نفت 50 دلاری ماندگار است

کارشناسان بین‌المللی بازار انرژی بر این باورند که اگر اوپک به توافق پایبند باشد، قیمت نفت ۵۰ دلار می ماند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سال ۲۰۱۶ سال پر نوسانی برای بازار نفت بود. ایران پس از برداشته شدن تحریم ها، عرضه نفت خود را به بازار افزایش داد. اوپک که از  مازاد تولید رنج می برد، در آخرین ماههای سال جاری میلادی توانست توافقی برای کاهش قیمت نفت داشته باشد.

چاشنی این توافق همکاری کشورهای بزرگ نفتی غیر اوپکی با این سازمان بود .آنها هم متقاعد شدند که تولید خود را کاهش دهند.تولیدکننده های نفت پس از اینکه سال را با نفت ۳۰ دلاری آغاز کردند،در فوریه قیمت نفت به ۲۶ دلار سقوط کرد.( کمترین میزان از سال ۲۰۰۳) پس از این در ماه جاری نفت به بشکه ای ۵۰ دلار رسید.

سال ۲۰۱۷ چگونه خواهد بود؟

به گفته کارشناس های بازار؛ اگر تولیدکننده های نفت به توافق خود پایبند باشند و حجم تولید خود را حدود ۱٫۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند قیمت نفت بالای ۵۰ دلار خواهد ماند.

باب ددلی مدیرعامل بی پی به سی ان ان مانی گفت:« من می دانم که کشورها در اجرای این توافق جدی هستند و  روسیه نیز همکاری خود را به طور رسمی نشان داده است.هیچ شکی ندارم که اگر این کاهش تولید اجرا شود،میانگین کف قیمت نفت ۵۰ دلار باقی خواهد ماند.»

بنا به اعلاک سازمان بین المللی انرژی با کاهش تولید نفت در نیمه نخست سال، مازاد تولید دربازار از بین خواهد رفت.

البته همه این اتفاق ها زمانی می افتد که اوپک-عربستان سعودی- به توافق خود پایبند باشد.

سابقه اوپک در این زمینه قابل پیش بینی نیست. از سال ۱۹۸۹ اوپک چندین توافق برای کاهش تولید نفت داشته است ولی در همان زمان این کارتل نفتی تولیدات خود را افزایش داد.

به گفته جان لافورگ یک کارشناس انرژی هم می گوید:« اوپک هیچ وقت به عهد خود پایدار نبوده است.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید