۱۲ توصیه برای نامگذاری کسب و کار

آیا می دانید یافتن نام مناسب برای نامگذاری کسب و کار استارتاپ تان می‌تواند تاثیر چشمگیری روی موفقیت شما داشته‌ باشد؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، انتخاب یک اسم اشتباه می‌تواند بدتر از عدم ارتباط صحیح با مشتریان باشد؛ هم‌چنین می‌تواند به موانع کاری و حقوقی غیر قابل عبور نیز منجر شود. بر عکس، یک نام واضح و قوی می‌تواند برای تلاش‌های بازاریابی و برندسازی‌تان بی‌نهایت مفید باشد.

در ادامه ۱۲ توصیه برای نامگذاری کسب و کار استارتاپ شما آمده‌است.

۱. از نام‌هایی که هجی کردن‌شان دشوار است اجتناب کنید.

شما نمی‌خواهید مشتریان گیج شوند که در فضای برخط چگونه باید کسب و کار شما را پیدا کنند. (من هرگز نفهمیدم چرا Flickr به عنوان نام یک وب‌گاه اشتراک‌گذاری عکس مطرح شد.) باید از این‌که مدام مجبور باشید اشتباه‌های نوشتاری نام کسب و کارتان را اصلاح کنید، اجتناب کنید.

۲. نامی انتخاب نکنید که با رشد کسب و کارتان، احتمال محدود بودن آن وجود داشته‌باشد

انتخاب نامی که گستره‌ی آن بسیار اندک است ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند. تصور کنید اگر جف بزوس به جای “آمازون”، نام “کتاب‌های برخط” را انتخاب می‌کرد چه می‌شد. بنابراین از انتخاب نام‌هایی مانند “لباس عروس سان فرانسیسکو” یا “مهره‌های نامحدود” اجتناب کنید. شما نباید کسب و کارتان را به یک محصول یا شهر خاص محدود کنید.

۳. یک جست و جوی اینترنتی جامع و کامل انجام دهید.

هنگامی که اسم مورد علاقه‌تان را تعیین کردید، درباره آن یک جست و جوی اینترنتی انجام دهید. اغلب اوقات متوجه خواهیدشد که فرد دیگری در حال استفاده از آن نام است. هرچند این یک مانع جدی نخواهدبود، اما باید شما را به فکر بیندازد.

۴. دامنه‌ی دات کام (com.) آن نام را بگیرید.

ترجیح اصلی من این است که شما دامنه دات کام (com.) را به جای گزینه‌های دیگر از قیبل.net، .org، .biz، یا دیگر افزونه‌های دامنه در اختیار بگیرید. مشتریان معمولا دامنه دات کام (com.) را با کسب و کارهای مشهور در ارتباط می‌دانند. بدون شک قبلا فردی دامنه دات کام (com.) نام مطلوب شما را گرفته‌است، اما بسیاری از صاحبان دامنه مشتاق هستند نام‌شان را به قیمت مناسب بفروشند.

در اختیار گرفتن اسم دامنه دات کام (com.) مد نظر کسب و کارتان را مانند یک سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. شما می‌توانید موجود بودن یک دامنه را در وب‌گاه‌هایی مانند GoDaddy.com یا NetworkSolutions.com بررسی کنید، و اگر آن دامنه اشغال شده‌است، اغلب می‌توانید صاحب آن را پیگیری کنید و با استفاده از ابزار “Whois” در GoDaddy یا Network Solutionss ببینید آیا قصد فروش آن را دارد یا خیر.

هم‌چنین حتما نام مد نظر برای کسب و کارتان را در رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند فیس‌بوک، توئیتر، و پینترست در اختیار بگیرید.

۵. از نامی استفاده کنید که یک مفهوم را انتقال دهد.

به‌طور ایده‌آل نام کسب و کار شما باید چیزی بامفهوم و مثبت را در ارتباط با کسب و کارتان انتقال دهد. آیا آدم‌ها می‌توانند فورا بفهمند کسب و کارتان در رابطه با چه چیزی است؟ هرچند ممکن است نام‌های بی‌معنی مانند “گوگل”، “یاهو”، یا “زاپوس” به خاطر گیرایی‌شان جذابیت داشته‌باشند، اما برندسازی برای  این نوع نام‌ها هزینه‌ی خیلی بیش‌تری برایتان خواهدداشت.

