به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی ارتقای برنامه های تحول نظام سلامت بخش بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به منظور کاهش مرگ و میرهای نابهنگام و فوتی های زیر 50 سال برنامه ای از 2 سال قبل در وزارت بهداشت طراحی شده که توسعه شبکه های بهداشتی در شهرها طی سال های اخیر اقدامی در این راستاست.
وی بکارگیری 15 هزار کارشناس مراقبت و بیش از 2 هزار کارشناس تغذیه و روان در مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی شهری را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای اجرای این طرح عنوان کرد.
سیاری ادامه داد: چهار بیماری سکته های قلبی و مغزی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی و آسم بیش از 76 درصد عامل مرگ و میر در کشور و دنیاست.
وی عوامل خطر رفتاری تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، فشار، قند و چربی خون و اضافه وزن را از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری ها برشمرد و افزود: در برنامه ابلاغیه وزارت بهداشت برای اجرای طرح کاهش عوامل مرگ و میر نابهنگام، ابتدا جمعیت میانسال چهار شهرستان در کشور به عنوان مناطق آزمایشی انتخاب و با استقبال مردم مواجه شد.
وی ادامه داد: از سال گذشته اجرای این طرح دستکم در یک شهرستان از هر استان اجرایی شد.
سیاری بیان کرد: به موجب آن افراد در معرض خطر بیماری های قلبی - عروقی و سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی شناسایی و بسته به شدت ابتلا و میزان نیاز به دارو و مراقبت به سه دسته تقسیم شده و مراقبت های لازم را دریافت می کنند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: این وزارتخانه درصدد است علاوه بر اجرای اینگونه طرح ها با ارتقای سطح سواد سلامت و توانمندسازی خانواده ها، بستر را برای خود مراقبتی افراد فراهم کند.
سیاری از تربیت بیش از چهار میلیون سفیر سلامت برای آموزش موضوعات خود مراقبتی به خانواده و دانش آموزان
کشور خبر داد.
وی برنامه ریزی برای کاهش مصرف نمک در تولید نان از طریق آموزش نانوایان، استانداردسازی میزان نمک در تولید پنیر و کاهش مصرف دخانیات به منظور کاهش عوامل خطر مرگ و میر نابهنگام در کشور را از دیگر اقدامات در دست اجرای وزارت بهداشت دانست.
سیاری، راه اندازی سامانه سیب و ثبت فاکتورهای سلامت افراد در این سامانه را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برشمرد و از تشکیل پرونده الکترونیک برای بیش از 67 میلیون نفر در ایران طی سال های اخیر خبر داد.
وی ایجاد تحول در ارائه خدمات بهداشتی در شهرها را از دستاوردهای ارزنده دولت یازدهم خواند و افزود: در گذشته توسعه خدمات بهداشتی در مناطق روستایی بیشتر مورد توجه بود، درحالی که جمعیت و تعداد شهرها به سرعت روبه فزونی گذاشت و نبود خدمات کافی در مناطق شهری مشکلاتی بدنبال داشت.
وی تصریح کرد: این درحالی است که اکنون با تعریف بسته های خدمتی جدید به تمام گروه های سنی بخصوص در شهرها می توان به جرات گفت هیچ فرد ایرانی وجود ندارد که از خدمات بهداشتی محروم باشد.
وی بهره گیری از توان نیروهای متخصص را از الزامات بخش بهداشتی عنوان و تاکید کرد: این مساله تنها به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی امکان پذیر است.
سیاری تصریح کرد: هیچ مرکز و شبکه بهداشتی نباید از وزارت بهداشت انتظار استخدام داشته باشد، زیرا کسب مجوز استخدامی از مراجع مربوطه کاری زمان بر است و پیکره وزارتخانه را گسترده تر کرده و بار مالی بر دوش دولت تحمیل می کند.
وی ادامه داد: از آنجا که راه اندازی مراکز بهداشتی نیازمند ملزومات و شرایطی است، مادامی که زیرساخت ها در شهر و روستاها توسعه نیابد هیچ اقدامی برای راه اندازی این مراکز از سوی وزارت بهداشت انجام نخواهد گرفت.
سیاری خطاب به فرمانداران، استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تنها در صورتی این وزارتخانه با ساخت مراکز و پایگاه های بهداشتی موافقت خواهد کرد که طرح آنان به جای تکیه بر رابطه بر استدلال و منطق و ضابطه استوار باشد.
به گزارش ایرنا نماینده مردم شهرستان های فارسان، اردل،کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: نمایندگان پایبند به قانون هستند، اما نباید از محرومیت بیشتر برخی استان ها نسبت به دیگر مناطق کشور غافل بود.
علی کاظمی باباحیدری تصریح کرد: با وجود اقدامات ارزنده وزارت بهداشت در بخش درمان، برخی شهرستان ها نظیر کوهرنگ، بازفت، بارز، شلیل و سرآقاسید از کمبود شدید امکانات بهداشتی رنج می برند.
وی افزود: نمایندگان مجلس در 2 دوره اخیر پشتیبان دولت و طرح های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده اند و از طرح های توانمندسازی مناطق محروم نیز حمایت می کنند.
شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.