ایران 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب می کند

نهادهای بین المللی از جذب 10 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی برای ایران خبر می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اگرچه بررسی های آنکتاد درباره ایران نشان می دهد که جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مدت سه سال متوالی کاهش یافته و در سال 2115 به 2 میلیارد دلار رسیده اما،همین سازمان پیش بینی کرده که با لغو تحریم ها، انگیزه برای جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتر شده است.

یکسال پس از پایان تحریم ها در ایران پیش بینی های بین المللی از مهیا شدن شرایط  جذب 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی و آزاد شدن بیش از 50 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده و افزایش درآمد نفت خبر می دهند.ارقامی که می تواند به بهبود رتبه ایران و برنامه های در دست اجرا درتوسعه بینجامد.

آنطور که آنکتاد گزارش داده، موجودی ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران، طی سالهای 2010 تا 2015 روند صعودی داشته است.به طوری که در سال 2015 این میزان به 45.1  میلیارد دلار رسیده است.

از سویی بررسی روند تغییرات رتبه ایران طی سالهای 2011 تا 2016 در شاخص ها و زیرشاخص های رقابت پذیری جهانی مرتبط با اندازه بازار، که بر سرمایه گذاری خارجی تأثیرگذاراست، نشان می دهد، رتبه ایران بین 18 تا 21 در نوسان بوده و بهترین رتبه که 18 بوده در سال 2012 کسب شده است. هرچند که در سال 2014 رتبه ایران به 21 رسید، اما  در سالهای 2015 و 2011 رتبه ایران بهبود یافته و به 19 ارتقا یافت.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا FDI  در دنیای امروز مهمترین پدیده اقتصادی برای جهانی شدن و توسعه سریع کشورهاست. هم امنیت به دنبال دارد و هم توسعه اقتصادی.پیوندهای اقتصادی کشورها را با هم قوی تر می کند و امنیت را گسترده می کند. کارشناسان اقتصادی متفق القول توصیه می کنند که کشورهایی که منابع داخلی شان برای سرمایه گذاری کافی نیست،حتما شرایط جذب سرمایه های خارجی را فراهم کنند.این شرایط شامل نیروی کار ارزان،درجه بازبودن اقتصاد،خصوصی سازی و اندازه و گستره بازار در جذب سرمایه گذاری مشترک است.

حتما تجربه اقتصادهای نوظهو و رشد چشمگیر کشورهایی مثل چین و برخی کشورهای اروپای شرقی را مرهون استفاده از این روش تامین مالی است،چه آنکه  مطالعات نشان می دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هر علت و شکلی که صورت پذیرد، اثرات قابل ملاحظه ای بر روی متغیرهای کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات و تاثیر مثبت در تراز پرداخت ها دارد.

گزارش آنکتاد حکایت از آن دارد که در سالهای 2015 تا 2016 کشورهای آمریکا و چین به ترتیب دارای بیشترین میزان جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در میان کشورهای جهان داشته اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید