مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از عشایر خواست تا هر چه سریعتر مناطق سردسیر استان را ترک و اقدام به کوچ کنند تا در صورت بروز بارش و یا افزایش سرما دچار مشکل نشوند و از بروز خسارت به عشایر جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پایان شهریورماه تقویم کوچ عشایر از مناطق سردسیر به گرمسیر بود، گفت: تاکنون ۹۰ درصد عشایر استان به مناطق گرمسیر و قشلاقی کوچ کرده‌اند.

به گزارش  جماران، یحیی حسین‌پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کوچ عشایر استان از اواخر شهریورماه آغاز شد و بیشتر مقصد عشایر کوچرو به سمت استان خوزستان است و عشایری که تاکنون اقدام به کوچ به سمت مناطق گرمسیر نکرده‌اند از برای تامین علوفه و خوراک دام خود از علوفه مزارع استفاده می‌کنند و هیچ‌گونه خدمات از جمله آرد، علوفه و ارزاق بین عشایری که در زمان رسمی کوچ اقدام به کوچ نکرده باشند، ارائه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای زمان حضور عشایر در چهارمحال و بختیاری ماهانه بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن آرد یارانه‌ای بین آنان توزیع شد و هم‌اکنون توزیع ارزاق و آرد بین عشایر در مناطق گرمسیری انجام می‌شود و تنها توزیع ارزاق بین عشایر درون کوچ داخل استان انجام می‌شود.

حسین‌پور با اشاره به اینکه ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر جمعیت در استان مستقر می‌شوند، گفت: عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

وی از عشایر خواست تا هر چه سریعتر مناطق سردسیر استان را ترک و اقدام به کوچ کنند تا در صورت بروز بارش و یا افزایش سرما دچار مشکل نشوند و از بروز خسارت به عشایر جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سالانه ۲۲ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید می‌شود، گفت: برای حمایت از تولیدات عشایر به خصوص حمایت از دامداری و دامپروری عشایر امسال بیش از ۴۵ تن گوشت دام مازاد عشایر خریداری شد.

به گفته وی،هم‌اکنون عشایر استان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک دارند که سالانه بیش از یک هزار تن پشم، ۳۵هزار تن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه هفت میلیون لیتر نفت سفید و ۳۷۰ هزار عدد سلیندر گاز بین خانواده‌های عشایری استان توزیع می‌شود و برای بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز امسال ۹۸۵ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر استان توزیع شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.