اگر چه مانند آن قدیم ندیم ها خبری از خانه های کاهگلی برای سفید کردن دیوارها نیست ، اما مردم همین خانه های سنگی و سیمانی را نیز در استانه نوروز گرد گیری می کنند و گرد و خاک از چهره خانه خویش بر می دارند.
بازار در آستانه سال نو مملو از جمعیت می شود و همین یکی دو روز اسباب فروش برای مغازه دارانی است که یکسال به انتظار فروش شب عید نشسته اند.
مردم چهارمحال و بختیاری بنا بر یک سنت دیرین که دارند، در شب عید یا آخرین شب سال اقدام به برپایی برنامه های دسته جمعی و دور هم می کنند که یکی از این برنامه ها پخت غذای شور است.
شب عید نوروز در مناطقی مانند اصفهان و چهارمحال و بختیاری با آیین های خاصی همراه بوده است که در این استانها به شب عید نوروز شب یا شب'علفا ' گفته می شود.
در این شب زنان خانواده به طبخ غذاهای ویژه شب عید می پردازند که 'کوفته ریزه ' یکی از رایج ترین غذاهای شب عید است و مانند ماهی دودی یا قیمه ماهی مناطق شمالی و جنوبی ایران از اعتبار بالایی در نزد خانواده ها برخوردار است.
غذای کوفته ریزه با گوشت یا ماهی یا مرغ بریان شده همراه با سبزی های خوشبو خوش طمع طبخ می شود و یکی از غذاهای شور در طول سال محسوب می شود که با استقبال اعضای خانواده همراه می شود.
مردم در این شب برای شادی ارواح درگذشتگان خود اقدام به پختن نوعی شیرینی شبیه به حلوا می کنند که هنوز هم در بین برخی از مردم بختیاری نیز پخت ' حلوا علفی' در بین مردم در ایام باقی مانده از سال تا فرارسیدن نوروز ، مرسوم است.
برپایی ' عید اموات ' (فرهور) یکی از مهمترین جشنهای شب عید نوروز باستان بود، که در برخی از مناطق کشور در ایام نوروز برپا می شد که هنوز عید اموات پیش از آغاز تحویل سال نو در برخی از نقاط این استان برگزار می شود، مردم با سبزه و گل و شیرینی به زیارت اهل قبور می روند.
در این جشن مردم بر این باور بودند که در پنج روز پایانی سال اموات و درگذشتگان شان از آسمان به روی زمین می آمدند، به همین جهت مردم اقدام به خانه تکانی می کردند.
زنان خانه پس از خانه تکانی و برپایی'مهمانی درگذشتگان ' و کشت سبزه از گندم و دیگر حبوبات ،در شب نوروز اقدام به برپایی جشن هفت سینی یا هفت چینی می کنند که در این آیین که عدد هفت برای ایرانیان بسیار تقدس دارد، هفت طبق یا سینی از میان سکه،سرکه،سمنو،سیب، سنجد، سوهان، سنبل ، سبزه ، سنگک ،سیاه دانه و سماق را که هرکدام از آنها نمادی از زندگی ، آرامش ، ثروت ، عشق ، جاودانگی ، برکت کشاورزی و شوری بود، را به همراه قرآن ، ماهی ، آیینه و شانه بر سفره های خود می گذاشتند.
استفاده از تخم مرغ در سفره های هفت سین نیز به منزله پایداری کره زمین و کهکشان ها بوده و پس از چیدن سفره هفت سین که به صورت آیین خاص و با حضور بزرگان قوم برپا می شد، هفت قلم آجیل و خشکبار نیز در کنار سفره هفت سین چیده می شد.
به هنگام تحویل سال نو نیز کودکان و نوجوانان پایی کوبان و دست افشان به طرف خانه بزرگان می رفتند و عیدانه دریافت می کردند و یکی از سنتهای فراموش شده نوروز در ایران ، آیین ' حاجی فیروز' که ترکیب و تلفیقی از اسلام (حاج) و فیروز (ایران) بوده، می باشد.
به گزارش ایرنا،هنوز هم بسیاری از خانواده ها چهارمحال وبختیاری در شب نوروز اقدام به پخت غذاهای محلی می کنند و بیشتر این غذاها طمع شوری دارد.
گزارش از محمود رییسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.