آرزو بنی هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح مشارکتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بسیج سازندگی برای حفاظت از عرصه های طبیعی در قالب تغییر الگوی مصرف سوخت از فسیلی به انرژی های نو، 3 روستا در شهرستانهای اردل، لردگان و کوهرنگ برای نصب آبگرمکن های خورشیدی انتخاب شده است.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح 152 خانوار از این خدمات بهره مند و از میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی جلوگیری می شود.
بنی هاشمی با بیان این که 133روستای چهارمحال و بختیاری فاقد خدمات گازرسانی است، تصریح کرد: روستاهای انتخاب شده در این طرح از نظر میزان محرومیت و آسیب زنندگی به جنگلها در ردیف بحرانی ترین روستاهای جنگل نشین استان قرار دارد.
وی علاوه بر تامین آبگرمکن، ارائه کپسولهای گاز و راه اندازی نمایندگی برای توزیع این کپسولها، تامین تنور خانگی و تانکرهای نفت را از دیگر خدماتی دانست که در این طرح به جنگل نشینان ارائه می شود.
وی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح را چهار میلیارد و 620 میلیون ریال عنوان کرد.
بنی هاشمی زمان اجرای برنامه مشارکتی منابع طبیعی و بسیج سازندگی استان در راستای محرومیت زدایی از روستاهای جنگل نشین را بسته به تامین اعتبارات لازم از سوی بسیج سازندگی دانست.
وی ادامه داد: طرح جایگزینی انرژی های نو با سوخت های فسیلی روستاهای جنگل نشین از سال 93 در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری قرار گرفته است.
رئیس بخش حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: در راستای اجرای این طرح در سال های 93 و 94 بیش از 400 خانوار در قالب 6 روستای منطقه پشتکوه میلاس لردگان زیرپوشش قرار گرفت.
وی در ادامه میانگین مصرف سوخت فسیلی روستاهای جنگلی استان در سال را بین 1.6 تا 7.5 تن و در برخی طرحهای تحقیقاتی تا 9 تن در هر خانوار عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح با توزیع آبگرمکن های خورشیدی، میزان مصرف سوخت سالانه این خانوارها تا 88 درصد کاهش یافت.
بنی هاشمی افزود: از مجموع روستاهای فاقد گازکشی در چهارمحال و بختیاری 113 روستا جنگلی و 20 روستا مرتعی است که سالانه با سوختن بیش از 6 میلیون و 600 هزار کیلوگرم چوب جنگلی حدود 170میلیارد ریال خسارت مالی متوجه منابع طبیعی استان می کند.
براساس سرشماری ها، 766 روستای دارای سکنه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که با حدود 400 هزار نفر ساکن، نیمی از جمعیت استان را در دل خود جای داده است.
یک میلیون و 93 هزار هکتار از مساحت چهارمحال وبختیاری را مرتع و 307 هزار هکتار را جنگلها شامل می شود، بگونه ای که عرصه های منابع طبیعی 6.86 درصد از مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.