به گزارش ایرنا، عید نوروز در سال 2016 با مشارکت 12 کشور واقع در فلات ایران و با مدیریت کشور ایران در فهرست بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.
برهمین اساس به گفته مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز، ویژه برنامه نوروزگاه بعنوان یک رویداد فرهنگی در راستای ایفای نقش محوری ایران در حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن نوروز از سال گذشته در کشور اجرا و به نحوی که این طرح در نوروز 95 به طور آزمایشی در 12 استان کشور با موفقیت برگزار شد و امسال در تمام نقاط کشور در حال برگزاری است.
شبان میرشکرایی عضو شورای سیاستگذاری عید نوروز و مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلوگیری ازهمسان سازی آداب و رسوم عید نوروز در نقاط مختلف کشور از اهداف دیگر اجرای نوروزگاه هاست چرا که در سالهای اخیر شاهد برگزاری مراسم های یکسان و آداب و رسوم مشابهی بین اقوام مختلف کشور هستیم که می تواند آسیبی در جهت منسوخ شدن این میراث کهن باشد.
وی با بیان اینکه نوروز در یونسکو با عنوان میراث صلح و دوستی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: امید است تا با اجرای طرح نوروزگاه در نواحی مختلف کشور بتوان نقش مهمی در معرفی هرچه بیشتر این میراث معنوی به مردم کشور و جهان و پاسداشت آن ایفا کرد.
در همین راستا در نوروز امسال همزمان با سایر نقاط کشور در 9 مکان از استان چهارمحال و بختیاری نوروزگاه برپا شده تا سنت های بومی اقوام هریک از این مناطق احیا و بیش از پیش به مردم معرفی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا توضیح داد : طرح نوروزگاه در استان به میزبانی قلعه سردار اسعد بختیاری در جونقان، قلعه امیرمفخم دزک، قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه چالشتر، پل مصلی بروجن، موزه فرخشهر، دشت زرین و ملک آباد شهرستان کوهرنگ و پل ارمند لردگان برگزار می شود.
بهمن عسگری سوادجانی، احیای خرده فرهنگ ها و پاسداشت فرهنگ ناملموس هر منطقه را از اهداف اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: در هریک از این نوروزگاه ها آداب و رسوم و آیین های بخصوص همان منطقه اجرا می شود.
وی ادامه داد: برپایی سیاه چادر، اجرای آواها و نواهای محلی، گویش های بومی، رقص محلی، چوب بازی، معرفی پوشش محلی، طبخ غذاهای سنتی و بومی، شاهنامه خوانی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از برنامه های پیش بینی شده در طرح نوروزگاه است.
عسگری سوادجانی با اشاره به استقبال مردم محلی و گردشگران نوروزی از نوروزگاه ها، اظهارکرد: اجرای این طرح تا 13 فروردین در استان ادامه دارد.
از سوی دیگر نوروزگاه ها فرصت خوبی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد تا با فرهنگ و هنر اقوام مختلف آشنا شده و لحظات خوبی را سپری کنند.
کباب بختیاری، شله بریان، نان کاکولی، نان یوخا، آش شنگ و موچه ، انواع دمنوش ها و شربت ها جزو غذاهای محلی این استان به شمار می رود که بی شک گردشگران از خوردن آن لذت خواهند برد.
شنیدن موسیقی بختیاری و آواها و گویش های بومی هریک از اقوام استان نیز می تواند برای گردشگران جذاب و دلنشین باشد.
چهارمحال و بختیاری استانی در دل دامنه های سرسبز زاگرس با مردمانی مهمان نواز و با طبیعت بکر و آسمانی آبی میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است.
گزارشگر: خاطره حسین زاده** انتشاردهنده :مرتضی شاهوردی
7363/6199
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.