باورش سخت بود اما چهارمحال و بختیاری در اوایل دهه 80 با جمعیت 700هزار نفری، دارای 6 تیم لیگ برتری بود، لیگ هایی که هر کدام برای خود اسم و رسمی داشتند.
ورزشکاران این استان در رشته های ورزشی بسکتبال ، هندبال، والیبال ، کشتی فرنگی، ووشو و فوتسال در لیگ های برتر ایران حضور داشتند و هر پنجشنبه و جمعه پاییز تا ابتدای بهار فصل بعد، بازی های لیگ برتر با شدت و حرارات عجیب تماشاگران در این شهر برگزار می شود.
اسکلت و پیکره تیم های لیگ برتری چهارمحال و بختیاری را بازیکنان بومی استان تشکیل می دادند و این بازیکنان در رده های مختلف در تیم های ملی حضوری پررنگ داشتند.
در رشته ورزشی هندبال، فوتسال و ووشو علاوه بر اینکه سرگروهی تیم ملی در اختیار بازیکنان استان بود مربیان استان نیز در تیم ملی حضور نقش آفرین داشتند.
از سوی دیگر برخی از ورزشکاران در رشته های انفرادی از این استان برای دیگر تیم های مطرح کشور به میدان می رفتند که در دوچرخه سواری، دوومیدانی، وزنه برداری و شنا از جمله این رشته ها بود.
حدود 5 سال ، پدیده های لیگ برتر رشته های ورزشی مذکور از چهارمحال و بختیاری در ایران مطرح می شدند و چهار مدال، ابتدایی ترین صید ورزشکاران استان از حضور در رقابت های بین المللی بود.
پس از آنکه ورزش حرفه ای رنگ و بوی پول را به خود گرفت، تیم های ورزشی چهارمحال و بختیاری در لیگ برتر یکی پس از دیگر از گردونه رقابت ها انصراف دادند که کشتی فرنگی نخستین رشته و بسکتبال نیز آخرین ورزشی بود که از گردونه حضور در رقابت های لیگ برتری انصراف زد.
مسوولان ورزشی هر چه تلاش کردند تا بتوانند حامی مالی برای ورزش استان پیدا کنند موفق نشدند و به یکباره بازیکنان تراز اول این استان در هشت رشته ورزشی به عضویت تیم های مطرح استانهای دیگر یا پایتخت در آمدند.
هیات ها کوشیدند با تکیه بر استعدادیابی، برای رشته های ورزشی استان آینده سازی کنند اما با کسب هر مدال در رقابت های بین المللی از سوی ورزشکاران نوجوان و جوان،استانهای همجوار بلافاصله ورزشکاران چهارمحال و بختیاری را به خدمت می گرفتند و تمام رشته های هیات ها پنبه می شد.
حدود هفت هشت سال تیم های لیگ برتری در چهارمحال و بختیاری به خواب زمستانی رفتند و هیچ حامی مالی برای حمایت جدی از ورزشکاران پیشگام نشد تا اینکه پس از مدت ها رشته ورزشی فوتبال ساحلی بانوان از یک شهر کوچک ، مجوز حضور در یک لیگ برتری را گرفت.
این تیم اگر چه بی ادعا بود اما نتوانست برای حضور پررنگ در لیگ برتر حامی مالی قدری پیدا کردند هر چند می توانست قهرمان ایران در این رشته باشد.
حالا فوتبال ساحلی پس از 14سال دوباه نام چهارمحال و بختیاری را وارد باشگاه لیگ برتری ها کرده است، لیگ هایی که حتی پخش مستقیم آن می تواند برای باقی ورزشکاران انگیزه ایجاد کند.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می گوید:تیم فوتبال ساحلی شهدای چلیچه با قرار گرفتن در مقام سومی لیگ دسته یک موفق به صعود به لیگ برتر شد.
عبدالرحمان قاسمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:تیم شهدای چلیچه نماینده چهارمحال و بختیاری در مسابقات لیگ دسته یک فوتبال ساحلی کشور پس از 14 هفته توانست جواز حضور را پیدا کند.
وی افزود: در مسابقات لیگ دسته یک تیم های قدرتمند استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، مازندران، سمنان و بوشهر حضور داشتند که در نهایت تیم‌های شهرداری سمنان با 29 امتیاز، شهرداری چابهار با 25 و شهدای چلیچه با 24 امتیاز به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم لیگ دست یافتند.
به گفته وی، بر اساس جدول رده‌ بندی و امتیازات کسب‌ شده دو تیم برتر، لیگ دسته یک امکان حضور در لیگ برتر را به دست آوردند که بنا بر مقررات اعلام‌شده فدراسیون فوتبال، تیم شهرداری سمنان به دلیل حضور نیافتن در مسابقات رده سنی پایه فوتبال ساحلی از صعود به لیگ برتر بازماند تا بازیکنان شهرداری چابهار و شهدای چلیچه در فصل آینده در رقابت‌ها لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور پا به توپ شوند.
مدبرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با تبریک صعود تیم شهدای چلیچه به لیگ برتر افزود: کسب مقام سوم تیم شهدای چلیچه در لیگ دسته یک فوتبال ساحلی کشور و صعود این تیم به لیگ برتر موجی از شادی و نشاط را برای مردم استان به ارمغان آورد که بی‌شک در تاریخ افتخارات جامعه ورزشی چهارمحال و بختیاری ماندگار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، فوتبال ساحلی گونه ای از ورزش فوتبال در ورزش است که به صورت متداول در کنار ساحل رودخانه ها و دریاها و دریاچه ها برگزار می شود.
تاریخ پیدایش فوتبال ساحلی به سواحل برزیل، جایی که مردم دست به ابداع بازی های ابتکاری می زنند، باز می گردد.
نخستین بار در سال 1992 بود که قوانین بازی تدوین و رقابت های آزمایشی آن در سواحل لس آنجلس برگزار شد و تابستان بعد از آن نیز نخستین دوره رقابت های حرفه ای فوتبال ساحلی در سواحل میامی آمریکا برگزار شد.
این ورزش مفرح که بر روی شن های مخصوص برگزار می شود، فوتبالی بسیار هیجان انگیر است که بازیکنان با انعطاف پذیری خاص خود به این ورزش هیجان می بخشند.
اما در چهارمحال وبختیاری تا چشم کار می کند فقط بلندای کوه است و نمایانی ستیغ آراسته قله های زاگرس و اینجا خبری از دریا و رودخانه و کناره و ساحل نیست اما با این حال با ایجاد زمین مصنوعی در شهر چلیچه فارسان این رشته در استان رونق گرفت.
چهارمحال و بختیاری پس از 14سال اکنون بیش از 950هزار نفر جمعیت دارد.
شهر چلیچه شهرستان فارسان در 34کیلومتری مرکز استان است.
گزارش : محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.