به گزارش ایرنا، رحیم میدانی روز پنجشنبه در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به همین منظور ساکنان روستاهای واقع در مخزن سدها، علاوه بر بلاتکلیفی از خدمات رسانی و انجام امور عمرانی محروم می شوند.
وی افزود: البته وزیر نیرو دستور تعیین تکلیف زمین های واقع در مخزن سدها را پیش از اجرا داده، اما این موضوع جدی گرفته نشده است.
میدانی ادامه داد: این مشکل در سطح ملی نیز مطرح است و برای رفع آن باید از منابع داخلی استفاده شود و حتی نمی توان از فاینانس به منظور تعیین تکلیف زمین های واقع در مخزن سدها استفاده کرد.
وی یادآور شد: اثرات خشک شدن برخی منابع آبی شهرستان کوهرنگ مانند دشت زرین و چشمه مروارید که ناشی از حفر تونل سوم کوهرنگ است، از سوی گروه کارشناسی به صورت تخصصی بررسی مجدد و نتیجه آن اعلام می شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار کرد: انجام عملیات پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و پر شدن مخزن سدها در نقاط مختلف کشور با حفظ حقآبه ها صورت می گیرد.
وی وجود چاه های آب غیرمجاز را یکی از مهمترین مشکلات کشور دانست و گفت: تعداد چاه های آب غیرمجاز در چهارمحال و بختیاری زیاد نیست.
میدانی کاهش منابع زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور را باعث فرونشست زمین اعلام و تاکید کرد: برداشت آب به صورت غیرمجاز برای کشاورزان دارای مجوز قانونی مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
وی افزود: تسریع در روند اجرایی پروژه انتقال آب بن – بروجن در چهارمحال و بختیاری و بهره برداری سریع تر از این پروژه جزو اولویت های وزارت نیرو محسوب می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بدنبال حفر تونل سوم کوهرنگ برخی منابع آبی این شهرستان مانند چشمه مروارید و دشت زرین خشک شده است.
قاسم سلیمانی دشتکی تصریح کرد: تاثیر حفر تونل سوم کوهرنگ بر خشک شدن برخی منابع آبی این شهرستان می تواند حضور تیم کارشناسی تخخصی و خبره از سوی وزارت نیرو موضوع بدون دخالت شرکت آب منطقه ای استان های دیگر بررسی شود.
وی اظهار کرد: براساس توافق های صورت گرفته در گذشته با مسئولان وزارت نیرو قرار شده تا حقآبه چشمه ها و منابع آب خشک شده ناشی از حفر تونل سوم کوهرنگ مشخص و تامین شود.
وی با اشاره بالا بودن میزان فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در حفظ منابع آب و خاک این استان و استان های زیردست ایفا می کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود سهم این استان از حوضه زاینده رود را 238 میلیون متر مکعب اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که اکنون تنها مجوز برداشت آب برای 218 میلیون متر معکب صادر شده است.
وی گفت: در چهارمحال و بختیاری نه تنها اضافه برداشتی از حوضه زاینده رود وجود ندارد، بلکه این استان 19 میلیون متر مکعب برداشت آب دیگر هم طلبکار است.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: در صورت شناسایی برداشت های احتمالی مازاد از مجوزهای صادره در حوضه آبی زاینده رود، مسئولان استان با متخلفان به شدت برخورد می کنند.
وی افزود: امسال برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی منابع آبی زاینده رود در چهارمحال و بختیاری 36 میلیارد ریال از منابع مختلف اختصاص داده شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: وزارت نیرو باید هرچه سریع تر نسبت به سردرگمی کشاورزان دارای مجوز حوضه زاینده رود اقدامات لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به ضرورت تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح انتقال آب بن – بروجن در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: با اجرای این پروژه 460 هزار نفر از مردم استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته از سوی مدیریت استان این پروژه امسال یکهزار و 930 میلیارد ریال اعتبار دارد.
با اجرای پروژه انتقال آب بن – بروجن 460 هزار نفر از جمعیت چهارمحال و بختیاری از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می شود.
حفر تونل سوم کوهرنگ به منظور انتقال بخشی از آب کارون به زاینده رود، در سال های گذشته باعث خشک شدن برخی منابع آبی این شهرستان مانند چشمه مروارید و دشت زرین شده است.
مردم منطقه بیرگان واقع در مخزن سد تونل سوم کوهرنگ سال هاست که بلاتکلیفند و از خدمات رسانی در بخش های مختلف و انجام امور عمرانی محروم هستند.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7362/2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.