به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای با طبیعت بکر دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری است که می تواند در همه فصول سال به ویژه بهار و تابستان میزبان گردشگران باشد.
چهارمحال و بختیاری دارای یک درصد از وسعت ایران و از لحاظ وسعت بیست و ششمین استان کشور است. شهرکرد، مرکز این استان مرتفع ترین شهر در بین مراکز استانی بوده به همین سبب این شهر به بام ایران شهرت یافته است.
گردشگران و مسافران نوروزی با سفر به چهارمحال و بختیاری ضمن آنکه می توانند در مناظر طبیعی و بکر این استان آرامش بهاری را تجربه کنند، می توانند با خرید سوغات و صنایع دستی این استان لذت سفر خود را تکمیل کرده و با فرهنگ و هنر این مرز و بوم بیش از پیش آشنا شوند.
* گز بلداجی
از شیرینی های اصیل ایرانی است که از ترکیب شکر، سفیده تخم مرغ، مغز پسته، بادام، گلاب و هل تهیه می شود. شهر بلداجی شهرستان بروجن در فاصله 50 کیلومتری شهرکرد قرار دارد که معروف ترین تولیدکننده گز در ایران است و به عنوان پایتخت گز ایران شناخته شده است.
بلداجی با تولید گز با کیفیت و با بدست آوردن بازارهای داخلی و خارجی به عنوان قطب نخست و پایتخت تولید گز در کشور مطرح شده به گونه ای این شهر سالانه یک سوم گز ایران را تولید و روانه بازار می کند. گز بلداجی علاوه بر تامین بازارهای داخلی، به کشورهای خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه صادر می شود.
هم اکنون یکصد کارگاه تولید گز در این شهرستان فعال است که گزهای آردی، لقمه ای، سکه ای، رژیمی، مغز پسته، زعفرانی و مغز بادام تولید می کنند.
* بادام
این استان یکی از مساعدترین مناطق برای کشت بادام است. این استان با تولید 15 درصد بادام کشور رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.
بیشترین تولید استان مربوط به شهرستان سامان بوده که شامل اراقام مامایی، ربیعی، شاهرودی، سنگی، محبی و سفید است.
بادام مامایی از انواع صادراتی است که بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده و به کشورهای خلیج فارس و به ویژه هندوستان صادر می شود.
* عسل
کندوداران استان یکی از مرغوب ترین عسل های کشور را تولید می کنند. از دلایل کیفیت بالای عسل این استان پوشش گیاهان غنی و رطوبت پایین منطقه است. عسل گون بیشترین تولید را در این میان به خود اختصاص داده است.
کوهرنگ، بروجن، لردگان و سامان تولیدکنندگان اصلی عسل در استان به شمار می روند.
* قارا ( قرقوروت)
یکی از فراورده های لبنی و ترش است که از دوغ یا ماست تهیه می شود و معمولا سیاه یا قهوه ای است. شهرکرد از مراکز مهم و اصلی تولید قارا در کشور است.
نوع دیگری از قارا وجود دارد که برخلاف نوع رایج آن که ترش است، مزه شیرینی دارد و به قارا بشکن شهرت دارد که از آب پنیر تهیه می شود و رنگ روشنی دارد.
* صنایع دستی
از مهمترین صنایع دستی این استان می توان به قالی، نمد، گلیم، خاتم، قفل چالشتر، گبه، کلاه نمدی، سرمه دوزی و ساخت سازهای ملی اشاره کرد.
قالی: مهمترین صنعت دستی استان که سابقه دیرینه ای داشته و دارای معروفیت جهانی است هنر قالی بافی است که مشهورترین آن در استان قالی چالشتر و مهمترین نقوش آن خشتی، سرو، کاج، گل مینا، لچک، ترنج، قابی، بی بی بافی، گلدانی با حاشیه های زیبا است.
استان با دارا بودن یکصد هزار بافنده قالی، چهل هزار دار قالی و تولید سالانه چهارصدهزار مترمربع فرش مرغوب از قطب های تولید قالی در کشور به شمار می رود.
فرش استان به واسطه استفاده از رنگ های سنتی و طبیعی، مواد اولیه مرغوب و دارا بودن طرح ها و نقوش بسیار متنوع از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است.
قفلسازی: از رشته های بومی و کهن استان محسوب می شود که تا چند دهه قبل قفل های با کاربردهای مختلف ساخته و استفاده می شد. ورود قفل های خارجی و صنعتی از یک طرف و قیمت پایین و سهولت استفاده از آنها از طرف دیگر باعث شد که تولید گسترده این محصول دست ساز محدود گردد. نمونه متقدم و متاخر این قفل ها زینت افزای موزه های داخل و خارج کشور است.
نمدمالی: این رشته از هنرهای صناعی از قدمت و سابقه بالایی در استان برخوردار است. اقلیم سرد، کوهستانی بودن منطقه، دوره طولانی سرما و همینطور وفور مواد اولیه باعث شد مردم منطقه از زمان اسکان به فکر زیرانداز و تن پوش گرم باشند به همین دلیل نمدمالی به عنوان جز لاینفک زندگی روزمره مردم تا دهه قبل وجود داشت.
تولیدات نمدی در استان از زیبایی، ظرافت، استحکام و مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار است و به علت خاصیت ضد رطوبت مورد استفاده فراوان است. انواع زیرانداز، کلاه، شنل های چوپانی، جلیقه نمدی، شال نمدی و کیف شامل محصولات نمدی است.
گزارشگر: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.