آخرین اخبار از کشف میدان های جدید نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از وجود ۱۵ میلیارد بشکه نفت درجا در ایران خبر داد و گفت: فکر می‌کنم حدود دو میلیارد بشکه از این ۱۵ میلیارد بشکه قابل برداشت باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی کاردر در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اعلام کرد: صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر در اوج به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

وی درباره تولید گاز توضیح داد: تولید روزانه گاز در کشور که مرداد ۹۲ بالغ بر ۴۹۰ میلیون مترمکعب بود، هم اکنون به ۸۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در پارس جنوبی در سال‌های اخیر عنوان کرد: هم اکنون روزانه ۴۸۰ میلیون مترمکعب گاز سبک این میدان تحویل شبکه می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پول نفت ایران که هنوز توسط کشورهای دیگر پرداخت نشده، گفت: ایران به‌طور کلی ۴.۵ میلیارد یورو مطالبات نفتی از کشورهای دیگر دارد.

کاردر افزود: دو میلیارد یورو از پول نفت ایران در حساب هند باقی‌مانده است که برای وصول این مطالبه هیاتی به این کشور اعزام شده و بانک مرکزی در حال انجام فرآیندهای آن است.

وی با بیان این‌که در چین پول مانده نفت نداریم، ادامه داد: حساب‌های ما با این کشور در حال کار است و رسوبی وجود ندارد. علاوه بر دو میلیارد یورو که در کشور هند باقی‌مانده به‌طور کلی ۲.۵ میلیارد یوروی دیگر پول نفت خام ایران در کشورهای دیگر از جمله یونان، مراکش، ایتالیا و غیره موجود است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد ۱۸ میلیارد دلار پول ایران در چین توضیح داد: این ۱۸ میلیارد دلار ربطی به پول نفت ندارد. این ۱۸ میلیارد دلار پولی است که دولت قبل در چین سپرده‌گذاری کرده بود تا این کشور سه برابر این مبلغ را به ایران وام دهد. فعلا نمی‌توان این پول را کاری کرد و ربطی به برجام ندارد.

کاردر در ادامه با اشاره به وضعیت گاز در کشور، اظهار کرد: کشور از نظر گاز تحت فشار قرار دارد اما با این وجود سعی می‌کنیم شبکه گاز را حفظ کنیم. تولید گاز ایران نسبتا خوب است اما ما انتظار تولید بیشتری داریم اخیرا دو خط لوله ما به مشکل خورد.

وی به ارائه گزارشی از میزان تولید گاز در کشور پرداخت و گفت: میزان تولید گاز در مردادماه سال ۱۳۹۲، ۴۵۰ میلیون مترمکعب بود که این میزان اکنون به ۸۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به عبارت دیگر ۳۷۰ الی ۳۸۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز داشته‌ایم که بخشی از این افزایش ناشی از افزایش تولید پارس جنوبی و بخشی دیگر ناشی از افزایش گاز میادین دیگر است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد فازهای پارس جنوبی، توضیح داد: تولید گاز از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، ۲۵۰ میلیون مترمکعب رشد داشته است و اکنون ۴۸۰ میلیون مترمکعب از پارس جنوبی به شبکه گاز تحویل داده می‌شود. تا آخر هفته ممکن است در کشور کاهش دما داشته باشیم که امیدواریم بتوانیم شبکه را حفظ کنیم اما سال دیگر مشکلی در گازرسانی وجود ندارد زیرا یک خط لوله گازرسانی برای استان‌های مازندران و گلستان کشیده می‌شود و سال آینده علی‌رغم این‌که ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را قطع کرده است مشکلی در گازرسانی نخواهیم داشت.

کاردر در مورد میزان میعانات گازی روی آب، توضیح داد: به‌طور کلی ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که بعد از تحریم به ۲۵ میلیون بشکه رسیده است در واقع ۵۰ میلیون بشکه میعانات روی آب بعد از تحریم به فروش رسیده است و امیدواریم تا آخر فروردین‌ماه ۲۵ میلیون بشکه دیگر را به فروش برسانیم.

وی تاکید کرد: زیرا وجود میعانات گازی روی آب هزینه دارد و ما مایل هستیم برای کاهش این هزینه میعانات گازی را به فروش برسانیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه در مورد میزان تولید نفت خام نیز اظهار کرد: میزان تولید نفت خام در مردادماه سال ۱۳۹۲، دو میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه و میزان صادرات نفت خام حدود یک میلیون بشکه بود که از زمانی که مذاکرات آغاز شد این عدد فریز شد اما قبل از مذاکرات قبلا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، اما این مشکل بعد از تحریم رفع شد و تولید نفت خام به سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است.

ایران توانایی تولید ۴ میلیون بشکه نفت خام را دارد

کاردر ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم چهار میلیون بشکه نفت خام تولید کنیم اما کیفیت آن پایین می‌آید و نفت نمکی می‌شود به همین دلیل تا فراهم کردن تاسیسات نمک‌زدایی چهار میلیون بشکه تولید نخواهیم کرد. پیک صادرات نفت خام هم دو میلیون و ۳۳۵ هزار بشکه است و میزان صادرات میعانات گازی نیز ۶۵۰ هزار بشکه اعلام شده است.

وی با بیان این‌که میزان صادرات در ژانویه کاهش پیدا کرد، توضیح داد: این کاهش صادرات به دلیل تعطیلی ژانویه است و این موضوع همه سال‌ها اتفاق می‌افتد. امیدواریم میزان صادرات در فوریه مجددا افزایش پیدا کند و به سه میلیون بشکه برسد.

آخرین اخبار از تکمیل پروژه‌های پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به پروژه‌های تولیدی پارس جنوبی، گفت: فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی و بخشی از فاز ۲۲ تا شهریورماه سال آینده که پایان دولت یازدهم است تکمیل می‌شود. همچنین فازهای ۱۷ و ۱۸ کاملا تکمیل شده و در اسفندماه افتتاح می‌شود.

کاردر در مورد تولید نفت از آزادگان جنوبی نیز، توضیح داد: قول داده بودیم از این میدان تاکنون ۴۰ هزار بشکه تولید داشته باشیم اما این موضوع احتمالا اواسط اسفندماه تحقق خواهد یافت.

وی در مورد میدان نفتی آذر نیز گفت: از این میدان ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه به مدار خواهد آمد.

تاخیر در برداشت از لایه‌های پارس جنوبی به دلیل آب و هوای نامناسب

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به برداشت لایه‌های نفتی پارس جنوبی، اظهار کرد: در برداشت از این لایه‌ها تاخیر داریم که دلیل آن نامساعد بودن آب و هوا در منطقه است. در حدود ۴۵ روز گذشته تنها هشت روز توانستیم از خلیج فارس استفاده اجرایی داشته باشیم. هر زمان هوا بهتر شد کشتی‌ها را مستقر می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم ۳۰ تا ۳۵ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی برداشت کنیم. در حال حاضر از نظر عملیاتی و تجهیزات مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کاردر در مورد گاز اسیدی موجود در هوای اهواز، اظهار کرد: این گاز همراه با وجود ریزگردها در هوا مردم این شهر را آزار می‌دهد. امیدواریم تا ۱۵ اسفندماه یا پایان ماه جاری طرحی که مشهور به طرح آماک است به تولید برسد و دیگر گاز اسیدی نداشته باشیم تا میزان آلودگی هوای اهواز کاهش پیدا کند.

برگزاری مناقصه‌ نفتی در ۲۷ بهمن

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی ایران، افزود: فراخوان شرکت ملی نفت ایران ارائه شد و شرکت‌های خارجی مدارک خود را به شرکت ملی نفت ایران ارسال کردند. به‌طور کلی ۲۹ شرکت در لیست اول قرار گرفتند و از آنجایی که اطلاعات برخی از شرکت ها کامل نبود درخواست دادیم اطلاعات خود را مجددا ارسال کنند. ما علاقه‌ داریم تعداد بیشتری شرکت در لیست مناقصات قرار بگیرند، اما فعلا ۲۹ شرکت تایید صلاحیت شدند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به زمان برگزاری مناقصه، گفت: قرار بود نخستین مناقصه در آخر ژانویه برگزار شود اما این مناقصه با ۱۵ روز تاخیر و در ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) برگزار خواهد شد. اسناد تهیه شده و در مرحله گرفتن تاییدیه از کمیسیون مناقصات است.

کاردر در مورد LNG نیز اظهار کرد: همچنین در زمینه‌ی LNG فراخوان داده شده تا شرکت‌ها در این زمینه اقدام کنند. ظرفیت معین ۱.۵ میلیون تنی را برای LNG اعلام کردیم تا سرمایه‌گذاران پیشنهاد خود را ارائه دهند.

وی در مورد ۱۰ گروه کالای صنعت نفت نیز تصریح کرد: مهم‌ترین کالا CRA (لوله درون‌چاهی) بود که برای گاز ترش در خلیج فارس طراحی شده است. مناقصه این کالا تمام شده و بعد از این‌که برنده را اعلام کنیم سازنده این کالا خواهیم بود و امیدواریم صادرکننده این کالا نیز باشیم. در این مورد با چند شرکت صاحب صلاحیت در حال مذاکره هستیم.

