حضور کسبه پلاسکو از شنبه در مجتمع «نور»

طبق توافقات بنیاد مستضعفان تا 4ماه اجاره واحدها را این بنیاد برای کسبه پرداخت می‌کند و پس از آن واحد صنفی مکلف است اجاره خود را بپردازد طی ماه جاری واحدهای صنفی با دریافت تسهیلات می‌توانند کار خود را آغاز کنند و مجدداً به بازار پوشاک کشور برگردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  دو هفته پیش در چنین روزی ساختمان 54 ساله پلاسکو فروریخت. ساختمانی که بیش از 560 واحد صنفی پوشاک بخصوص پیراهن دوزان را در خود جای داده بود. روزی که این اتفاق رخ داد همه در گیر و دار خاموش کردن آتشی بودند که به جان مغازه‌های این ساختمان 15 طبقه افتاده بود. اما روز سوم و چهارم این حادثه تلخ بود که اتاق اصناف برای ساماندهی واحدهایی که  دچار ضرر و زیان شدند دست به کار شد. بنیاد مستضعفان هم به‌عنوان دارنده زمین ساختمان پلاسکو متعهد شد اجاره واحدهای جدیدی که گرفته می‌شود را پرداخت کند.تا 48ساعت قبل ساختمان‌های متعددی برای اسکان پلاسکویی‌ها پیشنهاد شد که نخستین آن فروشگاه‌های واقع در جمهوری بود و در گام بعدی فروشگاه‌های قدس پیشنهاد شد.

در نهایت مجتمع نور بین اتاق اصناف و بنیاد مستضعفان به تفاهم رسید و قرار است بزودی واحدهای زیان دیده پلاسکو به تقاطع خیابان ولیعصر-طالقانی بروند.ساختمانی بلند و نوساز که زمین آن متعلق به دانشگاه امام جعفر صادق(ع) است و بانک‌ها 80درصد سرقفلی آن را دارند. پایتخت‌نشینان می‌دانند از روزی که این ساختمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت فقط طبقه اول و زیرزمین آن چند مشتری پیدا کرد و اکثر واحدهای این ساختمان وسیع 7 الی 8 طبقه خالی است.حال به نظر می‌رسد با حضور 560 واحد صنفی این منطقه که بورس کت و شلوار و تجهیزات رایانه‌ای است به بورس لباس‌های زنانه و مردانه هم تبدیل شود.

امکان استقرار کسبه پلاسکو از روز شنبه

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف که از 30 دی ماه روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و هنوز پرونده ساختمان پلاسکو روی میزش باز است در حاشیه جلسه‌ای که درباره اسکان واحدهای صنفی این بخش داشت  گفت: روز پنجشنبه یعنی 7 بهمن ماه بود که بنیاد مستضعفان قرارداد مجتمع نور را امضا کرد و قرار شد کسبه زیان دیده پلاسکو به این مجتمع بیایند. لذا طبق توافق صورت گرفته بنیاد مستضعفان تا 4ماه اجاره واحدها را پرداخت می‌کند و پس از آن واحد صنفی مکلف است اجاره خود را بپردازد. در حال حاضر ما مشغول تهیه اجاره نامه هستیم و تصور می‌کنم از روز شنبه مقدمات اولیه برای استقرار واحدها فراهم شود.وی تأکید کرد: واحدهای مستقر از طریق اتحادیه‌های خود با مجتمع نور قرارداد امضا می‌کنند که با توافق‌های خوبی که انجام شده به ازای هر متر ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌کنند که قیمت بسیار مناسبی در راستای حمایت از کسبه آسیب دیده است.

فاضلی اظهار کرد: یک مشکل کوچک درباره جزئیات واگذاری واحدهای تجاری نور بین مالک و بنیاد مستضعفان باقی مانده که بزودی حل می‌شود و کسبه می‌توانند در واحدهای مجتمع تجاری نور مستقر شوند.رئیس اتاق اصناف در پاسخ به اینکه شرایط استقرار کسبه چگونه است و کاسبان پلاسکو می‌توانند به اندازه‌ای که پیش از این مغازه داشته‌اند از مجتمع نور استفاده کنند؟ گفت: در پلاسکو واحدهای ۲۷۰ متری نیز وجود داشت اما در مجتمع نور چنین مساحت‌هایی وجود ندارد اما اتحادیه‌ها بسته به ظرفیت و پتانسیلی که در مجتمع نور وجود دارد و متراژ واحدهایی که کسبه ساختمان پلاسکو داشته‌اند، اعلام و مشخص می‌کنند که پلاسکونشینان در کدام واحدها و با چه مساحتی مستقر شوند.