برخی مثال‌های نام واضح، ساده و گیرا شامل Cann.com، Cling.com، Afire.com، و Administer.com است. یک نام دامنه مانند “OnlineTickets.com” فوق‌العاده است چون مفهوم کسب و کار را منتقل می‌کند و برای اهداف بهینه‌سازی موتور جست و جو مفید است.

۶. درباره‌ی نام تجاری تحقیق کنید.

در وب‌گاه http: //ip.ssaa.ir/BSigns/search.aspx جست و جو کنید تا ببینید آیا می‌توانید برای نام مد نظرتان یک نام تجاری یا خدماتی بگیرید؟

۷. از اداره ثبت شرکت‌ها تحقیق کنید.

از آن‌جا که احتمالا می‌خواهید کسب و کارتان را به عنوان یک شرکت یا شرکت با مسئولیت محدود بسازید، باید از اداره ثبت شرکت‌ها تحقیق کنید تا مطمئن شوید اسم کسب و کارتان به اسم یک کسب و کار دیگر که قبلا ثبت شده‌است، شباهت گیج‌کننده‌ای ندارد. اگر به یک اسم موجود شباهت زیادی  داشته‌باشد، ممکن است اداره ثبت شرکت‌ها به شما اجازه‌ی ثبت آن را ندهد. وکیل شرکت‌تان می‌تواند به شما در انجام این تحقیق کمک کند.

۸. ارزیابی کنید که آیا این اسم گیرا هست یا نه.

بدیهی است که شما نمی‌خواهید نام کسب و کارتان خسته‌کننده باشد، اما در عین حال نباید اسمی انتخاب کنید که بیش از حد تکراری باشد. اسمی که انتخاب می‌کنید باید طوری باشد که کارمندان‌تان بتوانند بدون تردید بگویند کجا کار می‌کنند و در ذهن مخاطبان هدف‌تان طنین‌انداز شود.

۹. درباره‌ی آن اسم بازخورد بگیرید.

۵ یا ۱۰ نام انتخاب کنید سپس آنها را با دوستان، اعضای خانواده، و همکاران مورد اطمینان مطرح کنید. از مخاطبان هدف‌تان نیز بازخورد بگیرید. و مطمئن شوید آن اسم بار معنایی منفی ندارد (مثلا وقتی جنرال موتورز اسم مدل جدید ماشین‌اش را “نوا” گذاشت نمی‌دانست این اسم در اسپانیایی به معنی “نمی‌رود” است.)

۱۰. مطمئن شوید آن اسم وقتی با صدای بلند گفته می‌شود آوای خوبی دارد.

گاهی اوقات اسم‌ها روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند، اما وقتی با صدای بلند گفته می‌شود افتضاح است. و اگر آن را با صدای بلند می‌گویید مطمئن شوید آدم‌ها گیج نمی‌شوند که چگونه آن را بنویسند.

۱۱. هنگام انتخاب نام، از منابع موجود برای بارش مغزی استفاده کنید.

تعدادی وب‌گاه وجود دارد که می‌تواند به شما برای بارش مغزی انتخاب اسم کمک کند، از جمله:

  • Shopify Business Name Generator (ایده‌هایی برای اسم کسب و کار تولید می‌کند و هم‌زمان موجود بودن دامنه را بررسی می‌کند)
  • com (وب‌گاه سازنده‌ی اسم برای شرکت‌های استارتاپ)
  • com (شما را قادر می‌سازد بر اساس یک مضمون اسم بسازید)

۱۲. مطمئن شوید شما شخصا آن اسم را دوست دارید.

شما به عنوان صاحب کسب و کار مجبور هستید مدتی طولانی را با آن اسم زندگی کنید، بنابراین مطمئن شوید آن را دوست دارید و باور دارید در ذهن  مشتریان‌تان طنین‌انداز خواهدشد. وقت کافی صرف کنید تا از ابتدا آن را درست پایه‌گذاری کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید