رشته ورزشی دوچرخه‌سواری به دلیل اینکه یک رشته انفرادی است و تمرینات آن در خانه نیز قابل اجراست، از سوی برخی از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش در روزهای شیوع کرونا و قرنطینه خانگی مورد توجه بیشتری قرار گرفت. 

کارشناسان عقیده دارند، رکاب‌زدن توان عمومی فرد و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد، به همین خاطر به نظر می‌رسد در این شرایط کرونایی باید به این وسیله تک سرنشین بیشتر توجه کرد، افراد می‌توانند برای رفت و آمدهای ضروری دوچرخه را جایگزین خودروهای شخصی خود کنند.

علی جلالی‌مقدم از شهروندان شهرکردی که این روزها مسیر رفت و آمد خود را از خانه تا محل کار با دوچرخه طی می‌کند، به خبرنگار ایرنا گفت:در این روزهای بشدت استرس‌زا بهتر است که از دوچرخه به جای خودروهای عمومی و تاکسی‌های درون شهری استفاده کرد، زیرا مجبور فرد نیست که پشت چراغ قرمز و ترافیک بماند و همین‌طور می‌توان مسیر خود را از محل‌های خلوت و حاشیه‌های معابر اصلی انتخاب کند.

این شهروند که به گفته خود، بیش از ۱۰ سال است که دوچرخه‌سواری را به عنوان فعالیت ورزشی‌اش انتخاب کرده است، ادامه داد:با دوچرخه خود به خود، فاصله مناسب جهت پیشگیری از کرونا رعایت می‌شود و از این بابت نگرانی ندارم، همین طور در طول مسیر رفت و برگشت از دستکش و ماسک استفاده می‌کنم.

جلالی‌مقدم،که دانشجوی سال آخر پزشکی نیز است در رابطه با فعالیت ورزشی به خصوص در این روزها تصریح کرد: به طور کلی فعالیت‌های ورزشی هوازی برای بهبود و سلامت قلب و عروق و دستگاه تنفسی و سیستم‌های متابولیکی بدن بسیار مفید است.

این دانشجو گفت: براساس اعلام نظر پزشکان فشار خون و قند خون بالا بیماری‌های زمینه‌ای هستند، که اگر فرد مبتلا به کرونا شود، احتمال مرگ در این افراد بسیار بالا است.

جلالی‌مقدم معتقد است: هیات دوچرخه‌سواری استان و شهرداری با تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویج دوچرخه‌سواری می‌تواند جایگاه اصلی این ورزش را به عنوان یک فرهنگ و یک مدل حمل و نقل شهری نهادینه کنند.

این شهروند در ادامه تصریح کرد:شهرداری می‌تواند دوران شیوع  کرونا را تبدیل به یک فرصت خوب کند و از این فرصت، گام‌های جدی‌تری برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری بردارد. 

به گفته وی، شهرداری با معرفی مزایای این وسیله نقلیه سبک و ساده، هم شهروندان را در این روزها تشویق به استفاده از دوچرخه به جای تاکسی و خودروهای شخصی می‌کند و هم فرهنگ دوچرخه سواری را در جامعه گسترش می‌دهد.

وی افزود:البته معرفی مزایای دوچرخه‌سواری تا زمانی که زیرساختهای شهری و معابر برای تردد آن مهیا نباشد، به نتیجه‌ نمی‌رسد و نمی‌توان بدون رفع دست‌اندازها و موانع شهری، برای فرهنگ‌سازی قدمی برداشت، چرا که گاهی خیابان‌های ناایمن و معابر ناهموار، خطرات زیادی را متوجه دوچرخه‌سواران می‌کند.

مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: رفت و آمد با دوچرخه خود به خود، فاصله ۲ متری که نیاز است برای فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، را موجب می‌شود و تا حد زیادی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

علیرضا احمدی ادامه می‌دهد: اگر طول مسیر رفت و آمد بین خانه و محل کار را همه با دوچرخه رفت و آمد کنند، چندین مزیت دارد که در این شرایط امروزی این مزیت‌ها ۲ برابر قبل اهمیت پیدا می‌کنند.

احمدی ادامه می‌دهد:برای تناسب و سالم بودن باید از نظر فیزیکی فعالیت ورزشی داشت و فعالیت جسمانی منظم می‌تواند به حفاظت در برابر بیماری‌های جدی مثل اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، بیماری‌ های روانی کمک کند.

به گفته دوچرخه‌سوار سابق تیم ملی، دوچرخه‌سواری به طور مرتب یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی آپارتمان‌نشینی این روزها  است.

رییس هیات دوچرخه‌سواری استان به فواید رشته دوچرخه‌سواری در کنترل افسردگی و اضطراب اشاره دارد و تصریح می‌کند:۳۰ دقیقه رکاب زدن به صورت روزانه، برای بهبود حالت ذهنی تاثیرگذار است، علاوه بر این، براساس یک مطالعه، افرادی که ورزش می‌کنند به طور معمول میزان ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند، طبق این مطالعات نشان داده است که دوچرخه‌سواری تا ۴۰درصد سطح استرس افراد را کاهش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند احساسات اضطراب را دور نگهدارد.

احمدی در ادامه گفت: کاهش عوارض بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون از دیگر مزیت‌های دوچرخه‌سواری است، همچنین دوچرخه‌سواری با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه‌ها، منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می‌شود.

رییس هیات دوچرخه‌سواری استان به پویش سه‌شنبه بدون خودرو اشاره کرد و تاکید می‌کند: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین، پویشی بود که در تمامی کشور به راه افتاد و به طبع آن استان ما هم از این قافله عقب نماند و برخی از کارکنان سازمان‌های دولتی و بقیه اقشار از این طرح حمایت کردند.

به گفته وی،اگر در این شرایط بتوان حداقل همان سه‌شنبه‌ها را با ماشین‌های شخصی به سر کار نرفت و یا برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده کرد، به نظر می‌رسد تا حدودی می‌توان جلوی ابتلا درصدی از افراد را به این ویروس گرفت.

احمدی، به شرایط خاص استان جهت  فعالیت ورزش دوچرخه‌سواری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: چهارمحال و بختیاری یکی از شهرهای مهم به لحاظ اقلیمی و شرایط جغرافیایی و توپوگرافی از نظر  ورزش دوچرخه‌سواری است و این ورزش با ذائقه مردم استان پیوند دارد.

وی معتقد است:دوچرخه‌سواری می‌تواند بخشی از ظرفیت گردشگری استان محسوب شود و به نظر می‌رسد نه تنها در این روزها بلکه دوچرخه‌سواری می‌تواند بخشی از ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری استان باشد.

به گفته وی، مسئولان می‌توانند امکاناتی را برای گردشگران ،ویژه تردد با دوچرخه فراهم کنند و با این ایده شهروندان را هم برای استفاده از دوچرخه در فعالیت‌های روزمره تشویق کنند.

به گفته مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری، اگر این اتفاق بیفتد شهروندان بدون در نظر گرفتن سن و سال، بدون هراس و نگرانی از برخورد با خودرو به دوچرخه‌سواری می‌پردازند و ایجاد امکانات لازم در سطح شهر را  برای تردد دوچرخه به عنوان مطالبه‌ خود میپذیرند.

رییس هیات دوچرخه‌سواری شهرکرد نیز در همین باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید:دوچرخه‌سواری هم سلامت فرد را با خود به همراه دارد و هم اینکه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

کبیری ادامه می‌دهد: در دوچرخه‌سواری به جهت اینکه فاصله مورد نیاز حفظ می‌شود از لحاظ گسترش همه‌گیری ویروس، بی‌ضرر است و خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می‌دهد، به طور کلی می‌توان اعلام کرد که دوچرخه می‌تواند بهترین روش خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا  به کرونا باشد، حتی اگر دوچرخه‌سوار آلوده باشد، قدرت محافظتی بیشتری در برابر دیگران دارد.

این ورزشکار هم‌استانی، افزایش فعالیت بدنی و نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش فردی را از جمله راهکارهای مناسب برای مقابله با شیوع کرونا دانست و بیان کرد: با فعالیت فیزیکی مناسب می‌توان نسبت به کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اقدام کرد.

به گفته کبیری، دوچرخه‌سواری به عنوان یک ورزش لذت‌بخش و کم‌خطر در همه جا در دسترس همگان است و به نوعی یک فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد معتقد است که چون هنوز اطلاعات پزشکی در رابطه با ویروس کرونا تکمیل نیست و هنوز نمی‌دانیم که این بیماری از طریق هوا نیز سرایت می‌کند یا نه، به نظر می‌رسد که دوچرخه‌سواری را نمی‌توان به‌ عنوان یک راه مطمئن برای رفت و آمد بدون خطر ابتلا در نظر گرفت.

مجید جلالی می‌گوید: در دوچرخه‌سواری چون نیاز به دم و بازدم سریع دارد، اگر احتمال انتقال ویروس از هوا هم وجود داشته باشد می‌تواند فرد دوچرخه‌سوار را مبتلا کند، همچنین اگر در نظر بگیریم که افراد با ماسک به این فعالیت بپردازند، بخاطر دم و بازدم شدید همراه با ماسک احساس خفگی به شخص دست می‌دهد و امکان اینکه ماسک را کنار بزند زیاد است.

جلالی ادامه می‌دهد، به نظر من نمی‌توان به صورت کامل و مطمئن گفت که با دوچرخه‌سواری امکان ابتلا وجود ندارد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در رابطه با اقدامات این سازمان جهت نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری به خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان برنامه‌ای داشت که از پارک ملت تا چهارراه بازار را در تاریخ مشخصی مسدود و برای فرهنگ‌سازی دوچرخه سواری این خیابان را همراه با مدیران شهری و هیات دوچرخه‌سواری استان و همچنین شرکت مردم همراه با دوچرخه به صورت نمادین رکاب بزنند، که متاسفانه با شیوع این بیماری و گسترش آن، اکنون این طرح اجرا نمی‌شود، ولی به محض اینکه شرایط به حالت عادی برگردد ، این کار در برنامه سازمان قرار دارد.

به گفته جلالی، این سازمان پیشتر نیز از این اقدامات در سطح پارک های شهر انجام داده است و با استقبال مردم نیز همراه بود. 

همچنین این مسئول به خط دوچرخه‌سواری خیابان کاشانی اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری در نظر دارد که این طرح را از کمربندی جنوبی شهر تا خیابان دانشگاه امتداد دهد، طرح این برنامه آماده است و شهرداری طی یکی دو سال آینده این طرح را تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

یک متخصص ریه در زمینه استفاده از دوچرخه در روزهای شیوع کرونا می‌گوید: هر چند تاکنون نحوه دقیق اثرگذاری فیزیولوژیک این ویروس معلوم نیست، اما چنانچه ویروس وارد بدن انسان شود، وظیفه مقابله با آن برعهده سیستم ایمنی بدن است و یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری  تقویت سیستم ایمنی است و هر چه فرد از نظر جسمی در شرایط مناسب‌تری قرار داشته باشد، سیستم‌های دفاعی بدن وی نیز موثرتر رفتار می‌کنند.

هوشنگ گرجی‌پور می‌دهد: ورزش‌هایی که جنبه تفریحی دارند و فشار بالایی به فرد تحمیل نمی‌کنند، همانند دوچرخه‌سواری در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش مهمی‌دارند، البته باید به یاد داشت که دوچرخه‌سواری را نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه در روز انجام داد، زیرا سنگین نبودن فعالیت‌های جسمانی در این شرایط نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. 

به گفته وی، ورزش سنگین و خستگی جسمانی، ایمنی بدن را تا حدی کاهش می‌دهد و ما را در مقابل این ویروس آسیب‌پذیرتر می‌کند.

گرجی‌پور در ادامه تصریح کرد:در رابطه با دوچرخه‌سواری در این شرایط کرونایی ،قبل از هر چیز باید به شرایط انجام هر ورزش و فعالیتی بسته به این روزها دقت کرد، نباید در این روزها به صورت گروهی دوچرخه‌سواری کرد، دوچرخه سواری به صورت گروهی ممکن است در بین گروه افراد ناقل بیماری یا در شرایط اولیه این بیماری باشند که  با دم و بازدم خود می‌توانند سایر افراد را نیز مبتلا کند.

به گفته این متخصص ریه، اگر  کسی به صورت تک نفره دوچرخه ‌سواری کرد نیز باید فاصله مورد نظر را با سایر افراد پیاده حفظ کند و از جاهایی رد شود که عابر پیاده نباشد، پس اگر امکان حفظ فاصله از اطرافیان را داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم از دوچرخه استفاده کنیم که در این شرایط خیلی ایمن‌تر از وسایل حمل ‌و نقل عمومی است.

گرجی‌پور در پایان توصیه کرد: در این روزها اگر فردی اقدام به دوچرخه سواری کرد، مهمترین اصول برای پیشگیری از این بیماری یعنی حفظ فاصله مناسب با اطرافیان و رعایت بهداشت فردی را فراموش نکند.

به گفته وی، در حین دوچرخه‌سواری از ماسک استفاده کند،مسیرهای خلوت را  برای عبور و مرور را انتخاب کند، همین‌طور شرایط جسمانی خود را بسنجد، در این صورت دوچرخه‌سواری می‌تواند بسیار مفید باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.