خسارت دیدگان زیان خود را به اتحادیه اعلام کنند

فاضلی افزود:از روز شنبه واحدهای صنفی می‌توانند اجاره نامه خود را دریافت کنند و پس از آن برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز خود اقدام کنند. از این‌رو باید بگویم تمام واحد‌های صنفی ساختمان پلاسکو با مراجعه به اتحادیه مربوط به خود می‌توانند ضرر و زیانی که دیدند را اعلام کنند.وقتی اتحادیه این امر را تأیید کند گزارش آن به اتاق اصناف داده می‌شود و پس از آن ما معرفینامه به آنها می‌دهیم تا بتوانند برای دریافت تسهیلات، بخشودگی بیمه، مالیات و استمهال دو ساله وام‌هایی که دریافت کردند اقدام کنند. تا زمانی که اتحادیه میزان خسارت را برآورد کارشناسی نکرده است نمی‌توان در موارد عنوان شده اقدامی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد:ممکن است یک فرد بگوید به میزان 3 میلیارد تومان خسارت دیده است. لذا باید از سوی اتحادیه آن صنف ارزیابی شود که آیا واحد 20 متری می‌توانسته به غیر از سرقفلی و فقط بابت اجناس خود 3میلیارد تومان خسارت ببیند. رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه اتاق اصناف و بنیاد مستضعفان در مورد ساختمان جدیدی که درنظر گرفته شده اتفاق نظردارند، اظهار داشت: طی ماه جاری واحدهای صنفی با دریافت تسهیلات می‌توانند کار خود را آغاز کنند و مجدداً به بازار پوشاک کشور برگردند.

شفیعی یکی از فعالان ساختمان پلاسکو که در جریان فرو ریزی این ساختمان بیش از یک میلیارد تومان خسارت دیده است و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده است درباره اجاره مجتمع نور گفت: سه‌شنبه شب با حضور رئیس اتاق اصناف به کسبه اعلام شد که ساختمان نور قطعی شده است ولی هنوز برای امضای اجاره‌نامه چیزی به ما نگفتند. هیچ‌کدام از واحدهای این مجتمع به واحدهای صنفی پلاسکو داده نشده است و ما همچنان منتظر اقدام حمایتی دولت هستیم. وی ادامه داد: از آنجا که خیلی از واحدهای صنفی در ساختمان پلاسکو بیمه نبودند از بانک‌ها می‌خواهیم وام با بهره 6 درصد را که تصویب شده است به ما بدهند تا بتوانیم کسب و کار خود را شروع کنیم.

پرداخت خسارت پاساژ پلاسکو پس از ارزیابی

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی هم درباره پرداخت بیمه خسارت دیدگان پلاسکو گفت: حادثه غمناک پلاسکو آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بالایی بر جامعه را به همراه داشت که در این میان گرایش به خرید بیمه آتش‌سوزی در میان مردم بخصوص کسبه افزایش یافته است.

وی افزود: این گرایش به سمت خرید بیمه هر چند احساسی بود اما جای خوشحالی دارد، نه به لحاظ درآمد زایی برای صنعت بیمه چون تعهدات و خسارت‌ها را هم بالا می‌برد بلکه به جهت درک اهمیت این بیمه‌نامه اساسی و ضروری از سوی مردم امیدوار‌کننده بود.

همتی در خصوص نحوه پرداخت خسارات واحدهای دارای بیمه در ساختمان پلاسکو گفت: خسارت واحدهای واقع در ساختمان اصلی به دلیل اینکه به طور کامل از بین رفتند، خسارت کامل محسوب شد و سقف تعهدات پرداخت می‌شود اما پاساژ ۴طبقه پشت ساختمان اصلی که خسارت زیادی نداشته‌اند، باید بعد از اجازه ورود به آن محوطه از سوی شرکت‌های بیمه، ارزیابی شود و متناسب با میزان آسیب، خسارت پرداخت شود. وی همچنین در خصوص بیمه آتش‌نشانان گفت: ارزش رشادت و از خودگذشتگی آتش‌نشانان با هیچ مبلغی قابل جبران نیست، اما خوشبختانه چند هفته قبل از حادثه، سازمان آتش‌نشانی، بیمه مسئولیت و عمر و حادثه این عزیزان را تمدید کردند و بیمه کارآفرین که بیمه گر این عزیزان بوده، مبلغی حدود ۴۱۰ میلیون تومان دیه برای هریک از شهدای آتش‌نشان را اعلام کرده است.

همتی گفت: ایران جزو 10 کشور حادثه خیز دنیاست، اما الزام برای خرید پوشش‌های بیمه‌ای مناسب، خیلی پایین است. لازمه توسعه پایدار، جبران سریع تبعات مالی این گونه حوادث است و ما باید از سوخت ملی جلوگیری کنیم.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه تان را بنویسید