شیوع ویروس کرونا با وجود همه پیامدهای منفی، نگرانی‌ها و غم جانکاهی که در از دست دادن تعدادی از هموطنان به دنبال داشت، اما خالی از شایعه و حواشی نیز نبود و از همان روزهای ابتدایی با طرح شایعاتی نظیر تاثیر مصرف برخی مواد غذایی و الکل صنعتی و استعمال موادمخدر در مقابله با ابتلا به ویروس کرونا، سلامتی برخی از مردم را به خطر انداخت.

تحقیقات و مطالعات علمی بسیاری در حال انجام است تا زوایایی از این ویروس نوظهور آشکار شود، تا بتوان در مقابله با آن اقدامات موثرتری انجام داد، اما هنوز بسیاری از این تحقیقات به نتیجه قطعی نرسیده است و متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت در اظهارنظرهای خود به جز توصیه‌های بهداشتی فردی و اجتماعی که به قطعیت رسیده است، اظهارنظرهای قطعی در رابطه با جزییات نحوه عملکرد این ویروس ارائه نمی‌دهند.

یکی از موضوعاتی که به تازگی در خصوص راه‌های انتقال ویروس کرونا در سطح جامعه مطرح شده است، آلودگی دود سیگار افراد مبتلا به ویروس کرونا است.

از یک سو افراد غیرسیگاری نسبت به این موضوع حساسیت به خرج داده و عنوان می‌کنند که افراد ناقل ویروس کرونا که سیگاری هستند می‌توانند برای آنها خطرآفرین باشند و آنها که امکان دوری از دود سیگار برایشان میسر است، از چنین فضایی دوری می‌کنند، اما برخی هم هستند که به ناچار مجبورند دود سیگار را تحمل کنند و علاوه بر اینکه باید اثرات مخرب آن را بر سلامتی خود به جان بخرند در معرض خطرات احتمالی ناشی از انتقال ویروس کرونا نیز قرار می‌گیرند.

شهروندان و شایعاتی در خصوص دخانیات و کرونا 

یک شهروند غیرسیگاری، با اعلام نگرانی خود در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:در رسانه‌ها و فضای عمومی جامعه صحبت‌هایی در خصوص اینکه افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند شنیده‌ام، اما نگرانی زمانی برای افراد غیرسیگاری بیشتر می‌شود که افراد سیگاری مبتلا به ویروس کرونا، علائمی نداشته باشند و ناقل ویروس در سطح جامعه باشند.

اکبر جعفری افزود: هر یک از ما ممکن است دست‌کم روزانه با یک فرد سیگاری مواجه ‌شویم و اگر فرد سیگاری توجهی به سلامتی دیگران نداشته باشد و در محیط‌ عمومی اقدام به کشیدن سیگار کند و از طرف دیگر ناقل ویروس هم باشد، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

وی ادامه داد:هر چند در روزهای کرونایی بسیاری از افراد رعایت بهداشت را می‌کنند و ماسک و دستکش می‌پوشند، اما هستند افرادی که نه تنها ماسک نمی‌زنند بلکه در محیط‌های عمومی نیز سیگار می‌کشند که این موضوع باعث اذیت و آزار دیگران و به خطر افتادن سلامت آنها می‌شود.

این شهروند شهرکردی بیان داشت: حتی اگر دود سیگار هم عامل انتقال دهنده کرونا نباشد اما رعایت بهداشت عمومی و حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که افراد از استعمال سیگار در فضاهای عمومی و به ویژه در چنین شرایط سخت کرونایی به جد خودداری کنند.

افراد سیگاری در روزهای کرونایی بیشتر مراعات حال دیگران را بکنند

خانم احمدی از دیگر شهروندان شهرکردی است که روزانه در معرض دود سیگار قرار دارد و مجبور است خطرات ناشی از آن را تحمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دود این سیگار ناقل ویروس کرونا باشد و ممکن است سلامتی‌اش را به خطر بیندازد، گفت: چاره‌ای جز تحمل این شرایط ندارم و به خاطر شرایط کاری که دارم نمی‌توانم تغییری در این شرایط بدهم.

وی خاطر نشان کرد:به این موضوع فکر نکرده بودم که دود سیگار می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد اما اگر این موضوع صحت داشته باشد نگران می‌شوم و باید فکری برای این شرایط بکنم.

