به گزارش ایرنا، سیامک مشرف روز یکشنبه در همایش روز مهندس در جمع دانشجویان مهندسی دانشگاه شهرکرد، مکان یابی برخی از طرح های عمرانی در گذشته را جفا در حق مردم استان بخصوص شهروندان شهرکرد خواند.
وی اظهار کرد: فرودگاه شهرکرد نمونه ای بارز از این نمونه طرح ها است که به دلیل جانمایی نامناسب، علاوه بی اثر شدن مرغزار حاصلخیز شهرکرد، منجر به ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی شده و امکان توسعه آن نیز وجود ندارد.
مشرف تصریح کرد: این در حالی است که اگر این طرح بدون تعصب های قومی در شهر سفید دشت بروجن(60کیلومتری مرکز استان) اجرا می شد عملکرد بهتر و منظم تری داشت.
مشرف ادامه داد: برج های دو قلوی شهرکرد نیز طراحی مکان و مهندسی شهرسازی مناسب نداشته است و در محلی نامناسب جانمایی شده است که معضل ترافیک در سطح شهر را دو چندان می کند در حالی که براساس اصول شهرسازی تمامی فضاهای آلوده کننده و ترافیک ساز باید به خارج از شهر منتقل شود.
وی افزود: مکان یابی یادمان تپه نورالشهدای شهرکرد و طرح های حاشیه پل زمانخان سامان از دیگر نمونه های بارز کم توجهی به اصول شهرسازی است.
مشرف، مشکل طرح های جامع شهرسازی استان را از دیگر معضلات این حوزه دانست و افزود: طرح های جامع توسط مشاورانی تدوین می شود که به صورت سنتی انتخاب می شوند و تخصص لازم در زمینه مکان یابی را ندارند، از این رو تجدید نظر مسئولان در انتخاب مشاوران ضروری است.
وی در ادامه با تشریح شرایط ساخت و ساز در ایران نسبت به دیگر کشورها بیان کرد: در حالی عمر مفید ساختمان در کشور 30 سال برآورد می شود که این رقم در کشورهای پیشرفته به دلیل اجرای قوانین و مقررات ساختمان سازی بین 50تا 70 سال است.
وی ادامه داد: این در حالی است که طبق مطالعات در صورتی که اگر یک سال به عمر ساختمان ها در کشور افزوده شود حدود سه هزار میلیارد دلار در هزینه های ساختمان سازی صرفه جویی می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری در ادامه واقعه فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو در تهران را زنگ هشداری برای رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان عنوان کرد و افزود: مدیریت این حادثه نه چندان عظیم حدود 10 روز به طول انجامید در حالی که پایتخت مستعد وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله است باید برای وقوع فجایع بسیار عظیم تر و مدیریت این بحران ها چاره ای اساسی اندیشید.
مشرف تصریح کرد: در ساختمان سازی کشور کمبودی در مقررات ملی وجود ندارد بلکه نکته مهم و تنها مشکل این حوزه عدم رعایت و حمایت از اجرای این قوانین است.
وی با بیان وجود مبحث 22 و سه در مقررات ملی و قانون نظام مهندسی ساختمان به منظور مراقبت و نگهداری از سازه ها بخصوص در برابر آتش سوزی اظهار کرد: در صورت اجرای این قوانین ، طومار استفاده از ساختمان های فرسوده به طور کامل در کشور برچیده می شود.
مشرف تصریح کرد: برای پیشگیری از وقوع فجایع بیشتر، مسئولان باید مسایل ساختمان سازی را بصورت تخصصی و توسط افراد متخصص بررسی کنند.
وی، در ادامه به فعالیت چهار هزار و 370 نفر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اشاره کرد و گفت:هم اکنون 14دفتر نمایندگی در سطح شهرهای استان در حال ارائه خدمات لازم به شهروندان است.
وی از دانشجویان رشته های مهندسی دانشگاه شهرکرد خواست با عضویت در سازمان نظام مهندسی، ضمن استفاده از تجربیات نیروهای پیشکسوت،یاریگر این سازمان در ارائه خدمات خود باشند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این همایش اظهار کرد: پیوند ناگسستنی بین اخلاق و مهندسی از ضروریات این رشته است چراکه اگر در اجرای طرح های مهندسی اخلاق به عنوان رکن اصلی دیده نشود، رویارویی با فجایع بشری امری حتمی است.
سید نعیم امامی افزود: ساخت بمب های اتمی و شیمیایی و استفاده از آن در جنگ ها و نبردهای بیولوژیک (استفاده از عوامل بیولوژیک نظیر باکتری، قارچ و ویروس ها در حمله به دشمن) در دوره های گذشته دلیلی بر این ادعاست.
وی در ادامه توسعه کشورهای پیشرفته را ناشی از سرمایه گذاری و توجه ویژه به قشر مهندس دانست و افزود: برای رشد کشور باید توجه به مهندسی تنها به جذب و پذیرش اشباع شده دانشجو در دانشگاه ها بدون توجه به نیاز بازار ختم نشود.
امامی با بیان این که فرصت استخدام دولتی در ادارات و دستگاه های اجرایی با طرح های کوچک سازی دولت روبه اتمام است اظهار کرد: دانشجویان رشته های مهندسی به جای تصاحب کرسی های اداری باید برای کارآفرینی تدبیری بیاندیشند.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری با برخورداری از 21 ناحیه و شهرک صنعتی، یکهزار و 180واحد دارای پروانه بهره برداری که حدود 850 واحد آن فعال است وکسب رتبه 21صنعتی کشور،ظرفیت بالقوه ای در استفاده از توان دانشجویان متخصص رشته های مهندسی داراست.
امامی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت در تفاهم نامه ای که با دانشگاه شهرکرد منعقد کرده، آماده همکاری با دانشجویان برای بازدید از صنایع و دریافت ایده و نظرات آنان است.
وی با بیان این که گرامیداشت روز مهندس(پنجم اسفندماه) مدتهاست تنها به جشن مهندسی رشته های ساختمانی ختم می شود از دانشجویان تمامی رشته های مهندسی دانشگاه شهرکرد خواست برای گرامیداشت این روز فعالتر عمل کنند.
امامی همچنین نامگذاری روز مهندس همزمان با زاد روز خواجه نصیر الدین طوسی را نشانه تلاش و همت تیم سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال وبختیاری دانست و درج تاریخچه این نامگذاری در منابع اطلاعاتی رسمی کشور را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، در پایان این همایش از چند تن از استادان مشاور انجمن های علمی دانشگاه شهرکرد در رشته های مهندسی برق، مکانیک، عمران، مواد و کامپیوتر و جمعی از دانشجویان فعال دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از هشت هزار دانشجو در 161 رشته تحصیلی شامل 52 رشته کارشناسی، 68 رشته کارشناسی ارشد،40 رشته دکتری تخصصی ، یک‌ رشته دکتری حرفه‌ای و 28 رشته تحصیلی در پردیس دانشگاهی این دانشگاه شامل 13 رشته کارشناسی ارشد و 15 رشته دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند که یکهزار و 800 نفر از این تعداد را دانشجویان رشته های مهندسی شامل می شوند.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی ** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.