در این کنگره که با پیام آیت الله سیدجعفر سبحانی از مراجع تقلید جهان آغاز شد، به معرفی و بیان ویژگی های اخلاقی و معنوی آیت الله دهکردی پرداخته شد.
وی پیشنهاد داد: آثار خطی آیت الله دهکردی از سوی محققان و پژوهشگران جمع آوری و منتشر شود.
ایت الله سبحانی در پیام تصویری به کنگره نکوداشت آیت الله ابوالقاسم دهکردی افزود: آیت الله دهکردی هم در مقام قلم و هم در مقام بیان استاد و توانمند بودند.
این مدرس حوزه های علمیه و مولف کتاب های دانشگاهی افزود: نکوداشت علما و فقها و شخصیت های علمی هم در دوران حیات مهم است و هم در دوران ممات، احیای شخصیت بزرگان دین و علم بعد از وفات می تواند در احیای شخصیت این بزرگان بسیار موثر باشد و روح علم را در جوانان زنده نگهدارد.
او افزود: چهارمحال و بختیاری دارای شخصیت های بزرگی است اما آنچه داشتند و دارند بخوبی معرفی نشده است.
همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد نخبگان کشور با ارسال پیامی به این کنگره عنوان کرد: علمای اسلام همواره بر تارک این سرزمین چون مرجعی مطمئن و چراغی فروزان درخشیده اند، که نمونه های بارز این نقش در تاریخ معاصر همچون در فتوای نهضت تنباکو، جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی ایران مشهود است.
در پیام سورنا ستاری آمده است: از آیات برحق الهی در بلاد دهکرد قدیم، عالم و عارف ربانی و اعجوبه زمان آیت عظمای الهی سید ابوالقاسم نجفی دهکردی است. ایشان در تالیف متون درسی حوزه های علمیه، تربیت شاگردان برجسته یگانه روزگار بودند و آثار علمی و عملی ایشان در تاریخ ایران نورافشانی می کند.
ادامه این پیام می افزاید: موضعگیری صریح و صحیح ایشان در برابر مسائل سیاسی و اجتماعی بسیار جالب توجه است. اما جای تاسف فراوان است که بسیاری افراد با این گوهرهای معاصر آشنایی نداشته و ایشان را آنگونه که هست نمی شناسند، از این رو بر بنیاد نخبگان واجب است تا با برگزاری کنگره هایی به معرفی مفاخر اهتمام ورزند.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز گفت: آیت الله دهکردی از ذخایر و سرمایه های دینی و اجتماعی کشور بوده که الگوی شاخصی برای همگان است.
حجت الاسلام محمد علی نکونام افزود: شخصیت ها و بزرگان بسیاری در حوزه دین و سایر حوزه ها در استان وجود دارد که ضرورت دارد در دوره های مختلف این شخصیت ها معرفی شود.
وی بصیرت و زمان شناسی را از مهمترین ویژگی های آیت الله دهکردی عنوان کرد و گفت: این فقیه والامقام هیچگاه در دستگاه طاعوت وارد نشد و همواره با روحیه انقلابی در مسیر مقاومت گام بر می داشت و مردم را نسبت به فتنه های زمان آگاه می کرد.
نکونام همچنین نفوذشناسی را از دیگر ویژگی های این عالم ربانی دانست.
وی با تاکید بر مطالعه کتابهای آیت الله دهکردی، خاطرنشان کرد: باید تمام توان تلاش کرد تا این الگوهای والا به جوانان معرفی شود.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری از تشکیل دبیرخانه دائمی فقاهت و مرجعیت در استان خبر داد و گفت: با تحقق این امر معرفی چهره های فقهی و علمی استان با جدیت بیشتری پیگیری می شود.
همچنین حجت الاسلام محسن جلالی مدیر حوزه های علمیه استان اصفهان در این کنگره به تشریح ویژگی های اخلاقی، مدارج علمی و کتاب و تالیفات آیت الله دهکردی پرداخت.
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرنگان رهبری، نماینده ولی فقیه و استاندار چهارمحال و بختیاری از دیگر سخنرانان این کنگره بودند.
همچنین در این برنامه فقهایی از استان های اصفهان و نجف اشرف حضور داشتند.
رونمایی از مستند تلویزیونی، تمبر یادبود و تندیس آیت الله دهکردی از ویژه برنامه های این کنگره بود.
سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (1272-1353ق) از فقهای شیعه در قرن چهاردهم قمری در دهکرد (شهرکرد) بود که تحصیلاتش را در اصفهان آغاز و در عراق تکمیل کرد، او از 37 سالگی در مدرسه صدر اصفهان به تدریس و فتوا مشغول شد و میرزا حبیب الله رشتی از استادان وی بود او خود نیز شاگردانی تربیت کرد و آثاری چون منبرالوسیله و لمعات در شرح دعای سمات از او بر جای مانده است.
آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی در شب ششم شوال سال 1352 هجری در شهر اصفهان به دیدار حق شتافت و پیکر این عالم ربانی و مجتهد زمانه در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.