این بانوی شهرکردی خاطر نشان کرد: زنان و کودکان بسیاری به واسطه دود سیگار اطرافیانشان در معرض بیماری‌های قلبی و ریوی قرار دارند و آنها چاره‌ای جز تحمل این شرایط ندارند و ای کاش افراد سیگاری جدای از اینکه به فکر سلامتی خود، کمی هم به آسایش و سلامتی اطرافیان خود فکر می‌کردند.

اما از سوی دیگر افراد سیگاری اظهاراتی خلاف عقیده و نظر دیگر افراد جامعه دارند.

غلامرضا، یکی از شهروندان میانسال شهرکردی که سالها سیگار دود کرده است، در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه سیگار خطرات و مضرات بسیاری بر سلامتی افراد دارد، اما در موضوع کرونا بر عکس است، آیا شما تا به حال شنیده‌اید که یک فرد معتاد یا سیگاری به ویروس کرونا مبتلا شده باشد؟

این شهروند شهرکردی رعایت حقوق دیگران را بسیار مهم دانست و گفت: افراد سیگاری حق ندارند در مکان‌هایی که افراد غیرسیگاری حضور دارند اقدام به مصرف سیگار کنند و خود من همیشه تلاش کردم سیگار را در محیط باز بکشم و دیگران را با دود آن  اذیت و آزار نکنم.

غلامرضا افزود: موضوعی که در بین افراد سیگاری این روزها بسیار نقل قول می‌شود، این است که افراد سیگاری کمتر از دیگران در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند که البته ممکن است صحت هم نداشته باشد و این اطمینان خاطر، خطرآفرین شود.

اما جدای از عقاید ضد و نقیضی که در خصوص این موضوع در سطح جامعه وجود دارد، یافته‌های پزشکی نیز تاکنون در این خصوص که آیا افراد سیگاری کمتر یا بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند هنوز نظر علمی دقیق و قطعی ارائه نکرده است، اما در خصوص انتقال ویروس کرونا از طریق دود سیگار تحقیقاتی در کشور انجام شده است.

احتمال انتقال کرونا از طریق استنشاق دود دخانیات وجود دارد

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین خصوص اعلام کرده است: احتمال انتقال کرونا از طریق استنشاق دود دخانیات وجود دارد.

این موسسه در آخرین تحقیقات علمی خود تاکید کرده است: هنگام مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، تعداد زیادی از ذرات در هوا تولید می‌شود که ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف‌کننده به کرونا، این ویروس در هوا منتشر و بیماری به اطرافیان منتقل شود.

در یافته‌های علمی این موسسه تصریح  شده است: قطرات ریزی که از تنفس افراد در هوا شناور می‌شوند، می‌توانند ویروس کرونا را گسترش دهند و در امکان و فضاهای سربسته که امکان مصرف دخانیاتی مثل قلیان وجود دارد، ویروس‌ها از طریق وسایل مشترک  و هوای آلوده به راحتی منتقل می‎شود.

یک پزشک در چهارمحال و بختیاری نیز بر پایه مطالعه تحقیقات علمی دانشمندان در خصوص احتمال انتقال ویروس کرونا از دود سیگار به دیگر افراد جامعه، توضیحاتی به خبرنگار ایرنا ارائه داد.

دکتر محمود جاوید اظهار داشت: چنانچه فرد سیگاری مبتلا به ویروس کرونا باشد و دهانش را به نی قلیان بزند و یا سیگار خود را به فرد دیگری بدهد، می‌تواند انتقال دهنده ویروس باشد اما به صرف دود سیگار نمی‌توان چنین ادعایی را تایید کرد.

رعایت بهداشت فردی از سوی افراد سیگاری و غیرسیگاری تفاوتی ندارد

این پزشک تصریح کرد: آنچه می‌توان گفت این است که بین تنفس فرد سیگاری و فرد غیرسیگاری از نظر آلودگی به ویروس کرونا تفاوتی وجود ندارد اما چنانچه فرد سیگار مبتلا به ویروس کرونا باشند، سرفه، عطسه و انتشار قطرات آب دهان وی در فضا همانند افراد غیرسیگاری می‌تواند انتقال دهنده ویروس کرونا باشد.

جاوید، با بیان اینکه ویروس کرونا همچنان ناشناخته است و بررسی زوایای مختلف عملکرد این ویروس نیازمند تحقیقات پژوهشی است، افزود: به طور کلی می‌توان توصیه کرد که افراد در هر شرایطی باید نسبت به رعایت بهداشت فردی، پوشیدن ماسک و دستکش اهتمام جدی داشته باشند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از خود در برابر ابتلا به این  ویروس محافظت  کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.