علی محمدی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تلاش هشت ساله «یاور عسگری» از اهالی شهر هفشجان واقع در پنج کیلومتری شهرکرد، طرح احداث ذخیره گاه بذری گونه گیاهی آنغوزه پس از 15 سال انقراض این گیاه دارویی، در 30 هکتار وسعت از زمین های این شهر اجرا شد.
وی در عین حال گفت: کشت گونه آنغوزه از 2 سال قبل در برخی از نقاط این استان عملیاتی شده است، اما برای حفاظت از این گونه تا پنج سال مجوز برداشت برگ و ساقه و صمغ گیری از آن صادر نمی شود.
محمدی مقدم تصریح کرد: با این وجود، بذر این گیاه از امسال قابل برداشت است و اداره کل منابع طبیعی برای حمایت از این بهره بردار با انعقاد تفاهمنامه ای، علاوه بر واگذاری عرصه برای احداث ذخیره گاه بذرگیری و خرید تضمینی محصول، برداشت بذر و صمغ گیاهان این ذخیره گاه را منحصرا به این بهره بردار واگذار کرده است.
وی تعداد گونه های گیاهی در چهارمحال و بختیاری را یکهزار و 400 مورد عنوان کرد و افزود: 350 گونه از این تعداد را گیاهان دارویی، بهداشتی و خوراکی شامل می شود که 35 گونه از این تعداد نیز منحصر به این استان است.
محمدی مقدم درباره تعداد گونه های در حال انقراض اظهار کرد: تاکنون 2 گونه آنغوزه و باریجه در چهارمحال و بختیاری منقرض شده و گونه کلوس (کرفس کوهی) نیز در حال انقراض است.
وی کشت گیاهان دارویی کلوس، موسیر و آنغوزه در سطح یکهزار و 500 هکتار در سال گذشته را از اقدامات اداره کل منابع طبیعی برای احیای این گونه ها عنوان کرد.
محمدی مقدم در ادامه درآمد سالانه از تجارت جهانی گیاهان دارویی بر اساس اعلام سازمان خوارو بار جهانی(فائو) را 100میلیارد دلار در سال عنوان و بیان کرد: این در حالی است که عایدی کشور از تجارت در صنعت کشت و برداشت گیاهان دارویی 100 میلیون دلار در سال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حدود هشت هزار گونه گیاهی در کشور رویش دارد که در صورت توجه ویژه به این ظرفیت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات آن، از وابستگی اقتصاد کشور به نفت تا حد قابل توجهی کاسته می شود.
گیاه آنغوزه خلط آور درمان کننده سرماخوردگی،ذات الریه، آسم، ضد نفخ و ضد اسپاسم روده ای ادرار آور و ضد سوزش ادرار، کاهش دهنده فشار خون،تب بر و ضد بیماری های روماتیسم، نقرس و سیاتیک است، بذر، ساقه و برگ آن مصرف دارویی و قابلیت فرآوری دارد اما عمدتا بصورت خام به کشورهای آلمان و هند صادر می شود.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.