به گزارش ایرنا، در زمان کنونی که بدلیل بهره مندی سریع و آسان تمام افراد دنیا از تکنولوژی های نوین اطلاعاتی و به عنوان یکی از اهرم های موثر در زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان ها که توسعه جوامع را بدنبال دارد، شاهد شکل تکامل یافته شبکه ارتباطی بشر و گسترش روز افزون آن هستیم.
در دنیای امروز ارتباطات و فناوری اطلاعات بگونه ای بر زندگی بشر تاثیرگذار و روبه رشد و رسیدن به تکنولوژی های پیشرفته است که می توان گفت ارتباطات، دنیای ثانیه ها و دقیقه ها، دنیای ماهواره ها و کامپیوتر است.
در حال حاضر برای رسیدن به رشد پایدار اجتماعی و اقتصادی باید تضمین استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، در بخش های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حاکمیت، تجارت و بازرگانی وجود داشته باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در این راستا گفت: پایان سال 92 ظرفیت پهنای باند اینترنت در استان 3 گیگابایت بر ثانیه بود که هم اینک به بیش از 34 گیگابایت بر ثانیه ارتقا یافته است.
مرتضی بلالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شبکه انتقال در اواخر سال 92 حدود 4.1 گیگ بوده که هم اینک به 35.6 گیگ ارتقا یافته است.
بنابراین گزارش، هم اینک پهنای باند اینترنت در کشور از 624 گیگابیت بر ثانیه به بیش از چهار هزار گیگا بیت بر ثانیه افزایش یافته و مطابق برنامه ریزی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این رقم تا پایان امسال به 10 هزار گیگ افزایش خواهد یافت.
شبکه انتقال در کشور در ابتدای دولت یازدهم حدود 900 گیگ بود که اکنون به سه هزار و 600 گیگ افزایش یافته است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پایان سال 92 حدود 788 کیلومتر فیبرنوری در استان فعال بود که هم اینک به 788 کیلومتر رسیده است.
بلالی ادامه داد: ابتدای دولت یازدهم 241 هزار و 900 مشترک تلفن خانگی در این استان وجود داشت که هم اینک به حدود 263 هزار مشترک رسیده است.
وی ضریب کنونی نفوذ تلفن خانگی در چهارمحال و بختیاری را 28.39 درصد عنوان کرد.
وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ضریب نفوذ همراه اول در چهارمحال و بختیاری 53.4 درصد و هم اینک به 67.76 درصد ارتقا یافته است.
به گفته بلالی ضریب نفوذ همراه ایرانسل در ابتدای دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری 20 درصد بوده که اینک به 26.48 درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: ضریب نفوذ اپراتور رایتل در این استان در ابتدای دولت یازدهم صفر بود و هم اینک به 1.7 درصد رسیده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تعداد کاربران اینترنت پهن باند ثابت در این استان را طی همین مدت 23 هزار و 851 مشترک برشمرد و تصریح کرد: هم اینک 88 هزار و 989 مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند.
به گفته بلالی، در ابتدای دولت تدبیر و امید در چهارمحال و بختیاری 113 مشترک اینترنت پهن باند سیار بوده که هم اینک به 249 هزار و 537 مشترک ارتقا یافته است.
وی افزود: 53 روستا در استان در ابتدای این دولت متصل به اینترنت پرسرعت بود که با تلاش های این دولت در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم اینک 501 روستای چهارمحال و بختیاری متصل به اینترنت پرسرعت است.
بنابراین گزارش 766 روستا و آبادی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که 539 روستا از این تعداد جمعیت بالای 20 خانوار دارند.
بلالی تصریح کرد: در طرح واگذاری یک ارتباط (تلفن) عمومی در روستاهای زیر 20 خانوار فاقد هرگونه ارتباط مخابراتی از محل طرح USO در ابتدای دولت تنها 5 روستا از این طرح بهره مند بوده و هم اینک به 29 روستا ارتقا یافته است.
وی گفت: سرانه مرسوله پستی در ابتدای دولت در چهارمحال و بختیاری 4.1 مرسوله به ازای هر نفر بود که هم اینک به 5.1 مرسوله ارتقا یافته است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به طور متوسط ابتدای دولت یازدهم 3.3 میلیون مرسوله سالانه در استان جابه جا می شد و هم اینک به 4.7 میلیون مرسوله ارتقا یافته است.
بلالی تصریح کرد: کیفیت ارائه خدمات پستی در استان در ابتدای دولت 84.6 درصد بود و هم اینک به 95 درصد ارتقا یافته است.
به گفته وی، در ابتدای دولت یازدهم در استان هیچ سرویس نوین پستی فعال نبوده در حالیکه هم اینک 18 سرویس پست در استان فعال است.
دسترسی به شبکه پست و پست بانک نیز از دیگر شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که هم اینک 350 واحد پستی در چهارمحال و بختیاری فعال است که از این تعداد 51 درصد واحدها روستایی و مابقی شهری است.
25 خط سیر توزیع مرسولات پستی در روستاها و مراکز شهرستان های استان فعال است که روزانه چهار هزار و 300 کیلومتر را برای جابه جایی مرسولات پستی در استان می پیماید.
به گزارش ایرنا، اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های لازم و بستر خدمات رسانی سایر دستگاه ها را نسبت به ارایه خدمات مطلوب در روستاها و مناطق کمتر برخودار فراهم کرده است.
27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و مخابرات نام دارد که این روز، یادآور بنیانگذاری اتحادیه جهانی مخابرات در 150 سال پیش است و کشور ایران نیز عضو این اتحادیه است.
استان چهارمحال و بختیاری با 40 شهر و 766 روستا و آبادی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار: جهانبخش صفری
6021/7361
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.