به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، چالشتر از توابع شهرستان شهرکرد و در ناحیه غرب این شهرستان واقع شده است. شهر چالشتر، یکی از قدیمی‌ترین نقاط استان است که بناهای تاریخی دوره قاجار در آن اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری با قدمت بالا محسوب می‌شود.

قلعه چالشتر به عنوان یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران است. این قلعه در دوره قاجار مرکز حکمرانی چهارمحالی‌ها بوده که به وسیله کلانتران، روستاهای مناطق تحت سیطره خود را کنترل می‌کردند. پس از انتصاب"حسین قلی‌خان" به عنوان ایلخان بختیاری در اواسط حکومت ناصرالدین شاه، حکمرانان این منطقه از حاکمیت بر چالشتر خلع و تنها به زمین‌داران بزرگ تبدیل شدند.

مجموعه حاکم‌نشین چالشتر که به "قلعه خانی" مشهور است در 250 سال پیش در چالشتر احداث شده و در یکی از سرستون‌های سنگی این مجموعه قلعه تاریخی ساخت آن سال 1323 هجری قمری حک شده است. مجموعه تاریخی چالشتر شامل حیاط ورودی، سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبل‌ها است و قلعه اعیانی و خان نشین است.

قلعه چالشتر از جمله قلعه‌هایی است که نظر مسافران و گردشگران نوروزی را در این ایام به خود جلب کرده است اما امروز متوجه شدیم این قلعه که مربوط به دو نفر از خان‌های چالشتر به نام احمد و محمود خان است قرار است طبق قراردادی به از سوی میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این موضوع در میان مردم چالشتر رفت تا صحبت آن‌ها را در این باره بشنود.

نارضایتی مردم از واگذاری قلعه چالشتر به بخش خصوصی

یکی از شهروندان چالشتری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در تاریخ 20 بهمن ماه سال 94 بود که قلعه چالشتر را به مزایده گذاشتند اما کسی شرکت نکرد و معمولا مزایده باید 6 ماه بعد از آن مجددا تکرار شود اما این کار انجام نشد و در تاریخ 20 اسفندماه سال گذاشته مجددا این مزایده انجام شد و در حال حاضر قرار است میراث فرهنگی براساس قراردادی این قلعه را به فردی که از تهران آمده واگذار کند.

وی ادامه داد: طبق شواهد و مستندات مقرر شد قلعه چالشتر در 25 سال و ماهانه یک میلیون تومان در اختیار وی و این مکان به سرای سنتی تبدیل شود.

وی بیان کرد: طبق گفته فردی که می‌خواهد این مکان را در اختیار بگیرد نیروهایی که در قلعه چالشتر مشغول به فعالیت هستند باید اخراج و نیروهایی که خودشان معرفی می‌کنند به کار گرفته شوند.

یکی دیگر از شهروندان ادامه داد: در راستای پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید فرماندار شهرستان شهرکرد موضوع را پیگیری کند در همین راستا مقرر گردید فردا صبح جلسه‌ای در فرمانداری برگزار شود.

قلعه چالشتر و دزک در چهارمحال و بختیاری به بخش خصوصی واگذار شد

مصطفی هادیپور اظهار داشت: قلعه چالشتُر و دزک از طریق مزایده صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به شرکت آویشگان واگذار شد.

وی با بیان اینکه واگذاری این دو اماکن از نظر مسئولان مانعی ندارد، افزود: با کارشناسی‌های انجام شده این اماکن به صورت 10 یا 15 ساله به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال بیان کرد: واگذاری این دو اماکن سبب ایجاد حضور سرمایه‌گذاران در استان می‌شود.

هادیپور خاطرنشان کرد: مقرر گردید یک میلیارد تومان پول پیش و ماهانه مقداری پول به حساب دولت واریز شود.

نابودی تاریخ و معماری چهارمحال و بختیاری

اردشیر آخوندی کارشناس میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: متأسفانه میراث فرهنگی برای رفع دردسرهای خود یکی از بناهای شاخص استان را قصد دارد به بخش خصوصی واگذار کند که این کار اشتباهی است.

وی افزود: قلعه چالشتر یکی از بناهای شاخص استان ما است که در فصل‌های مختلف سال حتی در زمستان میزبان گردشگران بسیاری است.

کارشناس میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: قرار است قلعه چالشتر به صورت 25 ساله با یک میلیون تومان به صورت ماهانه به بخش خصوصی واگذار شود.

آخوندی با بیان اینکه مردم باید از بناهای تاریخی و معماری استان مطلع باشند، ادامه داد: متأسفانه واگذاری این بنای شاخص به بخش خصوصی سبب می‌شود تا معماری و تاریخ ما در این قلعه از بین برود.

وی گفت: متأسفانه این کار با دست‌های پشت پرده انجام می‌شود، مگر می‌شود یکی از بناهای مهم و شاخص استان به بخش خصوصی واگذار شود تا به سرای سنتی تبدیل شود، این کار نارضایتی مردم این شهر را نیز به دنبال دارد.

مخالفت فرماندار شهرکرد با واگذاری قلعه چالشتر به بخش خصوصی

حمید ملکپور در گفت وگو با تسنیم اظهارداشت: در رابطه با واگذاری قلعه چالشتر بنده به شدت مخالف هستم و تلاش می‌کنیم که این کار انجام نشود.

وی گفت: با رایزنی که با مدیر کل میراث فرهنگی استان انجام شده مقرر شد قلعه چالشتر با هر قیمتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود با همان قیمت به ما واگذار کنند.

فرماندار شهرستان شهرکرد بیان کرد: طبق صحبت‌های انجام شده مدیرکل میراث فرهنگی نیز قبول کردند که به این کار انجام نشود و افراد بومی در این محل به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 612132
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.