به گزارش ایرنا، به اذعان بسیاری از مسئولان استان چهارمحال و بختیاری از جمله استاندار، نمایندگان مجلس، کارشناسان مسائل آب و مردم بومی منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ، چشمه مروارید در سال های گذشته 1200 لیتر بر ثانیه آبدهی داشته است، اما با حفر تونل کوهرنگ 3، این چشمه رو به خشکی گذاشته و اکنون آبدهی آن بسیار کم است.
حفر تونل سوم کوهرنگ با هدف انتقال قسمتی از آب کارون به زاینده رود از سوی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان چند سالی است که در حال اجراست.
به گفته کارشناسان این استان، اجرای این طرح در سال های گذشته خشک شدن برخی منابع آبی شهرستان کوهرنگ و ایجاد مشکلاتی از جمله فرونشست زمین و قطعی آب روستاییان منطقه را به دنبال داشته است.
وازت نیرو به تازگی در خصوص خبری که مدیر آب و خاک و اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مبنی بر خشکیدگی چشمه مروارید و دلایل آن بر روی خروجی ایرنا مرکز شهرکرد درج شده، جوابیه ای به این شرح صادر کرد:
'به استحضار می‌رساند که به استناد بند 6 سیزدهمین و بندهای 5 و 6 از دهمین مصوبات صورتجلسه شورای عالی آب، شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده‌ رود تشکیل گردیده که یکی از مواردی که در این شورا مورد بررسی قرار گرفته، موضوع تغییرات آبدهی چشمه‌های دشت زرین در محدوده تونل سوم کوهرنگ (از جمله چشمه مروارید) می‌باشد که در این راستا تکالیفی برای دستگاه‌های ذیربط تعیین شده‌ است.
با توجه به جلسات برگزار شده در این زمینه، نتایج تبادل نظرات کارشناسی درخصوص دلایل تغییرات در میزان آبدهی منابع آب زیرزمینی حاکی از آن است که مفروضات متعددی را می‌توان علاوه بر اثرات احداث تونل، از جمله دلایل این موضوع قلمداد نمود که عبارتند از: نوسانات اقلیم و بروز خشکسالی در منطقه طرح، تغییر نوع رژیم بارندگی از برفی به بارانی، کاهش میزان بارش‌ها و... ، که هرکدام سهم خاص خود را دارند .
بدیهی است با توجه به شرایط آبخوان منطقه طرح و مشخصه‌های زمین‌شناسی و هیدروژئولوژیکی حاکم بر آن، در مجموع تغییرات در میزان آبدهی منابع آب، علاوه بر ضرورت اندازه گیری و آماربرداری و پایش مستمر، مستلزم انجام بررسی‌های دقیق در خصوص پایش‌ های انجام شده قبلی، تدقیق میزان آبدهی‌های قبل از حفاری، حین حفاری و پس از حفاری و تکمیل عملیات اجرایی تونل توسط مشاور طرح و تهیه و ارائه گزارش جامعی پیرامون موضوع می‌باشد که مقرر است توسط کارگروهی در شرکت مدیریت منابع آب ایران در این زمینه بررسی و اعلام نظر گردد.
شایان ذکر است بررسی اسناد و مدارک و مکاتبات موجود درخصوص تامین آب کشاورزی و شرب و پرداخت خسارت کشت روستاهای محدوده طرح سد و تونل سوم کوهرنگ 3 گویای آن است که طی سال‌های اخیر اقدامات لازم به ‌عمل آمده و بدیهی است این روند براساس واقعیت‌های موجود و بر مبنای اسناد مثبته تداوم خواهد داشت.'
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفر ی
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.