره تشدید تحریم ایران اشاره کرد و گفت: آمدن ترامپ سبب تقویت شرکت‎های نفتی آمریکا می‎شود، وزیر امور خارجه آمریکا بیش از آنکه سابقه سیاسی داشته باشد، همه عمر کاری خود را در نفت گذرانده و مدیرعامل بزرگ ترین شرکت نفتی دنیا بوده است؛ به هر حال ما باید منتظر تحولاتی باشیم و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز باید بسیار مراقب باشد.

قیمت بیش از ٦٠ دلار به نفع اعضای اوپک نیست

وزیر نفت به احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا در پی رشد قیمت نفت اشاره کرد و گفت: گران شدن نفت درآمد اوپکی‌ها را زیاد می کند اما سرانجام به ضرر کشورهای عضو عمل می کند، زیرا رقیبان اوپک تولید را بالا می برند.

وی اضافه کرد: همان‎طور که من و دیگران در اوپک گفته‎اند افزایش قیمت به بیش از دامنه ٥٥ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در میان مدت، سبب تکرار یک دوره کاهش قیمت می شود.

زنگنه گفت: همه معتقدند اگر اتفاق ‎های عجیب و غریب نیفتد بازار نفت در سال ٢٠١٧ بازار به تعادل می‎رسد.

وزیر نفت گفت: روسیه برای بهبود قیمت‎ها با اوپک همکاری می‎کند و قرار شده است نزدیک به ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهد و اعلام کرده است به طور کامل تا زمان تعیین شده به تعهد خود پایبند می ‎ماند و با اوپک همراهی می کند.

همزیستی مسالمت آمیز نفت و محیط زیست

وزیر نفت یادآوری کرد در نشست های خود با نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره نقش نفت در استان خوزستان و اجرای مقررات زیست محیطی توضیحاتی دادیم.

زنگنه اضافه کرد: وزارت نفت در توسعه میدان آزادگان، اصل را بر این گذاشت که فعالیت صنعتی در آنجا به محیط زیست و تالاب هورالعظیم آسیب نرساند، نفت به دنبال خشک کردن هور نیست و می‎خواهد در همین محیط طبیعی همانطور که در خلیج فارس در حال فعالیت است، کار کند.

وی اضافه کرد: مجلس نمی تواند اعتبار دهد اما پیشنهادهایی به دولت داده شد، گرچه بعید می دانم در قانون بودجه امسال فرصت باشد؛ زیرا وقتی گزارش آمد، دیگر نمی شود پیشنهاد جدید داد، اما به هر حال دولت پیگیری می کند و فکر می‎کنم تصمیم‎ های مهم و فوری برای میان مدت و بلندمدت درباره خوزستان گرفته شود.

پیشنهاد هندی‎ها برای توسعه میدان فرزاد بی در حال بررسی است

زنگنه درباره توسعه میدان گازی فرزاد.بی از سوی شرکت‎های هندی گفت: در حال بحث و بررسی پیشنهاد هندی‎ها هستیم اما با آنها توافقی نداشته ایم و بعید است به این سادگی ها به توافق برسیم زیرا فاصله میان ما و آنها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است.

به گفته زنگنه، احتمال می رود توسعه میدان گازی فرزاد.بی به شرکت دیگری واگذار شود.

وزیر نفت درباره افتتاح خط لوله انتقال گاز به زاهدان اعلام کرد: به ما گفته شده است این خط لوله دهم اسفندماه افتتاح می‎شود و ما نیز آماده ‎ایم.

وی درباره زمان بهره برداری رسمی از فارهای جدید پارس جنوبی گفت: این اتفاق به نظر رئیس جمهوری بستگی دارد.

قرارداد فروش نفت ایران به روسیه تا نیمه اسفند نهایی می ‎شود

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران درباره جزییات مذاکره با وزیر انرژی روسیه گفت: در دیدار با وزیر انرژی روسیه درباره علاقه‎ شرکت‎ های روس برای حضور در توسعه میدان‎های نفتی ایران و امضای قراردادهای جدید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت‎وگو کردیم.

به گفته وی، در برخی تفاهمنامه‎ های امضا شده با روسیه منتظر پیشنهادهای فنی و مالی طرف مقابل هستیم و در برخی دیگر مانند شرکت لوک اویل مذاکرات وارد مراحل پیشرفته تری شده است.

وی اضافه کرد: توافق شده است اوایل سال آتی در مسکو یا سن پترزبورگ برای تشریح بیشتر شرایط الگوی جدید قراردادهای نفتی برای شرکت‎های علاقه مند روس کارگاهی برگزار شود، هر چند پیش تر این اقدام انجام شده است.

زنگنه گفت: بخش دیگر مذاکرات با وزیر انرژی روسیه مربوط به موضوع فروش نفت ایران به روسیه بود که اکنون مراحل پایانی خود را پشت سر می‎گذارد.

وی افزود: فکر کنم در ١٠ تا ١٥ روز آینده فروش ١٠٠ هزار بشکه در روز نفت ایران به روسیه نهایی شود، یک شرکت روس، نفت ایران را برای مقاصد مشخص خارج از روسیه صادر می‎کند و در مقابل ٥٠ درصد پول محموله‎ های فروخته شده را در موعد مقرر که یک ماهه خواهد بود، تحویل می گیریم و ٥٠ درصد بقیه نیز صرف خرید کالا و خدمات از روسیه می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد این معامله تهاتر نیست، بلکه خرید کالا و خدمات با پول فروش نفت است.

وی تاکید کرد قیمت فروش نفت به روسیه متعارف است و روس‎ها هر وقت آماده باشند می توانند نفت را بارگیری کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید