به گزارش  خبرنگار خبرگزاری خبرانلاین دراین همایش معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آموزش های دانشگاهی تقاضا محور نیست، گفت: دانشگاه و بنگاههای اقتصادی در کشور با یکدیگر بیگانه هستند.

برات قبادیان در نخستین گردهمایی 'هم اندیشی صنعت با دانشگاه' در شهرکرد با بیان اینکه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری حلقه مفقوده بنگاههای اقتصادی است، گفت: استقلال و پویایی در صنعت کشور نیازمند نوآوری و آموزش است.

وی افزود: 5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و 4 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که ایجاد اشتغال برای این افراد از سوی دولت هم امکان پذیر نیست.

قبادیان ادامه داد: دانشگاهها و بخش صنعتی در کشور باید با تشکیل کمیسیون های تحقیقاتی و همکاری برای رفع مشکل بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی و نیاز صنعت به نیروهای متخصص و ماهر چاره جویی کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه سه طرح اجرایی با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شامل اجرای طرح کارآموزی دانشجویان در صنایع، فرصت مطالعاتی خارج از کشور با هدف به روز کردن دانش نرم افزاری و سخت افزاری برای استادان دانشگاهها و طرح پسا دکترای صنعتی را در دستور کار قرار داده است.

قبادیان افزود: دانشگاه باید با تخصصی کردن آموزش ها و بخش صنعت نیز با به روز کردن تکنولوژی و دانش، دیوار بی اعتمادی بین این 2 بخش را بردارد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم خردگراست و طرح های اشتغالزایی خود را با تدبیر اجرا کرده است، افزود: طرح های اشتغالزایی در دولت های گذشته بدون مطالعه و پایداری انجام شده است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته 3 میلیون نفر ساعت آموزش های تخصصی و حرفه ای صنعت در کشور اجرا کرد که مطابق برنامه ریزی ها آموزش های امسال 3 برابر سال گذشته خواهد بود.

وی با گلایه از تاخیر در راه اندازی کسب و کار در کشور اظهار کرد: مطابق گفته برخی کارشناسان راه اندازی کسب و کار در کشور 720 روز به طول می انجامد، درحالی که زمان انتظار در عربستان 36 روز است.

قبادیان افزود: غربالگری نیازمندی های تکنولوژی، تولید و آموزشی بخش صنعت در کشور محسوس است و باید در کوتاه ترین زمان این نیازسنجی از سوی افراد کارشناس و کاردان با هدف کمک به دولت اجرا شود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان  با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم هزینه تامین مواد اولیه و تامین انرژی، هزینه تولید را به 4 برابر افزایش داده بود، اظهار کرد: میانگین ظرفیت تولید سال 92 در این استان حدود 45 درصد بود.

دکتر نعیم امامی نیز   درهم اندیشی صنعت ودانشگاه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم 100 واحد تولیدی و صنعتی این استان تعطیل بود، افزود: مطابق گزارش ها در ابتدای دولت در این استان یکهزار و 128 واحد تولید وجود داشت و این درحالی بود که از این تعداد 300 واحد وجود خارجی نداشت.

امامی تصریح کرد: هفته گذشته پروانه بهره برداری 100 واحد تولیدی که وجود خارجی نداشت در این استان تعلیق شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: طبق آمارها در ابتدای دولت یازدهم 25 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری تعطیل بود و این درحالی است که 20 درصد واحدها راه اندازی نشده بود.

امامی گفت: 30 واحد تولیدی و صنعتی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری احیا و مجدد به چرخه تولید بازگشت و تا پایان اردیبهشت جاری نیز 20 واحد راکد دیگر در استان احیا و به چرخه تولید بازمی گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای برنامه ها و سیاست های حمایت از تولید در دولت یازدهم، این استان به قطب و باشگاه فولادی کشور پیوست.

امامی، میزان نیاز کشور به ورق های گالوانیزه را سالانه 1.5 میلیون تن برشمرد و افزود: چهارمحال و بختیاری سالانه 700 هزار تن از این نیاز را تامین و تولید می کند.

به گفته وی، سالانه 150 هزار تن از نیاز ورق های قلع اندود کشور معادل 65 درصد در این استان تولید می شود.

امامی تصریح کرد: این استان تولید کننده اصلی اکسید روی لاستیک سازی، نیترات پتاسیم و انواع سولفات ها در کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته 3 هزار و 150 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به 255 واحد تولیدی و صنعتی و یکهزار و 150 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به 420 طرح تولیدی کشاورزی در این استان پرداخت شد.

وی افزود: نمایندگان مجلس برای تسهیل در اشتغالزایی و رونق تولید در کشور باید بخشنامه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی را به قانون تبدیل کنند.

امامی گفت: صنایع باید بدانند در تمام طول عمر فعالیت خود نباید تک محصول با یک نوع تکنولوژی تولید کنند و برای بقا و پویایی خود باید خطوط تولید را تغییر داده و دانش و تکنولوژی را به روز کنند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای فعال از تکنولوژی 20 سال قبل استفاده می کنند، گفت: صنایع چهارمحال و بختیاری باید با بازنگری در استفاده از سیستم آب در واحد تولیدی، از سیستم بازچرخانی استفاده کنند.

امامی افزود: آموزش های دانشگاهی باید به روز و مطابق آخرین استانداردهای جهانی و به گونه ای باشد که بخش صنعت به محض بروز مشکل در سیستم خود برای رفع آن به اعضای هیات علمی دانشگاهها مراجعه کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 629765
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.