حضور دانشگاه‌ها در کمیته بررسی قراردادهای نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به قرارداد بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها، گفت: در قراردادهای بالادستی جدید اساتید در کمیته فنی و در زمان مذاکره با شرکت‌های خارجی حضور خواهند داشت. قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای پژوهشی تغییر وضعیت داده شد تا رفتار با دانشگاه‌ها تغییر کند و دانشگاه‌ها در این زمینه همراه ما باشند.

کاردر ادامه داد: اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بعد از ۳۰ سال که گروه‌های مختلف درخواست اجرای آن را داشتند ابلاغ و اجرا شد و احتمالا شرکت‌های گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش این اساسنامه را مورد استفاده قرار دهند.

طرح روش جدید برای توسعه میدان فرزاد B

وی در مورد وضعیت میادین مشترک فرزاد A و B، توضیح داد: در این زمینه با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم. مدل فنی نهایی شده اما مدل مالی آن هنوز نهایی نشده است. از آنجایی که این میدان گوگرد دارد توسعه آن گران تمام می‌شود اما چون یک میدان مشترک است می‌خواهیم حتما آن را توسعه بدهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: البته همزمان یک مدل جدید برای توسعه این میدان به عنوان مدل EPCF طراحی کرده‌ایم و پکیج‌های کوچک‌تر برای توسعه این میدان به بازار ارائه می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری کمتر این میدان را توسعه دهند.

کاردر با بیان این‌که نخستین میدانی که به مناقصه می‌رود میدان نفتی آزادگان جنوبی است، تصریح کرد: بعد از آزادگان میدان‌های نفتی یاران و یادآوران به ترتیب به مناقصه گذاشته می‌شوند در حال حاضر اعداد و ارقام برداشت از میادین اعلام نمی‌شود، زیرا ممکن است رقیبان به کار خود سرعت دهند اما در حال حاضر وضع ما بهتر از کشورهای دیگر است. البته اقدامات ما در خلیج فارس خیلی وسیع نیست و امیدواریم با استفاده از تکنولوژی جدید در خلیج فارس موازنه ایجاد کنیم.

اکتشاف ۱۵ میلیارد بشکه نفت درجا

وی در ادامه از وجود ۱۵ میلیارد بشکه نفت درجا در ایران خبر داد و گفت: فکر می‌کنم حدود دو میلیارد بشکه از این ۱۵ میلیارد بشکه قابل برداشت باشد. میزان نفت خام درجا ۷۱۱.۵۳ میلیارد بشکه است که از این میزان ۱۰۲.۴۴ میلیارد بشکه قابل استحصال و ضریب بازیافت مربوط به نفت خام ۲۴.۶۵ است. تاکنون حدود ۷۲.۹۵ میلیارد بشکه برداشت شده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد میزان هیدروکربور مایع نیز گفت: میزان ذخائر درجای هیدروکربور مایع نیز، اظهار کرد: میزان ذخائر درجای هیدروکربور مایع ۸۳۶.۴۷ میلیارد بشکه است که از این میزان ۱۵۷.۲۳ میلیارد بشکه قابل برداشت و ضریب بازیافت آن ۲۸.۵۸ است.

کاردر در مورد ذخائر درجای گاز نیز، افزود: ذخائر درجای گاز ۵۵.۳۳ تریلیون مترمکعب است که ذخیره قابل برداشت ۳۳.۷۲ TCM و ضریب بازیافت ۶۹.۶۲ اعلام شده است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی عدد درجای کل هیدروکربورها (گاز، نفت، مایعات، میعانات) ۱۱۴۰.۲۰ میلیارد بشکه است که از این میزان ۳۴۵.۵۲ میلیارد بشکه قابل برداشت و ضریب برداشت آن ۳۹.۸۱ است.

بررسی علت آسیب‌ دیدن لوله‌های انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به آسیب‌دیدن لوله‌های انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی، گفت: گروه‌های مختلف تکنیکی و تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند و هنوز گزارش نهایی آنها اعلام نشده است و مشخص نیست که آیا برخورد لنگر کشتی‌ها به این لوله‌ها آسیب رسانده است یا خیر. خطوط  آسیب‌دیده خطوط ۱۵، ۱۶ و ۱۹ بوده‌اند که از خطوط ۱۵ و ۱۶ کشتی رد نشده و ممکن است علت چیز دیگری باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید