ایران یکی از 11 اقتصاد پیشروی جهان شد

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس با همکاری جیم اونیل، 11 کشور مستعد برای پیوستن به بزرگترین اقتصادهای جهان را شناسایی کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جیم اونیل، اقتصاددانی است که مقاله‌ای مرتبط با همین  موضوع را به نگارش در ‌آورده است. این کشورها بر اساس اقدامات بنیادی‌شان در جهت پی‌ریزی رشد اقتصادی در آینده انتخاب شده‌اند. این یازده کشور که به آن‌هاN-۱۱ نیز گفته می‌شود شامل مصر، بنگلادش، پاکستان، فیلیپین، ویتنام، اندونزی، نیجریه، مکزیک، ایران، کره‌ی جنوبی، و ترکیه هستند.

بنگلادش

بنگلادش دارای ۰۰۰، ۰۳۹، ۱۵۰ نفر جمعیت است و در ۲۰۱۵ شاخص توسعه‌ی انسانی در این کشور ۰/۵۷۰ بوده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در ۲۰۱۴ حدود ۶۲۰/۳ میلیارد دلار بوده است، در حالی که سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی بنگلادش ۳/۸۴۰۰ دلار ارزش داشته است. بنگلادش از جمله  کشورهای در حال توسعه‌ای است که مردم‌اش درآمد متوسط و رو به پایین دارند. بنگلادش در چند دهه‌ی گذشته سعی در حفظ پایه‌های دموکراسی و اجرای قانون داشته است، که همین دو عامل به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده است و در فهرست کشورهای با اقتصاد پیشرو جهان قرار گرفته است.

هم‌زمان با رشد جمعیت در بنگلادش، بازار مصرف بزرگ در این کشور به وجود آمده است، و به دلیل دسترسی آسان به نیروی کار میزان تولید و بهره‌وری نیز افزایش یافته است. بنگلادش برای کم کردن فاصله‌اش با اقتصادهای پیشرفته، باید اتکای‌اش را به صادرات مواد اولیه کاهش دهد، و برای مقابله با کمبود غذا و تغییرات آب و هوایی راهکارهایی عملی بیابد.

مصر

مصر با ۰۰۰، ۲۰۰، ۸۸ نفر جمعیت، اقتصادی با درآمد متوسط رو به پایین محسوب می‌شود. میزان توسعه‌ی انسانی در این کشور متوسط است، و در ۲۰۱۵ شاخص توسعه‌ی انسانی این کشور به ۰/۶۹۰ رسید. تولید ناخالص داخلی مصر ۹۴۳/۱ میلیارد دلار است و سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی این کشور در ۲۰۱۴ به ۱۱، ۴۴۳ دلار رسید. این کشور در دو سال گذشته در تولید ناخالص ملی‌اش شاهد رشد سالانه‌ی ۴ درصدی بوده است. دولت این کشور سیاست‌های مالی قوی اتخاذ کرده است؛ سیاست‌هایی از قبیل مدیریت دستمزد خدمات شهری، کاهش یارانه‌ها، و افزایش نرخ سود به عنوان اقدامی علیه تورم. با وجود این، اقتصاد این کشور با چالش‌هایی ناشی از رشد بدهی‌های عمومی، نرخ بیکاری، و سقوط قیمت نفت در بازار جهانی دست و پنجه نرم می‌کند.

اندونزی

این کشور با جمعیت ۰۰۰، ۶۴۱، ۲۳۷ نفر به عنوان اقتصادی نوظهور در آسیا قد علم کرده است. در ۲۰۱۵ شاخص توسعه‌ی انسانی این کشور به ۰/۶۸۴ رسید. این کشور نیز به عنوان اقتصادی با درآمد متوسط رو به پایین به شمار می‌آید. تولید ناخالص داخلی اندونزی در ۲۰۱۴ به ۲، ۶۸۴/۹ میلیارد دلار رسید، و سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در همین سال ۹، ۶۳۵ دلار بوده است. این کشور عضو گروه ۲۰، اتحادیه‌ی کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، و هم‌چنین سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه است. اندونزی در چند سال گذشته با ترویج تجارت منطقه‌ای و تسهیل آزادی اقتصادی شاهد  رشدی فزاینده بوده است.

