به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه مرکز چهارمحال و بختیاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد تاکید کرد: این میزان فرسایش در دنیا 5 تن در هر هکتار و در ایران 15 تن است.
وی افزود: به همین منظور باید ضرورت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری با هدف حفظ منابع آب و خاک چهارمحال و بختیاری در اولویت قرار گیرد.
محمدی مقدم تصریح کرد: البته این در حالی است که چندی پیش معاون آب و آبفا وزارت نیرو در سفر به چهارمحال و بختیاری اجرای پروژه های آبخیزداری در این استان را غیرضروری اعلام کرد در حالی که فرسایش خاک باعث انباشت گل و لای پشت سدها می شود.
وی یادآور شد:از این رو اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری با هدف حفظ منابع آب و خاک چهارمحال و بختیاری حتی از احداث سدهای بتنی برای استان از اهمیت بیشتری برخوردارست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: احداث سدهای بتنی نقش مهمی در دخیره طولانی مدت آب و تقویت سفره های زیرزمینی ندارد اما اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در این زمینه مطلوب تر است.
وی گفت: همانطور که مسئولان در سطح ملی برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می کنند، باید در راستای پلمپ چاه های غیرمجاز نیز فعال شوند.
محمدی مقدم تاکید کرد: هم اینک فرونشست زمین به علت کاهش سطح سفره های زیرزمینی در دشت ها به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولان محسوب می شود.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا در صورت فرونشست چهار میلیمتری زمین حالت بحران اعلام می شود و این در حالیست که سطح فرونشست زمین در ایران به 56 سانتیمتر رسیده که بسیار نگران کننده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مسئولان ملی باید برای جلوگیری از افزایش این مشکل و اتخاذ تدابیری برای رفع آن تلاش و راهکارهای علمی را ارائه کنند.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اهمیت بیشتر خاک نسبت به آب یادآور شد: منابع آب را می توان احیا و تجدید کرد اما در مساله فرسایش و از بین رفتن خاک راه علاجی ندارد.
محمدی مقدم به ریزگردهای اخیر و بحران آب و هوایی در خوزستان اشاره و اظهار کرد: به منظور جلوگیری از افزایش این مساله و شیوع آن در نقاط دیگر کشور باید به استان های دارای کانون ریزگردها توجه ویژه و جدی شود.
وی چهارمحال و بختیاری را یکی از کانون های مورد تهدید ریزگردها در کشور دانست و گفت: توجه ویژه به مرغزار شهرکرد و احیای آن می تواند در کاهش ریزگردها و بهبود شرایط آب و هوایی نقش جدی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، 15 اسفند به عنوان آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری نامگذاری شده است.
بروز پدیده خشکسالی از 9 سال گذشته تاکنون در چهارمحال و بختیاری علاوه بر کاهش منابع آبی، افت سفره های زیرزمینی و خشک شدن افزون بر 60 درصد قنات ها و چشمه ها در این استان باعث افزایش ریزگردها و گرم شدن هوا شده است.
اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری، صرفه جویی در مصرف آب، تجهیز زمین های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین و استفاده از گیاهان کم آب بر و دیم از مهمترین راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.