ایران

اقتصاد ایران با ۰۰، ۱۹۲، ۷۸نفر جمعیت، در میان کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم قرار دارد. ایران دارای اقتصادی با درآمد متوسط رو به بالا است؛ و در ۲۰۱۵ شاخص توسعه‌ی انسانی این کشور ۰/۶۹۰ بوده است. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در ۲۰۱۴ به میزان ۱، ۳۳۴/۳ میلیارد دلار رسید، و سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در همین سال ۱۷/۱۱۴ گزارش شد. اقتصاد ایران، به عنوان یکی از اعضای اوپک، شدیدا به درآمدهای حاصل از نفت وابسته است. دولت این کشور در مواجهه با نوسان‌های قیمت نفت، به امید رشد بخش خصوصی و دیگر حوزه‌های اقتصادی به ایجاد چارچوبی مختلف دست زده است.

دیگر کشورهایی که جزء ۱۱ اقتصاد پیشرو جهان در آینده هستند

مکزیک با ۰۰۰، ۳۳۷، ۱۲۳نفر و هم‌چنین ترکیه با ۷۳، ۷۲۳، ۰۰۰ نفر جمعیت جزء اقتصادهایی با درآمد بالاتر از متوسط به شمار می‌روند. کشورهای فیلیپین (با ۰۰۰، ۳۸۷، ۱۰۳نفر)، نیجریه (با ۵۳۹۴، ۵۰۷، ۱۷۴نفر)، پاکستان (با ۱۸۲، ۴۹۰، ۷۲۱ نفر) و ویتنام (با ۹۳، ۳۸۸، ۰۰۰ نفر) جزء اقتصادهایی با درآمد پایین‌تر از متوسط محسوب می‌شوند. در میان کشورهای این فهرست، تنها کره‌ی جنوبی با ۵۰، ۰۰۴، ۴۴۱ نفر جمعیت دارای اقتصادی پیشرفته است. پیش‌بینی می‌شود این کشورها به همراه کشورهای عضو گروه بریک ( برزیل، روسیه، هند، و چین) در آینده بتوانند کشورهای گروه هفت را که  اقتصاد جهان را به سلطه‌ی خود در آورده‌اند، به چالش بکشند.

 

۱۱ اقتصاد پیشرو جهان در آینده

رتبه

نام کشور

جمعیت

تولید ناخالص داخلی(۲۰۱۴)

سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی (۲۰۱۴)

شاخص توسعه‌ی انسانی (۲۰۱۵)

۱ بنگلادش ۱۵۰،۰۳۹،۰۰۰ ۶۲۰/۳ میلیارد دلار ۳،۸۴۰ دلار ۰/۵۷۰
۲ مصر ۸۸،۲۰۰،۰۰۰ ۹۴۳/۱ میلیارد دلار ۱۱،۴۴۳ دلار ۰/۶۹۰
۳ اندونزی ۲۳۷،۶۴۱،۰۰۰ ۲، ۶۸۵/۹ میلیارد دلار ۹،۶۳۵ دلار ۰/۶۸۴
۴ ایران ۷۸،۱۹۲،۲۰۰ ۱، ۳۳۴/۳ میلیارد دلار ۱۷،۱۱۴ دلار ۰/۷۶۶
۵ مکزیک ۱۲۳،۳۳۷،۰۰۰ ۲، ۱۴۰/۲ میلیارد دلار ۱۷،۸۸۱ دلار ۰/۷۵۶
۶ نیجریه ۱۷۴،۵۰۷،۵۳۹ ۱، ۰۴۹/۱ میلیارد دلار ۵،۷۴۶ دلار ۰/۵۱۴
۷ پاکستان ۱۸۲،۴۹۰،۷۲۱ ۹۲۶/۳ میلیارد دلار ۴،۵۷۴ دلار ۰/۵۳۸
۸ فیلیپین ۱۰۳،۳۸۷،۰۰۰ ۶۹۲/۲ میلیارد دلار ۶،۵۹۷ دلار ۰/۶۶۸
۹ کره‌ جنوبی ۵۰،۰۰۴،۴۴۱ ۱، ۷۷۸/۸ میلیارد دلار ۳۵،۲۷۷ دلار ۰/۸۹۸
۱۰ ترکیه ۷۳،۷۲۳،۰۰۰ ۱، ۵۰۸/۱ میلیارد دلار ۱۸،۸۷۴ دلار ۰/۷۶۱
۱۱ ویتنام ۹۳،۳۸۸،۰۰۰ ۵۱۰/۷ میلیارد دلار ۵،۲۹۵ دلار ۰/۶۶۶

منبع: بازده

دیدگاه تان را بنویسید